5 potravín na podporu imunity

65
Potraviny

S blížiacim sa sychravým jesenným počasím je naša imunita čoraz viac oslabená.

Preto ju treba práve v tomto období posilniť. Vitamíny sú pre správne fungovanie nášho imunitného systému nevyhnutné. Dostaňte ich do tela pomocou chutných potravín.

Špargľa

Ak ste špargľu do svojho jedálnička ešte nezaradili, urobte tak túto jeseň. Špargľa je chutnou, no ešte stále nepoznanou zeleninou. Právom však patrí medzi zeleninové poklady, keďže obsahuje plno vitamínov a iných cenných látok. Znižuje cholesterol a krvný tlak, má protizápalové a odvodňovacie účinky. Poradí si pri tráviacich problémoch a podporuje krvotvorbu. Špargľa taktiež patrí medzi najúčinnejšie afrodiziakum, keďže stimuluje estrogén a testosterón v tele. Pripravte si z nej lahodnú polievku, alebo ju opražte na masle a servírujte ako prílohu k jedlu.

Potraviny

Orechy

Vlašské, para orechy či pistácie. O orechoch je známe, že sú plné tukov, bielkovín a minerálnych látok. Skvelo zaženú hlad a sú chutnou pochúťkou či doplnkom stravy. Omega 3-mastné kyseliny, ktoré orechy obsahujú, pomáhajú znižovať cholesterol a zároveň budujú imunitný systém. Vitamín E nájdete najviac obsiahnutý v lieskovcoch. Kešu oriešky sú bohatým zdrojom horčíka a u nás najobľúbenejšie vlašské orechy sú plné železa a vápnika. Doprajte si orechy aspoň raz do týždňa. Môžete ich „lúskať“ večer pri filme alebo ich ráno pridať do obľúbenej kaše či jogurtu.Potraviny

Šípky

Ich zber začína už v septembri, no najlepšie je počkať a nazberať ich až pri prvých mrazoch. Reč je o šípkach, ktoré sú prírodným zdrojom vitamínov. Nenápadné červené či oranžové bobuľky ľudia kvôli liečivej sile zbierajú už desaťročia. Pripravíte si z nich zdravý čajík, no zúžitkujete ich aj na lahodný džem či domáce šípkové víno. Šípky obsahujú vitamín C, sú prevenciou pred chorobami, čistia obličky a zbavujú nás únavy. Pomáhajú aj pri silnej menštruácii a cukrovke.

Ovsené vločky

PotravinyKto by nepoznal ovsené vločky? Sú skvelou voľbou na raňajky, no hodia sa aj do koláčov či na zahustenie polievok. Sú vhodné pre ľudí, ktorí trpia celiakiou, keďže sa v nich nenachádza lepok. Ľudia ich konzumujú oddávna a stále si držia popredné miesto medzi potravinami. Čisté ovsené vločky nie sú obzvlášť chutné, no obsahujú veľa dôležitých vitamínov a antioxidantov. Zasýtia vás na dlhú dobu, sú vhodné aj pri chudnutí a dodajú potrebné množstvo energie. Vláknina, ktorú obsahujú, pomôže ľuďom trpiacim zápchou. Vo vločkách obsiahnutý glukán navyše stabilizuje hladinu cukru v krvi. Meď, železo a horčík, ktoré sa v ovsených vločkách nachádzajú, podporia vašu imunitu.

Tekvica

Tekvica sa aj u nás čoraz viac stáva symbolom jesene. Krásne vyzerá naaranžovaná v jesenných dekoráciách, avšak je predovšetkým zeleninou, z ktorej si pripravíte skvelé pokrmy. Dužina tekvice obsahuje vitamín C a betakarotén. Je bohatá na vitamíny B a E. Tekvicový prívarok a tekvicová polievka nesmú počas jesene chýbať ani u vás doma. Nielenže si na tekvici pochutnáte, ale dostanete do tela vitamíny, vďaka ktorým sa vám choroby vyhnú oblúkom.

Text: Michaela Miňová, foto: unsplash.com