Doprava budúcnosti

186
Taxík
Štúdia mestského taxíka S-A1, poháňaného elektrickou energiou.

Podujatie CES 2020 sa stalo pôdou na prezentáciu zaujímavého dopravného prostriedku s označením Uber Air Taxi.

Mobilita budúcnosti sa v tomto prípade prezentuje projektom spoločností Hyundai Motor Company a Uber, ktorý vychádza zo skúseností NASA. Hyundai sa tak stáva prvou automobilkou zapájajúcou sa do iniciatívy Uber Elevate. Pritom poskytuje skúsenosti veľkého výrobcu automobilov a špičkového producenta elektrických vozidiel. Hyundai sa má podieľať na výrobe a rozmiestňovaní lietajúcich mestských taxíkov, Uber zas poskytne služby potrebné na podporu leteckej prepravy, prepojenie na pozemnú dopravu a zákaznícke rozhranie prostredníctvom siete na spoločné využívanie leteckej prepravy. Samozrejme, v rámci projektu treba vybudovať infraštruktúru na podporu pristávania a vzletu.

Taxík
Prezentácia projektu mobilnej budúcnosti.

Zmena filozofie dopravy

Nová vízia mestskej leteckej mobility – Urban Air Mobility – zmení podľa zástupcov spoločnosti Hyundai spôsob dopravy v mestách, oživí mestské komunity a prinesie ľuďom novú kvalitu života. Podľa spoločnosti Uber je cieľom vyrábať vozidlá Uber Air za ceny, ktoré sú v súčasnom leteckom priemysle nepredstaviteľné. Aj tento fakt podporí príťažlivú mestskú leteckú taxi dopravu. V rámci spolupráce na PAV (Personal Air Vehicle – osobný lietajúci stroj) vznikol model S-A1, ktorý odráža predchádzajúce štúdie lietajúcich strojov typu eVTOL spoločnosti Uber Elevate.

Taxík
Schéma nastavovania vrtúľ.

Parametre lietajúceho taxíka

Lietajúci dopravný stroj je koncipovaný na cestovnú rýchlosť do 180 míľ/h (290 km/h), letovú výšku 1 000 až 2 000 stôp (300 až 600 m) a lety do vzdialenosti 60 míľ (100 km). Hnaciu silu zabezpečí 100-percentný rozložený elektrický pohon, nabíjanie počas špičky trvá päť až sedem minút. Elektrickou energiou sa bude napájať viacero rotorov s vrtuľami, ktoré sú uložené v ráme po obvode lietadla. Takáto konštrukcia zaručuje zvýšenie bezpečnosti a zníženie akékoľvek rizika zlyhania. Použitím viacerých malých rotorov sa v porovnaní s klasickými veľkými vrtuľníkmi zároveň zníži hluk, čo je v mestách dôležitá vlastnosť. Koncept lietajúceho stroja je navrhnutý tak, aby mohol vzlietať a pristávať vertikálne, pričom počas letu sa zmení na klasické lietadlo. Zo začiatku sa ráta s tým, že v kabíne bude riadiť stroj pilot, neskôr by sa malo prejsť na autonómnu prevádzku. Kabínu môžu obsadiť štyria pasažieri, ktorí majú zabezpečené pohodlné nastupovanie aj vystupovanie, absenciou stredného sedadla sa vytvoril priestor na uloženie príručnej batožiny.

Taxík
V kabíne je priestor pre štyroch pasažierov, pilota a príručnú batožinu.

Ďalšie súvislosti

Bezproblémová a moderná mestská mobilita budúcnosti si vyžaduje aj ďalšie riešenia. Predpokladá sa, že s konceptom PAV (Personal Air Vehicle – osobný lietajúci stroj) bude spojený nový druh pozemnej prepravy s označením PBV (Purpose Built Vehicle – účelové vozidlo). Do vízie spoločnosti Hyundai je zahrnuté vytvorenie komunít okolo dopravných systémov budúcnosti, ktoré sa zamerajú na nový koncept infraštruktúry s označením Hub. Keď sa viacero vozidiel typu PBV a PAV pripojí a začne sa nabíjať v Hube, vytvoria nový druh verejného priestoru, kde sa môžu stretávať rôzne skupiny ľudí.

Taxík
Pre tento druh mobility bude treba vytvoriť aj infraštruktúru.

Text: Peter Stano, foto: Hyundai, Uber