Výnimočné vzhľadom a dynamikou jazdy

151
Autá

Svet vozidiel s úžasnou dynamikou a zaujímavými technologickými vlastnosťami obohatili jarné prírastky.

Tri z nich si predstavíme. Aj na ich príklade je jasné, že technika elektrických a hybridných pohonov sa presadzuje aj vo sfére hyperšportových automobilov.

Czinger 21C

Prvý jarný prírastok sa zrodil v americkom Los Angeles. Model Czinger 21C je mimoriadne zaujímavým skvostom vo svojom segmente. Nielen z pohľadu špičkových jazdných vlastností, ale aj preto, že sa radí medzi prvé vozidlá na svete, vytvorené pomocou 3D tlačiarne. Prostredníctvom nej sa tvorili karosárske dielce a nosné časti podvozka. Novinka využíva modernú hybridnú technológiu, tvorenú 2,9-litrovým benzínovým motorom a dvoma elektromotormi na prednej náprave. Benzínový agregát je vidlicový osemvalec, prepĺňaný dvoma turbodúchadlami (698 kW/950 k), pričom systémový maximálny výkon hybridného pohonu je 920 kW (1250 k). Ťažná sila benzínového motora sa transportuje na zadné kolesá prostredníctvom 7-stupňovej automatickej sekvenčnej prevodovky. Potrebný kontakt s vozovkou zaručujú pneumatiky Michelin. Zaujímavosťou je, že kvôli lepšiemu rozloženiu hmotností sedí spolujazdec za vodičom. Šprint z 0 na 100 km/h trvá iba 1,9 s a udávaná maximálna rýchlosť je 430 km/h.

Czinger 21C
Model Czinger 21C je mimoriadne zaujímavým skvostom vo svojom segmente.

Koenigsegg Gemera

Druhou v tejto spoločnosti noviniek je výtvor známeho švédskeho staviteľa vozidiel značky Koenigsegg. Opäť ide o vrchol v tomto segmente vozidiel, jeho označenie je Gemera. Jednou z výnimočných vlastností je, že doslova nadpozemskú dynamiku si na palube môže užívať štvorica pasažierov. V pohonnom reťazci sa uplatňuje plug-in hybridná technika, čo je na nej zaujímavé – do systémového výkonu 1250 kW (1700 k) a krútiaceho momentu úžasných 3500 Nm prispievajú tri elektromotory výkonom 800 kW (1100 k). Dva elektromotory poháňajú kolesá zadnej nápravy, tretí je spojený s 2-litrovým trojvalcovým benzínovým motorom twin-turbo. Z pokoja na 100 km/h vystrelí Gemera za 1,9 s a magickú hranicu 400 km/h dosiahne za 20 s! Výnimočnou vlastnosťou vozidla je, že na čisto elektrický pohon vie jazdiť do vzdialenosti 50 km a v tomto režime vie dosiahnuť rýchlosť až 340 km/h. Podľa plánov tvorcu má byť vyrobených 300 kusov.

Koenigsegg Gemera
Z pokoja na 100 km/h vystrelí Gemera za 1,9 s a magickú hranicu 400 km/h dosiahne za 20 s! Výnimočnou vlastnosťou vozidla je, že na čisto elektrický pohon vie jazdiť do vzdialenosti 50 km a v tomto režime vie dosiahnuť rýchlosť až 340 km/h.

Vega EVX

Oko športového nadšenca sa „popasie“ a duša zaplesá aj pri pohľade na automobil Vega EVX. Tvorca, spoločnosť Vega Innovations, má sídlo na Srí Lanke. Prototyp s rovnomenným označením sa objavil ešte v roku 2015, teraz dostáva priestor finálny produkt. O pohon sa postarajú dva elektromotory (jeden vpredu a druhý vzadu, teda ide o pohon všetkých kolies AWD) s maximálnym výkonom 591 kW (804 k) a krútiacim momentom 760 Nm. Konštrukčným základom je rúrkový rám, na ktorom sú pripevnené taktiež všetky prvky karosérie, pozostávajúce z kompozitného materiálu. Hmotnosť vozidla činí 2100 kg a pohonný reťazec mu udelí zrýchlenie z 0 na 100 km/h počas 3,1 s. Lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 55 kWh postačí na dojazd asi 300 km, no všetko sa môže zmeniť pri použití výkonnejšej 130 kWh batérie – v tomto prípade sa akčný rádius zmení údajne až na 750 km. Ručne vyrábaný dvojmiestny hyperšport Vega EVX má v roku 2022 ponúknuť radosť z jazdy najviac 25 majiteľom, na dostatočne dlhej vozovke dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť až 380 km/h.

Vega EVX
Ručne vyrábaný dvojmiestny hyperšport Vega EVX má v roku 2022 ponúknuť radosť z jazdy najviac 25 majiteľom, na dostatočne dlhej vozovke dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť až 380 km/h.

Text: Peter Stano, foto: Czinger, Koenigsegg, Vega Innovations