Ako plynul čas…

129
Škoda Auto

K značkám, oslavujúcim významné výročie svojho založenia, sa tohto roku radí aj mladoboleslavská ŠKODA AUTO.

Do pomyselnej svetovej automobilovej kroniky si tento producent zapisuje číslicu 125. Aby sme sa dostali na začiatok, musíme sa vrátiť na koniec roka 1895. Základy tejto automobilky, ktorá patrí medzi najdlhšie aktívne pôsobiace automobilky na svete, položili dvaja muži – strojný zámočník Václav Laurin (27. 9. 1865 – 4. 12. 1930) a kníhkupec Václav Klement (16. 10. 1868 – 13. 8. 1938). Oboch mužov spojila láska k bicyklom, Laurin bol veľmi zručný mechanik a Klement mal dar schopného obchodníka. V tom čase bol Laurin spoločníkom v dielni na nastavovanie bicyklov a Klement dokonca bicykle vyrábal a opravoval. Ich stretnutie znamenalo, že sa dohodli na založení dielne na opravu a servis bicyklov.

Škoda Auto
Bicykel L&K Slavia a prvý motocykel typ 1 (1899)

Tak vznikla mladoboleslavská firma s názvom Laurin & Klement, ktorá opravovala a vyrábala bicykle Slavia. O šikovnosti Klementa, ktorý sa venoval obchodným záležitostiam, svedčí aj zavedenie dvojročnej záruky a nákupu bicyklov na splátky bez navýšenia. Zo začiatku zamestnávali päť ľudí a od bicyklov nebolo ďaleko k motocyklom – prvým sa v decembri roku 1899 stal Laurin & Klement Typ 1.

Škoda Auto
Trojkolieska L&K LW sa vyrábala v rokoch 1905 až 1911.

Prvý automobil

Po úspešnej etape výroby bicyklov, trojkoliesok či motocyklov sa mení história – v roku 1905 prišiel na svet prvý automobil Laurin & Klement Voiturette A. Do prevádzky bol schválený 18. januára 1906 a 15. apríla sa predstavil na pražskom autosalóne. Základ tvoril rebrinový rám a dve tuhé nápravy s poleliptickými listovými perami. Dvojmiestne vozidlo s hmotnosťou 500 kg bolo vystrojené 1-litrovým dvojvalcovým motorom s výkonom 5,2 kW (7 k), maximálna rýchlosť bola 40 km/h. Zadné kolesá poháňal kardanový hriadeľ, na želanie reťaze.

Škoda Auto
Automobil L&K Voiturette A z roku 1905.

Do roku 1907 vzniklo najmenej 44 kusov. Išlo o kvalitné a funkčné vozidlá s výborným pomerom cena/výkon. V období rokov 1906 až 1914 vzrástol predaj automobilov Laurin & Klement viac ako dvadsaťnásobne, z minimálne 21 kusov na 453 vozidiel ročne. Ponuka siahala od dvojvalcových modelov po radový osemvalec typu FF (1907), pričom k dispozícii boli mnohé osobné a úžitkové verzie a taktiež veľmi úspešné pretekárske špeciály. Pred prvou svetovou vojnou zdarne oslovovala „voitureta“ zákazníkov na niekoľkých desiatkach trhov. Pod logom L&K sa v priebehu rokov vyrobilo celkovo 21 typov automobilov.

Škoda Auto
Škoda Rapid typ 914 pochádza z roku 1935, vyrábal sa do roku 1938.

Významným míľnikom sa stal rok 1925 (teda pred 95 rokmi), kedy sa zrealizovala fúzia spoločnosti Laurin & Klement s plzenským strojárenským koncernom Škodove závody v Plzni (zo začiatku označenie Laurin & Klement – ŠKODA, neskôr iba ŠKODA). Od tohto času nesú automobily z Mladej Boleslavi nezameniteľné logo s okrídleným šípom. Pre Laurina a Klementa to znamenalo koniec výroby motocyklov. Posledné roky života strávil Laurin v ŠKODE vo funkcii technického riaditeľa.

V roku 1928 sa udiala dôležitá udalosť, ŠKODA zahájila pásovú výrobu, čím sa produkcia automobilov dostala na 85 kusov denne.

Škoda Auto
Jediný zhotovený exemplár Škoda 935 Dynamic mal prúdnicový tvar (1935).

