Pestrosť s farbami

74
Farby
Existuje obrovské množstvo farebných škál a teória farieb sa využíva v marketingu, dizajne, móde či dokonca aj v rámci terapie.

Farby majú v našich životoch významné miesto, obklopujú a ovplyvňujú nás v každom smere. Čo všetko stojí za našimi „farebnými“ preferenciami?

Volíme ich podľa toho, aké sme povahy, v akej sme nálade, no na náš výber má vplyv aj kultúrne prostredie či spoločenské konvencie alebo je to jednoducho otázka vkusu.

Význam farieb si uvedomovali myslitelia už v dávnych časoch a sú dôležitou súčasťou rôznych učení. S ich teóriou pracuje napríklad aj staré čínske umenie feng šuej, také obľúbené aj v západných krajinách.

Farby
Facebook stavil na modrú farbu, ktorá v nás má vzbudzovať pocit dôvery a bezpečia.

Hlad, šťastie, ale aj nervozita

Máte v izbe červené steny a neviete, prečo pociťujete nepokoj? Alebo pri pohľade na známe logá fast foodov začnete pociťovať hlad? To všetko môže byť dôsledkom pôsobenia farieb. Je zaujímavé, že človek nie je vždy schopný odhadnúť, aký vplyv naňho majú. A pritom ich volíme pri výbere oblečenia, každodenných predmetov či zariaďovaní interiérov, vlastne všetko je nejakým spôsobom späté s farbami. Aj preto si ich význam uvedomujú marketéri či odborníci na zariaďovanie interiérov, ktorí presne vedia, ako pôsobia na ľudské vnímanie. Pri našom rozhodovaní zohrávajú veľkú rolu.

Coca Cola je tradične spätá s červenou, McDonald’s so žltou a tiež červenou, Facebook či Visa využívajú modrú farbu a v logu firmy John Deere zase dominuje zelená. Výber farieb pritom nie je náhodný, výrobcovia presne vedia, ako zákazníka zaujať. Poďme si predstaviť pár základných farieb a ich pôsobenie na naše vnímanie.

Farby
Červená púta pozornosť viac, než ktorákoľvek iná farba a spájame si ju najmä s láskou a vášňou.

Červená

Symbolizuje energiu, vášeň, odhodlanie, aktivitu či nebezpečenstvo. Zlepšuje ľudský metabolizmus, frekvenciu dýchania, zvyšuje krvný tlak a podporuje náš apetít. Priťahuje našu pozornosť – všimnite si, ako červenú využíva vo svojom logu napríklad populárny YouTube, ktorý tak nabáda, aby si jeho návštevník klikol na video.

Modrá

Táto farba je spätá s oblohou a morom, je príjemná a povzbudivá. Predstavuje stabilitu, harmóniu a dôveru – aj preto je obľúbenou farbou mnohých firiem, ktoré chcú v zákazníkovi navodiť pocit spoľahlivosti. Ak je však nevhodne použitá, môže navodzovať chlad.

Zelená

Azda najprírodnejšia farba, aká môže byť – symbolizuje rast, plodnosť, úrodnosť a harmóniu. Spája sa tiež s peniazmi či bohatstvom. Zelená podporuje pocit bezpečia a pôsobí liečivo na myseľ aj telo, pretože má upokojujúci efekt.

Žltá

Predstavuje šťastie, pozitívnu náladu, energiu, optimizmus a symbolizuje leto. Navyše výborne púta pozornosť. Spoločnosť Ferrari si okamžite spájame so žltou farbou – nejeden z nás si predstavuje jazdu týmto luxusným autom ako symbol bezstarostného života. Pozor však na príliš veľa žltej, pretože môže mať rušivý efekt. Vedci napríklad zistili, že bábätká sú plačlivejšie v žlto namaľovaných izbách.

Farby
Príroda a jej zelená farba má na ľudskú psychiku mimoriadne priaznivé a upokojujúce účinky.

Sivá

Reprezentuje neutralitu a rovnováhu, no môže tiež pôsobiť nezáživne. Avšak práve pre neutralitu ju využíva napríklad firma Apple – sivá totiž nikoho neurazí a neodradí. Túto farbu využíva aj na svojej webovej stránke, kde vidieť balans medzi bielou, čiernou a sivou, vďaka ktorému dosahuje čistý a neutrálny vzhľad.

Text: Miriama Vojteková, foto: Pixabay