Barbier je holič s nadštandardom. Aj tým komunikačným.

369
Barbier

Trend so základom v klasickom remesle. Služba, ktorú muži vyhľadávali už dávno v minulosti. Barbierstvo je synonumum holičstva, ponúka však niečo viac.

K fenoménu novodobého holičstva dopomohol vraj film. Organizátorky kurzov pre pánskych kaderníkov – holičov z Barbierky Academy tvrdia, že je ťažké definovať, čo trend spustilo. Ukážka tradičného holenia namokro vo filme Skyfall z roku 2012 však určite zvýšila predaj potrieb na holenie. „Vplyv mohla mať aj módna vlna skutočne krátkych strihov typu fade. Určite rástli aj požiadavky pánov o holenie nahladko a úpravu brady,“ hovorí Mirka Koleková z Barbierky Academy.

Smer barbierstva len potvrdil londýnsky kadernícky veľtrh v roku 2015. Ponúkol pánom takú pestrú paletu produktov a potrieb na tradičné holenie, aká tu dovtedy nebola. „Sme len rady, že zažívame jeho prudký rozmach. Dnešné holičstvá sú prepojením tradičného remesla a moderných prvkov. Okrem holenia a strihania ponúkajú nadštandardné služby a relax v príjemnom prostredí.“

Barbier

Podľa Kolekovej zručný barbier dokáže rovnako dobre narábať so strojčekom ako s kaderníckymi nožnicami. Má v ruke vžité ťahy britvou či šavetkou. Zdiagnostikuje stav pokožky a vlasov klienta. Poradí vhodný typ účesu, zamaskuje nedostatky a odporučí vhodnú vlasovú kozmetiku.

Rovnako barbier roka SK/CZ 2018 Jozef Belan, známejší ako Jofre, si myslí, že dobrého barbiera robí mix zručností a skúseností. Záleží už na prvom kontakte s klientom. Až ďalší je strih a finálny look. Odprezentovať konečný výsledok na sociálnych sieťach má byť „povinná jazda.“

„Keď muž povie, že ide k barbierovi, znamená to, že nasledujúcu hodinku a pol nechce byť rušený.“

Ženám sa podlamujú kolená pri najnovších módnych či hair stylingových vychytávkach. Určujú, čo je „in“ a čo už „out“. Aj mužov podľa Jofreho tieto diktáty neminuli. Barbieri musia svojim klientom aktuálne novinky ponúknuť.

„Každý z nás má svoj štýl. Vždy sa ale snažíme inšpirovať od tých najlepších. Sú v remesle dlhšie a povedzme, že udávajú trend.“Barbier

Jofre vidí úspech spolovice závislý od osobnosti človeka, ktorý k nemu prichádza a spolovice v samotnej práci barbiera: „Na začiatku sa s dotyčným klientom porozprávam. Povie mi, čo sa mu páči. Potom svoj názor poviem ja. Sú aj klienti, ktorí všetko nechajú na nás. Čakajú prekvapenie. Tu musím dbať na rôzne okolnosti. Typ tváre, vlasov, ale aj zamestnanie a postavenie.“

O dôležitosti komunikácie hovorí aj začínajúci barbier Viliam Stranianek, známy ako Villiz barber: „Tým, že som v remesle nováčik, hľadám spôsoby, ako sa zlepšovať v samotnej práci alebo komunikácii s klientmi. Vždy sa po pár vetách snažím odhadnúť, či má klient náladu a chce sa porozprávať alebo si prišiel zrelaxovať po náročnom dni a vychutnať si službu.“

S barbierstvom začal vďaka osobnej skúsenosti. „V barbershope ma veľmi zaujalo prostredie, kultúra, nazvime to ten, pozitívny vibe´.“

BarbierViliam sa zhoduje s Jofrem, že inšpirácia prichádza od špičkových kolegov. Uvedomuje si ale, že dnes má barbier už veľkú konkurenciu. „Sme závislí od ľudí. Keď zákazník príde za tebou, dáva ti šancu prejaviť sa. Dokázať mu, že ty si ten barbier, s ktorým je stotožnený a chce, aby si sa staral o jeho look práve ty. Ak mu ty takýto servis neposkytneš, strácaš možno svojho potenciálneho dlhodobého zákazníka a získa ho ten, kto mu takúto službu ponúkne.“

Ako dopĺňa, pre jedných je návšteva barbiera bežná úprava. Žiadna extravagancia. Tí druhí to berú ako zážitok. S barbierom preberú rôzne témy a, samozrejme, potrpia si na dobrý výsledok.

Určite ale platí, čo uviedli Barbierky: „Keď muž povie, že ide k barbierovi, znamená to, že nasledujúcu hodinku a pol nechce byť rušený.“

Text: Eva Vašková, foto: Barbierky Academy, Natália Vašková