S podporou najmodernejších prostriedkov

364
Novinky
V2I komunikácia cez 5G/LTE

Z vývojových laboratórií automobilových spoločností Hyundai a Kia prichádza zaujímavá správa, týkajúca sa budúcnosti ovládania automobilov.

O tom, že informačné a komunikačné technológie majú mnohoraké uplatnenie, niet pochýb. V nie vzdialenej budúcnosti by sa mal do automobilov Kia a Hyundai dostať systém radenia s podporou informačných a komunikačných technológií (ICT) – zabezpečiť má automatické preradenie na optimálny prevodový stupeň, a to s prihliadnutím na dopravnú situáciu a jazdné podmienky na ceste. Zámerom je teda dosiahnuť minimalizáciu zmien prevodových stupňov (vďaka prediktívnemu systému ich ovládania), čím sa zlepšuje komfort jazdy a znižuje spotreba paliva. Pri postupnom vývoji tejto techniky sa majú zohľadňovať taktiež preferencie vodiča a stav svetelnej signalizácie.

V zajatí elektroniky

Optimálny scenár radenia prevodových stupňov sa pre danú jazdnú situáciu volí prostredníctvom algoritmu umelej inteligencie.

Novinka dostala názov ICT Connected Shift System a uplatní sa v budúcich vozidlách. Pri vývoji sa použilo 40 významných patentov, zaregistrovaných v Južnej Kórei aj v zahraničí. Ide o prvú informačno-komunikačnú technológiu, ktorá automaticky preradí prevodový stupeň podľa aktuálnych jazdných podmienok, stavu vozovky a dopravnej situácie na ceste. Základom je softvér v jednotke riadenia prevodovky (TCU), ktorý v reálnom čase zhromažďuje a interpretuje vstupy od základných technológií vozidla. Pritom sa využívajú 3D navigácia, ako aj kamery a radar inteligentného tempomatu. Vstup z 3D navigačného systému obsahuje údaje o nadmorskej výške, sklone vozovky, zakrivení a rôznych udalostiach na ceste, ako aj aktuálnu dopravnú situáciu. Radar sníma rýchlosť a vzdialenosť medzi vozidlami a kamera zachytávajúca priestor pred vozidlom poskytuje informácie o jazdnom pruhu. Optimálny scenár radenia prevodových stupňov sa pre danú jazdnú situáciu volí prostredníctvom algoritmu umelej inteligencie. Napríklad keď sa očakáva pomerne dlhé spomaľovanie a radar nezaznamená žiadne nepravidelnosti v rýchlosti vozidla na ceste vpredu, spojka prevodovky dočasne prepne do neutrálneho režimu, aby sa dosiahla nižšia spotreba paliva.

Prvé poznatky

Frekvencia zmien prevodových stupňov sa pri prejazdoch zákrutami znížila približne o 43 percent.

Skúšky na výrazne zakrivenej ceste ukázali, že frekvencia zmien prevodových stupňov so systémom ICT Connected Shift System (v porovnaní s vozidlami bez tejto technológie) sa pri prejazdoch zákrutami znížila približne o 43 percent. Zmenšila sa aj frekvencia používania brzdového systému (približne o 11 percent), v dôsledku čoho sa znížila aj únava vodiča a opotrebenie bŕzd. Pri vjazde na diaľnicu sa režim jazdy automaticky prepol do športového módu, aby sa vozidlo ľahšie zaradilo do premávky. Potom sa automaticky vrátil do predchádzajúceho jazdného režimu a nasledovala efektívna jazda. Pri uvoľnení plynového pedála sa automaticky aplikovalo brzdenie motorom – či už pri zaregistrovaní spomaľovacích prahov, klesajúcich svahov alebo miest zmeny povolenej rýchlosti. Ak predný radar zaznamenal zmeny vo vzdialenosti od vozidla vpredu, systém automaticky upravil prevodový stupeň, čím sa zlepšila kvalita jazdy.

Novinky
3D navigácia

Ďalší vývoj

ICT Connected Shift System je v súlade s technológiou autonómneho riadenia. Pri reakcii na aktuálnu dopravnú situáciu a podmienky na ceste zabezpečí vyšší výkon, v dôsledku čoho prinesie nižšiu spotrebu paliva a kvalitu stabilnej jazdy v ére autonómnych vozidiel. Po ďalšom vývoji bude vedieť komunikovať aj s dopravnou signalizáciou na základe komunikácie cez pripojenie LTE alebo 5G a identifikovať tendencie vodičov.

Text: Peter Stano, foto: Kia, Hyundai