Polievka je grunt!

693
Polievka
Silný vývar má zázračné účinky a môže telu dodať energiu na celý deň.

Už naše babičky hovorievali, že „polievka je grunt a mäso je špunt“, pričom vedeli aj to, že v polievkach je ukrytá sila – zahrejú a zároveň zasýtia. Obľuba polievok a vývarov rýchlo rastie.

Obzvlášť vývary z kostí zažívajú veľký boom a stále viac sa o nich hovorí ako o zázračnom nápoji a potravine v jednom. Polievky sú súčasťou obeda či večere, ale môžu byť tiež hlavným jedlom, ktoré dodá telu všetko potrebné. V čom tkvie ich sila a prečo by mali byť voľbou číslo jedna nielen v zimných mesiacoch?

Vývar, v ktorom je sila a krása

Polievka
Receptov na polievky je nekonečne veľa, každý deň môžete ochutnať inú.

Vývar z kostí dodá rýchlo energiu, ale to nie je zďaleka jediný benefit, ktorý telu prináša. Vďaka veľkému množstvu kolagénu vývary tiež skvele ovplyvňujú stav našej kože, spojivového tkaniva, ale aj kĺbov. Polievky z mäsového vývaru priaznivo ovplyvňujú naše trávenie a aj vo chvíľach, keď máme nejaké žalúdočné problémy, dokážu nepohodu upokojiť. Vďaka vplyvu na trávenie môžu byť pomocníkom pri chudnutí a zásluhou nízkeho glykemického indexu polievok nebudete mať tak rýchlo hlad. Hovädzí alebo iné vývary sú tiež skvelou potravinou na posilňovanie imunity, čo je v období zimného nečasu potrebné viac ako inokedy. Vývary z kostí obsahujú veľké množstvo minerálov a vitamínov, ktoré naše telo dobre vstrebáva a distribuuje tam, kam treba. Zdá sa, že vývar je skutočne zázrakom, ktorý dodá energiu oveľa lepšie ako nápoje alebo tabletky. Pomaly varený vývar dodá silu aj na celý deň. A nielen silu, vďaka kolagénu, ktorý vplýva na kožu, tiež krásu. Polievku z vývaru sa oplatí zaradiť do jedálneho lístka, a ešte lepšie je nosiť vývar stále so sebou. Trebárs v termoske a kedykoľvek sa budeme cítiť unavení, slabí alebo hladní, stačí odskrutkovať viečko a napiť sa.

Príprava správneho a silného vývaru je síce zdĺhavá, ale výsledok poteší. Vývar by ste mali pomaly variť niekoľko hodín, základom je, samozrejme, mäso a kosti, potom koreňová zelenina. Hotový vývar môžete zamraziť a uchovať ho na neskôr. Ak nemáte na varenie čas ani náladu, môžete kúpiť vývary hotové a zriediť a dochutiť ich podľa vlastnej fantázie. Skúste napríklad Konečne vývar – za ním stoja dvaja kamaráti, ktorí sa rozhodli spoločne bojovať proti bujónovým kockám poctivým vývarom.

Polievka
Vývar môžete nosiť stále so sebou, v termoske vydrží teplý a dodá potrebnú energiu napríklad na zimnom výlete.

Vývar je skutočne nízkokalorickým zázrakom, ktorý obsahuje vo vyváženom pomere sacharidy, bielkoviny aj tuky.

Zeleninové polievky: na každý deň v týždni iná

Polievka
Ďalšie recepty nielen na chutné polievky nájdete v knihe Luštěninová kuchařka se spoustou zeleniny od Petra Klímu, ktorú vydal SmartPress.

Obľúbené sú aj zeleninové polievky, napríklad z tekvice, špargle alebo zo sladkých zemiakov. Príprava zeleninových polievok je navyše rýchla a výsledok skvelý. Na prípravu môžete využiť čerstvú, mrazenú alebo konzervovanú zeleninu. Aj zeleninové polievky majú celý rad pozitívnych prínosov. Obsahujú vlákninu, vitamíny, minerály a antioxidanty. Vďaka zvoleným koreninám môže byť polievka zakaždým iná. Ak si strážite líniu, dajte pozor na zahusťovanie alebo pridávanie šľahačky či osmaženého chleba. Tieto vylepšenia môžu z polievky razom vytvoriť veľmi kalorické jedlo.

Vyskúšajte recepty na polievky, ktoré vás zahrejú a dodajú vám v zime energiu. Recepty sú z knižky LUŠTĚNINOVÁ KUCHAŘKA se spoustou zeleniny od Petra Klímu.

