Prečo je vitamín D dôležitý počas celého roka?

70
Vitamín D
Vitamín D často chýba seniorom.

Vitamín D získavame syntézou v koži vďaka slnečnému žiareniu, z potravy či prostredníctvom výživových doplnkov. Platí, že ho prijímame najmä vďaka slnku, ktoré však v jesenných a zimných mesiacoch svieti pomenej.

Preto by sme nemali zabúdať na jeho dostatočný príjem počas celého roka. Mnohí z nás si neuvedomujú, že príjem vitamínu D v chladnejších mesiacoch prudko klesá, keďže nie sme v dostatočnej miere vystavení pôsobeniu slnečných lúčov, čo môže spôsobovať viacero zdravotných problémov.

Hlavným zdrojom slnko

Dôležité je nezabúdať, že po slnení by sme si kožu nemali ihneď omývať, pretože tak vitamín z pokožky syntetizovaný pôsobením slnečného žiarenia odstránime a nestihne sa vstrebať. Treba počkať minimálne polhodinu, aby proces vstrebania stihol prebehnúť. Aktuálne sa nachádzame už v chladnejších mesiacoch, keď sa v menšej miere vystavujeme slnečnému žiareniu, ktoré má aj inú intenzitu ako v lete. Preto by sme nemali zabúdať na dostatočný príjem vitamínu D prostredníctvom potravy s jeho obsahom a prípadne aj doplnkov stravy.

Vďaka vitamínu D je možné dokonca značne znížiť riziko respiračných infekcií u starších osôb

Seniorom chýba

Dr. Juraj Vozár zo slovenskej farmaceutickej spoločnosti hovorí, že „vitamín D3 je silnou zbraňou nášho imunitného systému proti všadeprítomným vírusom. Podieľa sa na niektorých dôležitých imunitných procesoch, regulácii krvného tlaku, svoju úlohu hrá pri raste krvných, svalových a kožných buniek. Nezastupiteľnú úlohu má aj pri správnom vstrebávaní vápnika do kostí a zubov. Vitamín K2 sa postará o to, aby sa vápnik dostal priamo do kostí aj zubov a neusadzoval sa v mäkkých tkanivách.“

Vitamín D
Počas chladnejších dní sa v menšej miere vystavujeme slnečnému žiareniu.

Nedostatkom vitamínu D trpia najmä osoby, ktoré sa nevystavujú v dostatočnej miere slnečnému žiareniu či pacienti s rôznymi ochoreniami, ktorí užívajú často aj viacero liekov. Vo vysokej miere chýba vegánom a jeho deficitom trpia obzvlášť seniori – nezriedka majú nedostatok „slnečného kúpeľa“, majú pomerne jednostrannú stravu a s vyšším vekom sa zároveň znižuje schopnosť kože tento vitamín syntetizovať. Vďaka vitamínu D je možné dokonca značne znížiť riziko respiračných infekcií u starších osôb, ktorým dokáže už len bežné prechladnutie, chrípka či zápal pľúc spôsobiť vážne zdravotné komplikácie.

Kde možno vitamín D nájsť?

Zdrojom „slnečného“ vitamínu je, žiaľ, nie veľké množstvo potravín, touto cestou ho dokážeme prijať len 10 %. Nájdeme ho napríklad v mäse tučných rýb, ako tuniak, losos, sardinka či makrela a v oleji z ich pečene, v menšom množstve sa nachádza aj v hovädzej pečeni, vo vaječnom žĺtku, v mliečnych výrobkoch a mlieku či kvasniciach. Zaujímavosťou nielen pre hubárov je fakt, že ho dokážeme prijať aj z hríbov, ak sú usušené na slnku. Dopomôcť k zvýšeniu príjmu tohto dôležitého vitamínu si môžu aj tí, ktorí si radi pochutnajú na kvalitnom kakau a kokose.

Vitamín D
Vitamín D možno nájsť v mäse tučných rýb, ako napríklad sardinka, losos, tuniak či makrela.

Svoju rolu najmä v zimných mesiacoch zohrávajú výživové doplnky obsahujúce kombináciu vitamínov D3 a K2. Už spomínaný vitamín K2 je aj dobrým bojovníkom proti osteoporóze a zároveň prispieva k prevencii srdcovo-cievnych a niektorých onkologických ochorení. Náš organizmus je schopný si vďaka črevným baktériám v malom množstve vitamín K2 vytvoriť aj sám či získať ho čiastočne z potravín ako bryndza, kyslá kapusta a fermentované potraviny, mäso, vaječné žĺtko či hovädzia pečeň z voľne sa pasúceho dobytka.

Text: Miriama Vojteková, foto: Pixabay