„Človek je tvor kreatívny, vždy sa vynájde.“

48
Interview
Kati M. Decsi – Transparentné kusy 9 a Lucia Veselá – Doba osvitu, Flatgallery, Bratislava

S Mariannou Brinzovou, kurátorkou z Bratislavy, sme sa rozprávali o pripravovaných výstavách, kurátorstve, ale aj o neľahkej situácii v kultúre.

Na aké výstavy, na ktorých spolupracuješ, sa môžeme v najbližšom období tešiť?

Nedávno sme po pauze kvôli koronavírusu sprístupnili výstavu Transparentné kusy 9 a Doba osvitu v bratislavskej Flatgallery. Po nej s kurátorom Andrejom Jarošom plánujeme urobiť skupinovú výstavu Summer Selection, ktorá má ambíciu predajom (pravdepodobne aj prostredníctvom aukcie) pomôcť umelcom v momentálnej neľahkej situácii. Onedlho sa v GMAB v Trenčíne začne aj výstava Lenky L. Lukačovičovej a začiatkom júla výstava Ľudmily Machovej v Mestskej galérii v Rimavskej Sobote. Na koniec leta máme naplánovaný 6. ročník festivalu súčasného umenia DOM s názvom Nová Senzibilita, ktorý spoločne kurátorujeme s Martinou Ivičič, tentokrát aj v spolupráci s festivalom Sensorium.

Interview
DOM 2020 – Nová Senzibilita, Goetheho rastlina, Petra Čížková, 3D animácia, frame z virtuálnej reality, 2020

Počas karantény mnohí umelci „objavili“ nové možnosti prezentácie, ako napríklad streamovanie, online prednášky či výstavy a podobne. Môže to byť pre oblasť vizuálneho umenia plusom aj do budúcna?

Určite áno, človek je tvor kreatívny a vždy nájde možnosť, ako vytvárať umenie a prezentovať ho. Mne osobne však pretlak rôznych online foriem už trochu prekážal. Všade bolo všetkého veľa a nie v úplne najkvalitnejšej podobe. Vždy je to ale na nás, musíme si nastaviť nejaký filter vnímania. Tieto formy môžu byť do budúcna plusom, ale priamy kontakt s akoukoľvek formou umenia je asi nenahraditeľný. Ideálne by bolo, keby formy online a offline prezentácie fungovali v symbióze.

Interview
(Ne)rozhodujúce okamihy, Lenka L. Lukačovičová, Galéria M. A. Bazovského v Trenčíne

Intenzívne spolupracuješ s bratislavskou galériou Flatgallery, ktorá ponúka zaujímavý koncept.

S Andrejom Jarošom, ktorý Flatgallery založil a vedie, spolupracujem už vyše roka. Funguje na princípe konceptu bytovej galérie, ktorá je v našich končinách pomerne netradičná. Je obývaným bytom a zároveň výstavným priestorom. Prezentuje najmä mladých autorov, študentov či absolventov vysokých umeleckých škôl. Je to iný typ prezentácie, na aký sme zvyknutí vo „white cube“ priestoroch galérií. Divák zažíva odlišnú atmosféru a cíti sa ako u známeho na návšteve. Okrem súčasnej adresy v historickom centre Bratislavy sa nedávno rozšírila o pobočku v rodinnej vile v Piešťanoch fotografky Katy Sedlák.

V čom pre teba spočíva príťažlivosť kurátorstva? Aké sú výzvy a, naopak, úskalia tejto práce?

Interview
Kati M. Decsi – Transparentné kusy 9 a Lucia Veselá – Doba osvitu, Flatgallery, Bratislava

Kurátorovanie ma veľmi baví a je pre mňa aj kreatívnou činnosťou. Nie som vyštudovaná kunsthistorička a ani kurátorka v pravom zmysle slova, ale vyšla som z umeleckej základne, keďže som študovala maľbu. Možno aj preto k nemu pristupujem po svojom. Práca kurátora je veľmi rôznorodá. Zlučuje viacero funkcií a v niektorých prípadoch mám možnosť zasiahnuť do konceptu alebo inštalácie, najmä ak sú to „site specific“ projekty. Zároveň v tejto úlohe vidím isté poslanie. Slovo kurátor vo svojej prapodstate znamená starať sa, takže sa snažím „starať“, zveľaďovať a pomáhať. Úskalia sú najmä vo finančnej oblasti – kurátorstvo je, žiaľ, veľmi podhodnotené. Výzvou je nájsť balans, aby kurátor prinášal kvalitné prezentácie a zároveň z toho dokázal aspoň čiastočne vyžiť.

Text: Miriama Vojteková, foto: archív