BMW M135i xDrive: Charizma písmena M

350
BMW M135i xDrive

Bavorská značka sa celé roky významne angažuje v športových zápoleniach a poctivý kúsok z tohto dynamického sveta vie ponúknuť aj svojim bežným zákazníkom.

Ak sa pred označenie modelu pričlení písmeno M, je nad slnko jasnejšie, že ide o automobil s výrazným štylistickým zázemím a výkonnou technikou pod kapotou. Naša dnešná „exkurzia“ sa bude týkať tretej generácie bavorského kompaktného hatchbacku, ktorý sa dostal na trh taktiež s podpisom BMW M135i xDrive Hatch.

BMW M135i xDrive
td-modal-image

Vizuálna dynamika

Aj táto „jedničková“ novinka sa hlási na svet s výraznými obličkami, ktoré majú elegantné čierno tónované rámiky. Pútavo pôsobí aj dvojitá mriežka chladiča so sieťovým dizajnom. Predná časť pôsobí vyšším a oblým dojmom. Veľmi zaujímavým faktom je, ako vedia dizajnéri neustále dodávať prednému nárazníku inovovanú tvarovú dynamiku v štýle dizajnu označeného písmenom M. Zboku pritiahnu zrak príplatkové 18-palcové V-Spoke disky s výkonnými pneumatikami, za ktorými sa odhaľujú „emkové“ brzdové strmene. Rovnako sa dajú obdivovať línie zadnej časti. Nechýbajú tu strešný M spojler, či efektne vytvarovaný zadný nárazník s kontrastujúcim čiernym difúzorom a dvojicou výfukových rúr. Celkovo možno stavbu karosérie označiť za dostatočne športovú a atraktívnu. Kvôli dosiahnutiu výborných jazdných vlastností sa zredukovala jej hmotnosť, a to vďaka použitiu hliníka, vysokopevnostných ocelí a výstuh. Dodatočná výstuha je umiestnená v stredovom tuneli a tuhšie je taktiež uloženie stabilizátora.

BMW M135i xDrive

Nová generácia BMW radu 1 je o päť milimetrov kratšia (4319 mm) ako predchádzajúca, na šírku si pridala 34 mm (1799 mm) a na výšku 13 mm (1434 mm). Rázvor je s hodnotou 2670 mm kratší o 20 mm. Priestor na kolená na zadných sedadlách sa napriek tomu medzigeneračne zväčšil o 33 mm. K dispozícii je iba päťdverový model, o trojdverový hatchback nebol dostatočný záujem.

BMW M135i xDrive

Nástup do vnútra

Vo vnútri vládne duch moderny, podčiarknutý doplnkovým prehľadným LCD prístrojovým panelom s veľmi dobrou grafikou, na ktorom svieti označenie modelu M135i. Multifunkčný volant s označením M ponúka do dlaní hrubší veniec. Vodič i spolujazdec ponoria svoje telesné schránky do výborne vytvarovaných príplatkových M športových predných sedadiel, sedí sa v nich pomerne nízko. Interiér je ozdobený lemovaniami a niektorými ovládacími prvkami s imitáciou kovu, tradične pochválime dômyselne vypracovanú ergonómiu. Z hľadiska ovládania dobre vyznievajú rozmerný displej v strede palubnej dosky a prítomnosť rokmi vycibreného systému iDrive.

BMW M135i xDrive

Vo vnútri všade vládnu kvalitne materiály, rovnako na prémiovej úrovni je dielenské spracovanie. Celkovo dobrý dojem z luxusne zostaveného interiéru dotvára ambientné osvetlenie. Z pohľadu prehľadnejšieho ovládania treba pochváliť možnosť objednať si head-up displej, ponúkajúci informácie na ploche s uhlopriečkou až 9,2 palca. Nová generácia „jedničky“ poskytuje dostatok miesta vpredu i vzadu, do batožinového priestoru možno vložiť predmety, ktoré vyplnia geometricky dobre stavaný priestor so základnou kapacitou 380 l. Úložný priestor možno sklopením zadného sedadla rozšíriť na 1200 l, na podlahe síce nevznikne schodík, ale nie je úplne rovná.

BMW M135i xDrive

Život je zmena

Aj takto nejako by sme si mohli povzdychnúť pri pohľade pod prednú kapotu. Priestor tu namiesto pozdĺžne uloženého šesťvalca dostal 2-litrový prepĺňaný štvorvalec s označením M Performance, ktorý je umiestnený priečne. Podľa zástupcov BMW ide o najvýkonnejší štvorvalec v histórii značky. Pohonná jednotka poháňa výlučne všetky kolesá (označenie xDrive), taktiež treba zabudnúť na manuálnu prevodovku. Model M135i využíva výhradne služby 8-stupňovej automatickej prevodovky ZF. Tento koncept pohonu uvoľnil miesto v kabíne a mierne sa zväčšil aj batožinový priestor.

BMW M135i xDrive

Dostatok hybnosti

Teraz sa dostávame k pohonnej jednotke – rečou čísel a jej vlastností. Odborníci na motory vyladili 2,0-litrový prepĺňaný agregát M Performance na 225 kW (306 k)/4500-6250 ot./min, krútiaci moment v maxime dosahuje hodnotu 450 Nm/1750-5000 ot./min. Maximum rýchlosti je elektronicky stanovené na 250 km/h, schopnosti výkonného agregátu sa v spolupráci s 8-stupňovou automatickou športovou prevodovkou Steptronic Sport a pohonom všetkých kolies pretavujú do šprintu z 0 na 100 km/h za 4,8 s. Zvuk motora je uchu lahodiaci, dodatočne sa pridáva ešte kulisa zvuku z reproduktorov, ale nie je to, ako sa hovorí, to „pravé orechové“. Pohonná jednotka má dostatok ťažnej sily v širokom pásme pracovných otáčok, vyznačuje sa výbornou pružnosťou. Zladenie motora a prevodovky je opäť príkladné, čo opäť nie je v prípade značky BMW prekvapením.

BMW M135i xDrive

Jazda s týmto vozidlom je dostatočne zábavná, aj keď na pretáčavosť možno zabudnúť. Tento koncept smeruje pohonnú silu na podvozok xDrive tak, aby si zachovával dlho neutrálne jazdné vlastnosti v zákrutách. Štandardnú výbavu modelu M135i xDrive Hatch dopĺňa aj novo vyvinutý mechanický samosvorný diferenciál Torsen, ktorý úpravou svornosti predných kolies dodáva vozidlu ešte športovejšie jazdné vlastnosti. K dispozícii je taktiež režim Launch Control, dostatočnú brzdnú účinnosť zaručujú brzdy M Sport. Z rozsiahleho programu doplnkových prvkov možno spomenúť ešte adaptívny podvozok (EDC).

BMW M135i xDrive

S takýmto technologickým zázemím sa potom už stačí vydať na zákrutami posiaty profil cesty a vychutnať si dynamickú a bezpečnú jazdu. Pocit solídneho kontaktu s vozidlom podporuje dostatočne strmé M Sport riadenie.

Cena základnej podoby modelu BNMW M135i xDrive Hatch je 45 300 eur, okrem spomenutých príplatkových položiek je k dispozícii rad ďalších prvkov užitočnej výbavy.

Text: Peter Stano, foto: BMW