Zopár míľnikov

Na nasledujúcich riadkoch sa budeme venovať niektorým zaujímavým momentom v rokoch 1930 až 1960. V roku 1933 sa do technológie stavby vozidiel značky ŠKODA (model Škoda 420 Standard) dostal chrbticový rám šasi s centrálnou rúrou, čím sa vytvoril predpoklad na redukciu hmotnosti a vyššej hospodárnosti pre ďalšie modely. O rok neskôr sa objavila úspešná generácia vozidiel Popular, Rapid a Superb – mali chrbticový rám s centrálnou rúrou a motory OHV. Napríklad model Škoda Popular (typ 927) Tudor (1938 – 1946) spolu s verziami sedan, kabriolet, roadster, sanitné a dodávkové vozidlo prvýkrát prekročil hranicu 5000 kusov z jedného modelového radu (6600 ks). Model Superb zas patril už vtedy k vozidlám s veľkorysým priestorom a vysokým komfortom jazdy.

Škoda Auto
Škoda Popular typ 927 Tudor (1938 až 1946)

Po druhej svetovej vojne v roku 1945 opúšťajú výrazne zničený závod v Mladej Boleslavi modernizované vozidlá Škoda typu Popular. Po znárodnení sú automobilové závody reštrukturalizované pod názvom AZNP (Automobilové závody národný podnik). V roku 1946 sa začal vyrábať model Škoda 1101, ktorý dostal podľa najčastejšie používanej karosérie označenie Tudor.

Škoda Auto
Priestranný model Škoda Superb typ 902 (1936 – 1937), vyrobených bolo 53 kusov (limuzína, sedan, kabriolet, sanitné vozidlo).

V roku 1952 sa predstavuje sedan Škoda 1200, namiesto kombinovaných konštrukcií z dreva a plechu sa ako novinka uplatňuje celokovová karoséria. Pontónová karoséria sa v Európe presadzuje aj koncom 50. rokov. Neskôr, v roku 1955 prichádza na scénu Škoda 440 Spartak a o štyri roky (1959) sa modernizácii podrobujú konštrukčné rady 440, 445 a 450. V tomto okamihu sa premenúvajú na modely Octavia, Octavia Super a Felicia, ktorá sa stala doslova dizajnovou ikonou tej doby.

Škoda Auto
Škoda 1101 Tudor z roku 1948

Model Škoda 1000 MB sa v roku 1964 zapísal do éry vozidiel s motorom vzadu, navyše prvýkrát dostal samonosnú karosériu. Blok motora sa vyrábal patentovaným procesom tlakového liatia hliníka, ktorý tak podčiarkoval vysokú strojárenskú odbornosť. Koncept pohonu s motorom vzadu a pohonom zadných kolies využíval rovnako model Škoda 110 R z roku 1970. Zo športového dvojdverového kupé neskôr vychádzalo vozidlo ŠKODA 130 RS, úspešné na pretekárskych okruhoch a súťažných tratiach.

Škoda Auto
V roku 1952 prichádza na trh Škoda 1200 (na fotografiách verzie roadster, dodávka a kombi).

Ďalším významným míľnikom je príchod modelu Škoda Favorit – navrhlo ho dizajnérske štúdio Bertone. V roku 1987 sa Škoda pridala k výrobcom automobilov s umiestnením „všetko vpredu“. Model Octavia z roku 1996 je zase prvým modelom značky Škoda, kompletne vyvinutým pod záštitou koncernu Volkswagen (súčasťou je od roku 1991). Do segmentu SUV vstúpila Škoda Auto v roku 2009 modelom Škoda Yeti (nasledovali Kamiq, Karoq, Kodiaq a budúci model ENYAQ iV, ktorý uvádzame v novinkách). Model Scala z roku 2018 je zas prvým vozidlom, ktorý je z pohľadu konektivity neustále online.

Škoda Auto
Modelový rad Škoda 450 sa v roku 1959 premenoval na Škoda Felicia.

Okrúhle výročia modelov

Tento rok nie je iba oslavou okrúhleho výročia vzniku značky ŠKODA AUTO, svoje okrúhle zrodenie si pripomínajú aj viaceré vozidlá.

Pred 85 rokmi (1935) sa verejnosti predstavil pútavý prototyp Škoda 935 Dynamic s karosériou s prúdnicovými tvarmi. Unikátny automobil sa chválil na tú dobu výborným súčiniteľom odporu vzduchu 0,37, pričom sa stal vzorom pre niektoré sériové vozidlá. Zaujímavý bol však aj ďalšími technickými prvkami, ako bol štvorvalcový dvojlitrový motor typu „boxer”, ktorý uložením pred zadnú nápravu a nízkym ťažiskom zlepšoval jazdné vlastnosti. Bonbónikom bola taktiež francúzska štvorstupňová elektromagnetická prevodovka Cotal s predvoľbou, umožňujúca poloautomatické radenie. Jediný vyhotovený exemplár vozidla Škoda 935 Dynamic je dnes ozdobou zbierok ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi.

