Aktuálna téma – pneumatiky

35
Pneumatiky

Zimné obdobie prináša aj otázku prezúvania pneumatík z letných na zimné. Príspevkom do diskusie o obutí vozidla je aj používanie celoročných pneumatík.

Čierne remeslo, ako sa zvykne pneumatikársky priemysel nazývať, si zapísalo v posledných rokoch množstvo nových trendov. Do praxe prichádzajú nielen zaujímavé produkty letných, zimných a celoročných pneumatík, ale tvoriví inžinieri prichádzajú s objavmi nových technológií, ktoré by sa v budúcnosti mohli dostať do praxe. A pretože sa nachádzame v zimnom období, venujme sa najprv tejto oblasti.

Zásady prezutia

Pneumatiky
Revolučný koncept samo regeneračných pneumatík Goodyear reCharge.

Vo viacerých európskych krajinách sa zimné pneumatiky predpisujú počas určitého časového obdobia v prípade, ak na cestách panujú zimné podmienky. Naši motoristi majú povinnosť mať obuté zimné pneumatiky v čase od 15. novembra do 31. marca vtedy, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Všeobecným pravidlom je, že čas na výmenu letných za zimné pneumatiky sa odporúča pri dlhodobejšom dennom poklese teplôt pod hranicu 7ºC. Naopak, ak sú teploty príliš vysoké, zimné pneumatiky sa rýchlejšie opotrebúvajú. Aby zimné pneumatiky správne fungovali, hĺbka dezénu musí byť aspoň 4 mm, odborníci odporúčajú používať pneumatiky maximálne 4 sezóny.

Sú riešením celoročné?  

Prikláňanie sa majiteľov vozidiel k celoročným pneumatikám vzniklo pravdepodobne aj preto, že bolo zavedené povinné snímanie tlaku v pneumatikách (TPMS) v Európskej únii pre automobily vyrobené po 1. novembri 2014. Výmena pneumatík je tým finančne náročnejšia kvôli kúpe senzorov do vymieňanej sady pneumatík, pri celoročných pneumatikách tento úkon odpadá, nastane až vtedy, keď sú pneumatiky opotrebované a príde k poruche senzora. Toto riešenie vyhovuje najmä vodičom, ktorí používajú automobil v zime málo a počas nepriaznivých dní (sneh, poľadovica) nejazdia. V súčasnosti ponúka celoročné pneumatiky väčšina veľkých výrobcov, použitím moderných zmesí a dezénov sa dosiahli dobré vlastnosti týchto produktov.

Pneumatiky
Pirelli vyvíja pneumatiku schopnú komunikovať prostredníctvom siete 5G.

Treba však priznať, že celoročné pneumatiky horšie zvládajú veľké výkyvy počasia, preto sú vhodnejšie do miernych zemepisných pásiem. Toto konštatovanie podporujú aj aktuálne výsledky testu celoročných pneumatík 235/55 R17 nemeckým autoklubom ADAC. Pri teste boli hodnotené vlastnosti v siedmich kategóriách a použilo sa päť tradičných úrovní známkovania (veľmi dobrý, dobrý, uspokojivý, dostačujúci, nedostatočný). Na prvých piatich miestach sa umiestnili Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4Season Gen-2, Michelin CrossClimate+, Nokian Weaterproof a Uniroyal AllSeasonExpert 2 so známkou dostačujúci. Test sa uskutočnil na vozidle Ford Kuga a celkovo ho absolvovalo 7 modelov pneumatík. Odborníci z ADAC-u skonštatovali, že celoročné pneumatiky sú kompromisom, víťaza ohodnotili tak, že zaručuje relatívne dobré vlastnosti na mokrom povrchu, uspokojivé jazdné vlastnosti na snehu a slabšie stránky sa prejavujú na suchej vozovke. Záver teda je, že pre tých, ktorí jazdia veľa aj v zime a v horských oblastiach, je stále najlepším riešením prikloniť sa k striedaniu zimných a letných pneumatík.

Pneumatiky
Medzi novinky patria zimné pneumatiky Wintrac holandskej spoločnosti Vredestein.

Pripravené na zimu

Motoristi sa pri výbere pneumatík majú možnosť orientovať podľa výsledkov testov uskutočnených napr. spoločnosťami ADAC, ACE (Auto Club Europa), GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) či viacerými odbornými časopismi. Ak sa opäť pozrieme na výsledky ADAC testu zimných pneumatík 235/55 R17 pre kompaktné SUV, tak víťazom sa stali Michelin Pilot Alpin 5 s výsledkom dobrý. Túto známku získali ako jediné, všetky ďalšie boli klasifikované ako uspokojivé, poslednými z trinástich hodnotených boli pneumatiky Semperit Speed-Grip 3 SUV (dostačujúce). Na druhom až piatom mieste rebríčka skončili ESA+Tecar Supergrip Pro, Goodyear UltraGrip Performance+, Dunlop Winter Sport S SUV a Vredestein Wintrac Pro. Test opäť prebiehal na vozidle Ford Kuga. Víťaz testu Michelin Pilot Alpin 5 sa osvedčil takmer vo všetkých kategóriách so známkou dobrý, pri priečnom aquaplaningu získal hodnotenie dostačujúci, bočné vedenie v kruhu a hluk dostali vizitku uspokojivý. ADAC vyzdvihol pri ich hodnotení veľmi vyvážené najlepšie známky na suchej a snehom pokrytej vozovke. Za dobré ich pokladá aj na mokrom povrchu.

