Jar s chuťou netradičnej zeleniny

140
Zelenina
Výbornou jarnou a mimoriadne zdravou voľbou je brokolica.

Počas jarných dní sa prirodzene cítime viac unavení, nekoncentrovaní a bez nálady. Je to spôsobené tým, že po zime je naše telo vyčerpané, chýbajú nám vitamíny a minerálne látky, no nielen to.

Negatívne pocity podporujú po zime aj zlé stravovacie návyky, nedostatočný pitný režim, konzumácia sladkostí a málo pohybu. Jar je skvelým obdobím pre očistu organizmu, zbavenie tela toxínov a doplnenie vitamínov. Najlepšie je do toho zapojiť čerstvú zeleninu. Zohnať ju nie je až tak veľký problém a aj ponuka je pestrá. Porozhliadnite sa teraz aj po zelenine, ktorú ste zrejme doteraz prehliadali. Je ňou napríklad fenikel.

Nepoznaný fenikel

Mnohí poznáme fenikel len v podobe semienok, z ktorých nám v detstve rodičia pripravovali čaj na trávenie. V predjarí je si však možné v posledných rokoch kúpiť aj feniklové buľvy. Sú výborné do čerstvých šalátov (ideálna kombinácia je s čerstvým pomarančom). Môžete si z nich pripraviť aj zdravé zeleninové šťavy, polievky, zapečené či dusené pokrmy. Fenikel je dôležitým zdrojom vlákniny, kyseliny listovej a draslíka. Vysoký podiel vlákniny pomáha riešiť problémy tráviaceho traktu, viaže toxíny a tukové látky v črevách, znižuje hladinu cholesterolu. Vysoký obsah draslíka podporuje hospodárenie s vodou a funkciu buniek, vitamín C podporuje imunitný systém a vitalitu. Fenikel tiež obsahuje 12 dôležitých stopových prvkov a 14 aminokyselín v ideálnom zložení. Aj preto si ho treba do jedálnička zaradiť.

Zelenina
Mnohí poznáme fenikel len v podobe semienok, z ktorých nám v detstve rodičia pripravovali čaj na trávenie.

Okrem fenikla je skvelou jarnou zeleninou, plnou vitamínov a minerálnych látok, aj naklíčená žerucha, horčica alebo rukola. Dostanete ich bežne kúpiť a využiť ich môžete na mnohé spôsoby. Najlepšie však chutia čerstvé.

Flavonoidy, kyselina listová a draslík chránia pred srdcovými chorobami.

Brokolica, hrach a romanesco

Ak predsa len túžite po niečom, čo lepšie poznáte, vsaďte napríklad na hlúboviny. Výbornou jarnou a mimoriadne zdravou voľbou je brokolica. Obsahuje veľa vápnika a vitamínu C, ktorý zvyšuje jeho vstrebávanie. Pre tvorbu kostnej hmoty je dôležitý aj obsah vitamínu K (draslíka). Flavonoidy, kyselina listová a draslík chránia pred srdcovými chorobami. Podstatný je aj podiel horčíka, minerálnej látky nevyhnutnej pre činnosť svalov, srdca, prenosu nervových vzruchov a tvorbu hormónov. Brokolica je aj zdrojom chrómu a koenzýmu Q10. Koenzým Q10 sa vyskytuje skôr v živočíšnych potravinách. Je to práve brokolica a tiež špenát, ktoré sú jednými z mála druhov zeleniny, kde je podstatne zastúpený.

Zelenina
Málo v bežných kuchyniach pripravovaný karfiol romanesco

Mnoho ľudí vyhľadáva počas jarných týždňov aj špenát, ktorý takisto vyniká množstvom živín a hodnotných ochranných látok. Teraz si s ním zaexperimentujte a vyskúšajte aj jeho úpravu v surovom stave. Týmto uchováte neporušené väzby kyseliny šťaveľovej v organickej podobe, ktorú organizmus využíva k podpore črevnej peristaltiky. Zdravotných prínosov, ktoré vyplývajú z pravidelnej konzumácie špenátu, je ohromné množstvo. Táto zelenina obsahuje veľa vitamínu A, vitamínov skupiny B, vitamínu C a tiež draslíka, medi, železa, horčíka, mangánu a vlákniny.

Na jar nezabudnite ani na nový hrach, ochutnajte lahodnú baby kapustu, špargľu, mladú cibuľku, málo v bežných kuchyniach pripravovaný karfiol romanesco, nový kaleráb a vyskúšajte mangold. Všetky tieto zeleniny ponúkajú mnoho spôsobov, ako ich chutne pripraviť.

Zelenina
Okrem fenikla je skvelou jarnou zeleninou, plnou vitamínov a minerálnych látok, aj naklíčená žerucha.

Recept:

Feniklová polievka

Suroviny: 1 fenikel, 350 g hrášku, cibuľa, cesnak, olej, ligurček a petržlen

Postup: Na cibuľke a cesnaku orestujte mrazený hrášok a pokrájaný fenikel, podlejte vodou a rozmixujte. Dochuťte ligurčekom a petržlenom.

Zelenina
Feniklová polievka

Zdroj: autor, Naturhouse, obchodné reťazce

Text: Daniel KošťálFoto: Pixabay, Naturhouse