Škoda Auto
Trojica modelov Škoda Felicia, Octavia a Octavia Combi z roku 1961

Pred 60 rokmi, v septembri 1960, mala na strojárenskom veľtrhu v Brne premiéru praktická Škoda Octavia Combi, v roku 1970 debutovalo elegantné 2+2 miestne kupé Škoda 110 R.

A ak ideme s pripomínaním okrúhlych jubileí ďalej, dvadsať rokov uplynulo od premiéry prvej generácie Škoda Fabia Combi. Z mimoriadne úspešného pôsobenia značky ŠKODA na poli motoristického športu uveďme napríklad 70 rokov od chvíle, kedy sa v roku 1950 postavila na štart slávnych pretekov 24 hodín Le Mans továrenská posádka s vozidlom Škoda Sport. Tento špeciál mal hmotnosť iba 600 kg, vychádzal z modelu Škoda 1101/1102 „Tudor“, poháňal ho štvorvalcový 1,1-litrový motor (37 kW/50 k) a štartoval v triede do 1100 cm3. Václav Bobek a Jaroslav Netušil boli vo svojej triede po 13 hodinách na druhom mieste, ale vyradila ich technická porucha.

Škoda Auto
V roku 1987 sa Škoda pridala k výrobcom s filozofiou „všetko vpredu“ modelom Favorit.

Zaujímavé príbehy

V polovici sedemdesiatych rokov vznikla zaujímavá 5-kusová séria štvormiestnej Škoda Buggy typ 736 s technikou sedanu Š 110. Pohon obstarával 1,1-litrový motor (33 kW/45 k), pohotovostná hmotnosť bola iba 710 kg. Pred poveternostnými podmienkami chránila posádku textilná strecha a bočnice s priehľadnými fóliami. Prototyp dosahoval s polovičným zaťažením rýchlosť 107 km/h, priemerná spotreba činila 8,3 l/100 km. Škoda Buggy typ 736 v rámci overovacieho projektu absolvovala náročné jazdné skúšky, no toto okrajové vozidlo sa nakoniec do sériovej výroby nedostalo.

Škoda Auto
S príchodom modelu Felicia sa spája rok 1994.

Iný príbeh sa spája so žiarivo žltým pickupom Škoda Felicia Fun, ktorý sa vyrábal v rokoch 1996 až 2000 (celkovo vyrobených 4016 kusov). Počet sedadiel sa dal vtipným riešením (prostredníctvom výklopnej a posuvnej zadnej steny dvojmiestnej kabíny a rozkladacích sedadiel) zvýšiť z dvoch na štyri, pri zachovaní priestoru pre športové vybavenie. Dnes toto vozidlo, pôvodne primárne určené na zábavu, patrí medzi vyhľadávané youngtimery.

Škoda Auto
Po zlúčení s koncernom Volkswagen prišiel v roku 1996 prvý spoločný model – Octavia.

Zopár slov na záver

V okolí Mladej Boleslavi sa uskutočnila v rámci osláv Cesta časom s dvanástimi automobilovými míľnikmi podnikovej histórie. Okrem iného nechýbali modely Voiturette A, 1000 MB a v tom čase maskovaný elektrický model ENYAQ iV. Christian Strube, člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO za oblasť Technického vývoja, povedal: „Každý z týchto mimoriadnych modelov zo 125-ročnej histórie automobilky ŠKODA výrazne ovplyvnil rozvoj spoločnosti. Rad hodnôt našej značky má dlhú tradíciu. Vysoký komfort jazdy siaha až k prvej generácii modelu Škoda Superb, mimoriadny dizajn nájdeme pri modeli Škoda Felicia, modernou konštrukciou karosérie sa vyznačovala už Škoda 1000 MB a veľkorysou ponukou priestoru nadchol prvý model Škoda Octavia. Pri novom modeli ENYAQ iV nám dáva modulárna platforma pre elektromobily možnosť zlúčiť všetky prednosti do jedného vozidla, ktoré vďaka čisto elektrickému pohonu jazdí lokálne bezemisne a tým je tiež mimoriadne ekologické.“

Škoda Auto
Osobitým vozidlom sa stala v roku 1974 Škoda Buggy (vyrobených bolo iba 5 kusov).

Škoda Auto v súčasnosti ponúka zákazníkom 9 modelových radov osobných automobilov: Citigo, Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq a Kodiaq, v roku 2019 dodala zákazníkom celosvetovo viac ako 1,24 milióna vozidiel.

Škoda Auto
Model Škoda Felicia Fun (1996 – 2000) pútal pozornosť žiarivou žltou farbou.

Text: Peter Stano, foto: ŠKODA AUTO