Perspektívy bezpečnosti

124
Safe System

Bezpečnosť cestnej premávky patrí medzi často diskutované témy. Má množstvo častí, či už sa týkajú automobilov samých alebo cestnej infraštruktúry.

Hoci sa bezpečnosť premávky v posledných desaťročiach výrazne posunula vpred, podľa zodpovedných orgánov v rámci EU sa na tomto poli musí urobiť ešte veľa práce. Preto svojho času EU otvorila program „Vizion Zero“ a „Safe System“ s cieľom zabrániť úmrtiam a ťažkým zraneniam. Do tohto procesu sa zapájajú členské štáty.

Safe System

Smerom k vozidlám

Po cestách sa celosvetovo pohybuje viac ako jedna miliarda vozidiel. Ak by sme sa pozreli na bezpečnosť premávky z pohľadu ich technického vývoja, v tomto smere sa udiali priam prevratné zmeny. Ruka v ruke spoločne „kráčajú“ pasívna a aktívna bezpečnosť.

Tá prvá sa spája s ochranou posádky vozidla pri nehode – vyvíjajú sa bezpečnejšie karosérie, ktoré spolu s airbagmi, bezpečnostnými pásmi (zadržiavacie systémy) a ochranou chodcov zvyšujú bezpečnosť celého vozidla.

V druhom prípade aktívne systémy varujú a zasahujú proti nebezpečenstvám v cestnej premávke. Elektronické asistenčné a brzdné systémy majú preventívny účinok a zasahujú do riadenia, brzdenia a jazdnej dynamiky – minimalizujú sa možné riziká nehôd.

Safe System

Témou je autonómia

Je nesporné, že ľudstvo smeruje k autonómne jazdiacim vozidlám. Základom na takéto ciele sa stali vozidlá s takzvanou asistovanou jazdou, tie sú základom na dosiahnutie vízie „nulových nehôd“. Do tohto programu sa technologicky zapája aj spoločnosť Continental, ktorá pomáha výrobcom vozidiel významne zvyšovať bezpečnosť. V rámci asistenčných systémov sa uplatňujú všetky tie, ktoré vytvárajú základ pre budúce vysoko a plne automatizované systémy jazdy. Asistent udržiavania v jazdnom pruhu a ostatné inteligentné systémy vozidla napríklad vytvárajú čiastočne automatizovaného asistenta jazdy na diaľnici.

Postup k najvyšším stupňom bezpečnosti (a nakoniec aj autonómnej jazdy) je vydláždený rozvojom technológií, senzorov, kamier a výkonných počítačových systémov. Rozvíja sa dialóg medzi človekom a vozidlom, vyhodnocujú sa dáta vozidiel jazdiacich v premávke, do vývoja vstupujú umelá inteligencia a komunikačné prostriedky, zosieťovanie, núdzové volanie pri nehode atď. Pri tejto činnosti sa prenáša veľké množstvo dát, teda ide o vysoko efektívny sledovací a riadiaci proces.

Safe System

Minulosť i súčasnosť

Ak sa pozrieme krátko do minulosti, tak do bezpečnosti výrazne zasahujú konštrukcie karosérií, vývoj airbagov, elektronické systémy, podporní asistenti jazdy a pod. Vykonávajú sa bariérové testy v rámci EuroNCAP, prijímajú sa legislatívne opatrenia (smernice) EU na podporu vyššej bezpečnosti. Takýmito predpismi sú napríklad zavedenie ESP ako povinnej výbavy nových vozidiel od roku 2011 či snímačov tlaku v pneumatikách od roku 2014. Od roku 2022 sa majú do vozidiel dostať ďalšie prvky, vedúce k vyššej bezpečnosti. Pôjde napríklad o tester na alkohol, brzdu rýchlosti, čiernu skrinku a ďalšie. Téma je to veľmi široká, preto na záver ešte krátka správa z Volkswagenu. Automobilka vyvíja softvér, ktorý má zabezpečiť vylúčenie nehôd v roku 2050. Ide o kombináciu senzorov, riadiacej jednotky a operačného systému, ktoré vedia nehody vopred predvídať a následne im zabrániť. Tento operačný systém poputuje do nového elektromobilu ID.3, postupne sa bude zdokonaľovať.

Safe System
Volkswagen ID.3

Text: Peter Stano, foto: Continental, Volkswagen