Vôňa hovorí. Nie sama za seba, ale za nás…

86
Vôňa

 „Tú najkrajšiu z voňaviek ľahko rozoznám…“ spieva sa v známej slovenskej pesničke.

Áno, vôňou sme rozpoznateľní, dokonca ňou komunikujeme. Čo môžeme vôňou o sebe povedať? Ako je to s výberom parfumu?

Prvý dojem urobíme iba raz. Podobne je to i s vôňou, ktorá nás dotvára. Či už prichádzame na pohovor, na rande alebo len ráno do práce. Je to totiž niečo, čo spoločne s nami vstúpi do miestnosti, ako dvere otvoríme, ale často zostáva ešte i potom, ako ich za sebou zavrieme.

VôňaNora Lauková, odborníčka na neverbálnu komunikáciu spomína, že z osobnej vône je možné odčítať i to, ako sa správame v situáciách spojených so zmenami. „Zároveň každá zmena prináša človeku nové podnety. Preto napríklad s vekom či zmenou hormónov dochádza i k zmene vôní.“

Monika Stehlíková, venujúca sa neverbálnej komunikácii spomína na úvod tiež osobnú vôňu. Nie tú podčiarknutú či potlačenú parfumom: „Ide o neviditeľný oblak, ktorý obklopuje každú ľudskú bytosť. Napriek tomu, že sme si zvykli ju prekrývať, je fajn všímať si ju. Často je prepojená s naším imunitným systémom. V strese či počas choroby sa mení naša vôňa. Pri osobnej vôni platí, že je krásne vybrať si partnera, ktorý nám vonia. Výrazne to podporuje sexuálnu príťažlivosť a zážitok z intímneho života.“

Práve vôňa v kombinácii s oblečením nám môže veľa napovedať.

Výber vône parfumu, to je už aj o komunikácii osobnosti človeka. Ako uviedla Lauková, tí, ktorí chcú byť videní, chcú prezentovať svoje hodnoty, používajú ťažké a jedinečné vône. „Osobnosti orientované naturálne preferujú vône spojené s prírodou a extraktami, ktoré sú nevtieravé.“ No a dynamické osobnosti podľa Laukovej spoznáte podľa viac korenistej až sladkastej vône. Flegmatici zrejme zvolia jemné, prírodné tóny, keďže práve to sú preferencie skôr nedynamických osobností.

Stehlíková doplnila, že vôňa napĺňa náš osobný priestor. Podporuje naše vyžarovanie a atmosféru. Preferencia intenzívnych vôní vyjadruje dominanciu. Na mieste je však opatrnosť, pretože zasahuje aj do priestoru iných.

VôňaAk sa pozrieme na vône z pohľadu mužov a žien, tak podľa odborníkov v každom prípade platí pravidlo vyváženosti a príležitosti. Ako uviedla Lauková: „Formálne príležitosti vyžadujú, aby dáma využívala jemnejšie, menej výrazné vône. Pri neformálnych môže zvoliť vône aj ťažšie. Najmä pri večerných podujatiach.“

Za mužov jasne doplnil Jakub Abrahám, odborník na etiketu a komunikáciu: „Čím pokročilejšia hodina, tým je vôňa plnšia a ťažšia. Parfum aplikujeme decentne. Ide o niečo, čo má len podčiarknuť našu osobnosť, nie ju potlačiť.“ Zároveň spomína pojem takzvaných „fougére“ vôní. Sú v nej tóny levandule či machu a Abrahám hovorí, že práve tieto aromatickejšie vône sú to, čo si majú páni šetriť na zvláštnu príležitosť.

Niektoré z momentov v našom živote si spájame s vôňou. Podobne to cítia aj Abrahám a módna dizajnérka Lucia Ivanová. Expert na etiketu vidí vo vôni stelesnenie okamihu. Návrhárku vracajú k tomu konkrétnemu. Z pohľadu odborníčky na módu poznamenala aj niečo na margo oblečenia. „Vôňa má úžasnú moc dotvoriť nielen celkový outfit, ale je skvelým vyjadrením našej osobnosti či nálady. Niekedy nemáme na spoznanie človeka dostatok času. Práve vôňa v kombinácii s oblečením nám môže veľa napovedať.“ Prezradila tiež, že vône aplikuje rada aj priamo do oblečenia. Vlnené či hodvábne kúsky dokážu podľa nej intenzitu vône krásne predĺžiť.

Vôňa

„Pri svojej práci siaham po určitých vôňach. Či už chcem, aby sa na kurzoch či kostýmových skúškach cítili príjemne klienti, alebo sa chcem sebaisto a rozhodne cítiť ja, napríklad na pracovných stretnutiach,“ uzatvorila Ivanová.

 Text: Eva Vaškov, foto: pixabay