Jarná porcia čerstvej špargle

387
Špargľa

Špargľa je chutná jarná zelenina a jej konzumácia je pre zdravie prospešná. Podľa niektorých zdrojov má dokonca liečivé účinky. Pripraviť si ju doma môžete na viacero spôsobov.

Špargľa je pestovateľsky nenáročná zelenina, na jednom mieste vydrží rásť veľa rokov a každoročne poskytuje bohatú úrodu výhonkov. Pestuje sa aj u nás a kúpiť ju môžete v druhej polovici jari. Inak je v ponuke supermarketov prakticky celoročne, hoci dovozová. Zvoliť si môžete jemnejšiu bielu alebo naopak korenistejšiu zelenú špargľu. Zelená je však výživovo bohatšia a je s ňou o niečo menej práce (nemusí sa lúpať). Stačí ju umyť a odlomiť drevnaté konce.

Špargľa
Zelená špargľa je výživovo bohatšia.

Kvalita tejto zeleniny spočíva v čerstvosti, nie je vhodné kupovať špargľu staršiu ako 5 dní. Najlepšie je uprednostniť slovenskú. Ideálne je, ak sú odrezané výhonky vodnaté a čo najmenej zaschnuté. Koniec nesmie byť vráskavý a rezná plocha zaschnutá. Obozretnosť je potrebná pri kúpe zelenej špargle, ktorá nesmie zapáchať. V predajni je vhodné siahnuť po špargli, ktorá je uskladnená v chladiacom boxe. Najlepšie je potom kúpenú špargľu hneď aj spracovať. Skladovať špargľu doma treba v chlade a vo vlhkej handričke, nie dlhšie ako týždeň.

Najlepšie je kúpenú špargľu hneď aj spracovať.

Unikátne zloženie

Obľuba tejto lahôdkovej zeleniny rastie hlavne v posledných rokoch. Údajne už po týždni každodennej konzumácie špargle (200 g) možno pociťovať nárast vitality a osvieženia organizmu. „Špargľa podporuje látkovú výmenu a je unikátna obsahom kyseliny listovej. Tá kontroluje hladinu homocysteínu, rizikového faktora pre vznik srdcových chorôb, rakoviny a mozgových príhod,“ vysvetľuje Bc. Petra Húsková, hlavná výživová poradkyňa Naturhouse pre SR. Jeden gram špargle obsahuje jeden mikrogram tejto biolátky, ktorá je nevyhnutná pre omladzovanie buniek, krvotvorbu, produkciu hormónov, proti únave, nepokoju, depresiám, zníženému sústredeniu a predčasnému šediveniu vlasov.

Špargľa
Je unikátna obsahom kyseliny listovej.

Liečivé účinky

Špargľa je tiež bohatá na rutín, flavonoid s protizápalovými účinkami, ktorý posilňuje cievy a chráni pred oxidačným pôsobením. Obsiahnutý asparagín má zasa výrazné diuretické a detoxikačné účinky. „Je výrazne močopudná, má čistiace a protizápalové schopnosti. Obsahuje inulín a fruktooligosacharidy, ktoré podporujú rast prospešných baktérií v tráviacom trakte. Tradične sa používala proti zavodneniu a opuchom,“ hovorí P. Húsková. Obsahuje provitamín A (pre sliznice, zrak a ochranu buniek), tiamín (B1 pre nervovú sústavu), riboflavín (B2 pre metabolizmus, energiu buniek, kožu, vlasy, oči), pyridoxín (B6 pre mentálnu sviežosť a metabolizmus bielkovín), biotín (vitamín krásy pre pružnú pleť a bohaté vlasy), niacín (B3 pre bunkovú energiu, pocit radosti a spánok), kyselinu pantoténovú (pre vitalitu a farbu vlasov) a mnoho ďalších minerálov aj vitamínov. Obsahuje tiež veľa draslíka (okysľovanie a odvodňovanie) a vlákniny.

Špargľa
Pripraviť si ju doma môžete na viacero spôsobov.

Možnosti využitia

Špargľu môžete po krátkom uvarení zapekať, použiť ako prílohu alebo do zdravých šalátov. Výborná a obľúbená je aj krémová špargľová polievka, lahodné je špargľové pyré. Zo zelenej špargle si môžete urobiť aj zdravé smoothie, stačí rozmixovať spolu so špargľou, jablkom a jarnými bylinkami.

Zdroj: Naturhouse, obchodné reťazce, autor

Text: Daniel Košťál, foto: pixabay.com