Pneumatiky
Pneumatiky Michelin Uptis naznačujú trend vývoja.

Filozofia nových štítkov

Pneumatiky
V teste celoročných pneumatík 235/55 R17 nemeckým autoklubom ADAC najviac presvedčili Continental AllSeasonContact.

Prvé informácie získavajú zákazníci z tzv. štítkov EU na pneumatikách, ktoré obsahujú základné informácie o valivom odpore – spotrebe, priľnavosti za mokra a hluku. Prvé dva parametre sú hodnotené písmenami A až G, úroveň hluku je znázornená vlnovkou (1 až 3) a číslicou v decibeloch. Ak sú na štítku tri vlnovky, pneumatika je hlučná. Momentálne sa ráta s revíziou energetických štítkov pre pneumatiky, Európsky parlament sa zhodol na povinnosti vložiť do Európskej produktovej databázy pre energetické značenie (EPREL) do 1. mája 2021 údaje o približne 120 000 produktoch. Či sa to podarí, uvidíme. Viacero členov Združenia výrobcov pneumatík ETRMA totiž namieta príliš skorý termín. V každom prípade by mal zákazník dostať komplexnejšie informácie o pneumatikách.

Pohľad do budúcnosti

Konštruktéri sa v posledných rokoch intenzívne venovali aj zvýšeniu bezpečnosti v prípade defektu. Najprv sa objavili pneumatiky typu runflat, neskôr prišli na rad samoopraviteľné (samozaceliteľné) pneumatiky. Napríklad pneumatika ContiSeal od spoločnosti Continental obsahuje tesniacu vrstvu, ktorou je potiahnutý vnútorný priestor behúňa. Po prepichnutí pneumatiky sa okamžite zacelí otvor až do priemeru 5 mm a vodič môže bez prerušenia pokračovať v jazde. Obdobné systémy vyvinuli napríklad Michelin či Kumho.

Pneumatiky
Víťazom v kategórii zimných pneumatík 235/55 R17 pre kompaktné SUV sa stali Michelin Pilot Alpin 5.

Vývoj však ide ďalej, Michelin predstavil koncept Michelin Visionary Tire, pri ktorom pneumatika integruje do jedného celku disk a pneumatiku, pričom dezén sa bude meniť tak, že ho plne automatický systém na špeciálnom stanovišti Michelinu pomocou 3D tlačiarne nanesie na povrch podľa konkrétnych požiadaviek. Na zdokonaľovaní bezvzduchovej pneumatiky s technológiou Airless Tire pracujú Michelin a GM. Nová generácia prototypu Michelin Uptis (Unique Punctureproof Tire System) sa podrobuje testom a do sériovej výroby by sa mala dostať v roku 2024.

Pneumatiky
Pneumatiky Michelin Uptis naznačujú trend vývoja.

Goodyear reCharge je zas revolučný koncept samo regeneračných pneumatík, ktoré možno prispôsobovať a meniť podľa individuálnych potrieb. Srdcom konceptu je obnoviteľná a biologicky rozložiteľná zmes behúňa, ktorú možno opätovne „nabíjať“ jednotlivými segmentami. Segmenty sú naplnené kvapalnou zmesou a na mieru umožňujú regeneráciu behúňa. Pneumatiky sa vďaka nim budú môcť prispôsobovať klimatickým podmienkam, stavu vozovky alebo požiadavkám na cestovanie.

Pneumatiky
Symbol snehovej vločky (3PMSF) na novinke Nokian Seasonproof osvedčuje jej vhodnosť použitia v zimných podmienkach.

A ešte jeden pohľad. Nová pneumatika Pirelli Cinturato P7 je súčasťou prebiehajúceho výskumného programu Cyber spojeného so sieťou 5G. Táto technológia sa vyvíja pre budúce použitie v „smart“ mestách. Telekomunikačná infraštruktúra 5G je schopná zhromaždiť informácie nazbierané pneumatikami a informovať ostatné vozidlá o vzniknutých situáciách, čo priamo zvýši bezpečnosť cestnej prevádzky. To všetko posúva pneumatiku do role prospešného „komunikačného nástroja“.

Pneumatiky
Technológia ContiSeal od spoločnosti Continental má tesniacu vrstvu na vnútornom priestore behúňa.

Námetov na pneumatiky budúcnosti je viacero, čas ukáže, kam sa vývoj dostane.

Text: Peter Stano Foto: Continental, Goodyear, Michelin, newspress.co.uk, Nokian, Pirelli, Vredestein, pixabay