Miso polievka s kvakou a čiernookou fazuľou 

Na polievku: 60 g fazule čierne oko, 1 cibuľa, 4 lyžice slnečnicového oleja, 4 lyžice jačmennej miso pasty, 2 lyžice arašidovej pasty, 2 lyžice mletého zázvoru, 1 lyžice strúhaného cesnaku, 250 g olúpanej kvaky, 2 – 3 lyžice limetkovej alebo citrónovej šťavy, jarná cibuľka, čerstvá petržlenová vňať alebo koriander, čerstvá čili paprička (nie je nutné)

  1. Polievka
    Vyskúšajte niečo netradičné, napríklad japonskú miso polievku.

    Deň vopred namočíme fazuľu do studenej vody. Cibuľu nakrájame najemno a vhodíme do hrnca s rozpáleným olejom. Osmažíme do ružova a prisypeme prepláchnutú fazuľu. Zalejeme 1,2 litra vody a varíme asi 20 minút, kým nezačne fazuľa mäknúť.

  2. Medzitým v hrnčeku vidličkou rozmiešame 100 ml vlažnej vody s miso pastou, arašidovou pastou, zázvorom a cesnakom.
  3. Teraz do polievky pridáme na jemné rezance nakrájanú kvaku a povaríme cca 3 minúty, kým nie je kvaka polomäkká.
  4. Hrniec odstavíme z platne, pridáme v troške vody rozmiešanú miso pastu, pokvapkáme limetkou či citrónom, starostlivo premiešame a necháme pod pokrievkou asi 10 minút dôjsť.
  5. Nakoniec prisypeme najemno nakrájanú jarnú cibuľku a nasekanú petržlenovú vňať či koriander. Pred podávaním ešte môžeme posypať najemno nasekanú čili papričku.

Zimná polievka adzuki s kvasenou zeleninou

Na kvasenú zeleninu: 3 stredne veľké červené papriky, 1 menšia cuketa, 2 strúčiky cesnaku,1 lyžica morskej soli,3 guľôčky nového korenia, 5 guľôčok celého čierneho korenia, 3 bobkové listy

Na polievku: 130 g fazúľ adzuki, 5 lyžíc extra panenského olivového oleja, 1 veľká cibuľa, 1 lyžica čerstvo nastrúhaného zázvoru, 1 lyžica morskej soli, 3 lyžice redukovaného paradajkového pretlaku, 1 malý petržlen, 1 malá mrkva, 2 lyžice sušeného majoránu, malý zväzok jarnej cibuľky alebo pór, petržlenová vňať alebo koriander

  1. Polievka
    Polievka v zime zahreje, zasýti a dodá telu minerály a vitamíny. Uvarte si napríklad Zimnú polievku adzuki s kvasenou zeleninou.

    Papriku s cuketou nakrájame na tenké rezance, premiešame s roztlačeným cesnakom a natlačíme do pohára. Do hrnca vlejeme 0,7 litra vody, pridáme soľ, nové korenie, čierne korenie aj bobkový list a varíme asi ½ minúty. Necháme vychladnúť a studeným nálevom zalejeme zeleninu v pohári. Necháme s pootvoreným viečkom pri izbovej teplote najmenej 5 dní (zeleniny bude trochu viac, môžete ju však neskôr použiť ako šalát alebo prílohu).

  2. Fazule adzuki namočíme cez noc. Cibuľu nakrájame najemno, vložíme do hrnca s rozpáleným olejom a opražíme do ružova. Pridáme zázvor, ktorý chvíľu restujeme, a potom prisypeme prepláchnuté fazule. Zalejeme 1 litrom vody, osolíme a privedieme k varu. Zvoľna varíme asi 45 minút, kým nezačnú fazule mäknúť.
  3. Do hrnca pridáme paradajkový pretlak, nahrubo nastrúhanú koreňovú zeleninu, 200 ml vody a všetko ešte pár minút povaríme (ak sa nám zdá polievka príliš hustá, prilejeme vodu).
  4. Polievku zložíme z ohňa, vmiešame do nej majorán, 2 naberačky kvasenej zeleniny a 1 – 2 naberačky nálevu z nej. Dobre premiešame a dochutíme soľou. Na tanieri posypeme nasekanou jarnou cibuľkou a petržlenovou vňaťou, prípadne pórom či koriandrom.

Text: Linda Vojancová, foto:  Petr Klíma, Luštěninová kuchařka se spoustou zeleniny,pixabay.com