Návrat do histórie

312
Alpine A110

Medzi významné výročia sa tohto roku radí aj vznik značky Alpine. Rok 2020 sa však spája aj s ďalším výročím tohto francúzskeho producenta.

Písal sa rok 1955, keď Jean Rédélé založil značku Alpine. Pred týmto významným míľnikom ho motoristický svet evidoval ako úpravcu pretekárskych áut. Pod jeho taktovkou dosiahli na športových kolbištiach niekoľko úspechov upravené vozidlá Renault 4CV.

Alpine A110
Pôvodná podoba predchodcu modelu Alpine A110

Alpine ovenčená úspechmi

V roku založenia značky vznikla na technickom základe modelu 4CV prvá „alpinka“ s číselným označením 106, išlo o malé kupé s laminátovou karosériou. Začiatočné voľné väzby s automobilkou Renault sa v roku 1973 nakoniec pretavili do oficiálneho zväzku. Vtedy sa už písala história slávneho kupé Alpine A110 Berlinetta. Toto vozidlo si získalo motoristickú populáciu príťažlivým výzorom i úspechmi na športových kolbištiach. Hovorí sa, že kto vyhrá rely Monte Carlo, stáva sa nesmrteľným. Tak nejak vyznievajú aj štarty v rokoch 1971 a 1973, keď značka Alpine ovládla stupne víťazov. Vozidlo Alpine A110 Rallye mohli pamätníci registrovať aj v bývalom Československu, za jeho volant usadal český pretekár Vladimír Hubáček. Svoj deň slávy zažil aj špeciál Renault Alpine A442 (posádka Jean-Pierre Jaussaud a Didier Pironi), ktorý zvíťazil v Le Mans (1978).

Alpine A110
„Alpinka“ Berlinette bola kedysi úspešná aj na športovom poli.

Úspešná „reinkarnácia“

Kronika značky Alpine hovorí o tom, že posledný model Alpine 610 zišiel z výrobnej linky 7. apríla 1995, čo je v rámci tohto roka druhé spomínané okrúhle výročie. Po dlhšej odmlke sa objavili prvé nesmelé kroky, smerujúce k obnove automobilu značky Alpine. Pred zopár rokmi sme registrovali príchod niektorých štúdií, náznaky „reinkarnácie“ slávneho modelu získavali postupom času čoraz výraznejšie kontúry. Až prišiel rok 2017, kedy sa odohrala premiéra na ženevskom autosalóne. Alpine A110 sa tak v modernej histórii pridal k úspešne znovuzrodeným modelom Volkswagen Beetle, Mini či Fiat 500.

Alpine A110
Moderný strih si zachoval črty pôvodného vozidla.

Zameraný na pocity

Ako prvý sa predstavil model Alpine A110 Premiere Edition, vyrobený v počte 1955 kusov (číslo pripomína rok vzniku značky). Už na prvý pohľad je zrejmé, že aj v novom „ošatení“ ide o športové kupé s typickou štvoricou svetlometov na prednej časti. Rovnako príznačný je športový šarm. Vozidlo šetrí na hmotnosti vďaka hliníkovým častiam, čím podporuje dynamiku. Pod úsporu hmotnosti sa podpísali aj mimoriadne ľahké škrupinové sedadlá značky Sabelt. Pohotovostná hmotnosť vďaka týmto riešeniam činí iba 1080 kg.

Alpine A110
Alpine A110 má hladkú podlahu a zadný difúzor.

Prepĺňaný motor je uložený v strede, rozloženie hmotnosti je v pomere 44:56. Pri zdvihovom objeme 1,8 litra poskytuje maximum výkonu 185 kW (252 k)/6000 ot./min a maximálny krútiaci moment 320 Nm. Pohonná jednotka spolupracuje s dvojspojkovou prevodovkou DCT, vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h iba za 4,5 s, maximum rýchlosti je obmedzené na 250 km/h.

Alpine A110
Do interiéru sa dostali ľahké škrupinové sedadlá Sabelt.

Na vozidle spolupracovala skupina Renault Sport, podvozok má vpredu i vzadu lichobežníkové nápravy, spodná časť vozidla je plochá a zakončuje ju difúzor pod zadným nárazníkom. Alpine A110 sa predáva na vybraných trhoch.

Alpine A110
Rozloženie hmotností na prednú a zadnú nápravu je v pomere 44:56.

Text: Peter Stano, foto: newspress.co.uk, Alpine