Grilovačka bez mäsa

37
Grilovanie

K letným dňom neodmysliteľne patria stretnutia s rodinou, priateľmi alebo aj obľúbenými susedmi. Ideálnou príležitosťou, ako spojiť partiu fajn ľudí, je grilovačka.

Nezaobíde sa bez skvelej nálady, no najmä bez množstva chutných dobrôt, jedál a nápojov. Medzi grilovaciu klasiku patria v našich končinách najmä klobásky, slanina, kuracie mäso alebo aj hamburgery. V poslednej dobe si veľkú obľubu získava aj vegetariánske a vegánske grilovanie, čo je skvelá alternatíva v podobe bezmäsitých pokrmov. Je možné, že takýmito jedlami vo svojej ponuke milo prekvapíte počas tohtoročnej grilovačky niektorého zo svojich hostí. Ak teda budete chystať väčšiu grilovaciu párty, oplatí sa doplniť menu aj o niečo netradičnejšie, zdravšie.

Grilovanie

Zelenina

Vyskúšajte napríklad grilovanú zeleninu – rajčiny, papriky, baklažán, cukety, cibuľu, cesnak, čili alebo rímsky šalát. Na gril využijete aj kukuricu, zemiaky, mrkvu, baby karotku alebo kaleráb. Nehodí sa však bežná šalátová zelenina, rebarbora, karfiol, brokolica ani šalátové uhorky. Zeleninu môžete grilovať vcelku, rozkrojenú, narezanú na kolieska alebo vo forme špízov. Záleží od konkrétneho druhu. Podobne ako mäso môžete aj zeleninu naložiť do marinád alebo pripraviť vo forme vegánskeho hamburgera. Skvele chutia plné grilované šampióny, zaujímavé gurmánske zážitky poskytne aj grilované tofu, ktoré si môžete pripraviť na veľa spôsobov. Príjemná je aj chuť grilovaných batát či špargle.

V posledných rokoch je obľúbené grilovať aj syry.

Zelenina by ani v takejto tepelnej úprave nemala stratiť cenné vitamíny. Treba preto rozpáliť gril na maximum a zeleninu grilovať čo najkratšiu dobu. Mäkšiu zeleninu približne 8 – 12 minút, tvrdšiu asi pol hodiny. Zemiaky či kukuricu treba predvariť a na grile len sfinalizovať. Ugrilovanú zeleninu môžete jemne dochutiť a pokvapkať olivovým olejom, následne podávať samostatne alebo prikladať do šalátov či na sendviče. Pri príprave menu pre hostí vegánov a vegetariánov môžete, ak máte záhradu, využiť jej letné dary, okrem zeleniny aj čerstvé bylinky – tymian, rozmarín, saturejku alebo šalviu, ktoré dochutia grilované jedlá oveľa kvalitnejšie ako tie kupované a vysušené. Nezabudnite, že spolu by ste nemali grilovať mäsité a bezmäsité jedlá, ktoré pripravujete pre hostí vegetariánov. Na druhej strane grilovaná zelenina jedinečne chutí práve s grilovaným mäsom.

Grilovanie

Syry

V posledných rokoch je obľúbené grilovať aj syry. Bežne dostať kúpiť také, ktoré sú určené na gril, ich ponuka je každoročne širšia. Využiť môžete napríklad údený a tiež parený syr z kravského mlieka. Pred grilovaním ho môžete naložiť do olivového oleja s koreninami a bylinkami. Údený syr chutí výborne po ugrilovaní napríklad s brusnicovou omáčkou a čerstvým chlebom. Na gril sa hodia aj cyperský polotvrdý syr Halloumi alebo taliansky jemný syr Provolone.

Grilovanie

Sladké grilovanie

Celkom netradičné chuťové zážitky ponúka aj grilované ovocie. Pripravte napríklad nevšedné grilované ovocné špízy (hrušky, jahody, ananás, broskyne…) a využite pri ich príprave marinády na báze medu alebo sladké omáčky (slivková, brusnicová), s ktorými grilované ovocie chutí zaujímavejšie. Lákavou voľbou sú aj grilované dezerty. Hoci to znie neuveriteľne, mnohé dezerty sa dajú pripraviť priamo na grile. Nevšedný zážitok môže priniesť aj jednoduchý trik. Stačí posypať ovocie cukrom – pri grilovaní skaramelizuje, alebo vložiť ovocie do alobalu a predtým potrieť medom. Vyskúšať sa rovnako oplatí napríklad aj grilované melónové a tiež ananásové plátky, ktoré pred podávaním jemne ochutíte práškovou škoricou alebo škoricovým cukrom.

Text: Daniel Košťál, zdroj a foto: Titbit,Gran Moravia, obchodné reťazce, Penam, Pixabay