Mercedes-Benz Trieda S: špička luxusu

143
Mercedes-Benz Trieda S

Najpredávanejší luxusný sedan na svete, nová Trieda S, prichádza na svet ešte v honosnejšej a technicky vytríbenejšej podobe.

Skôr, ako sa ponoríme do výberu z množstva informácií o novej Triede S, pripomeňme si zopár faktov. S týmto označením prišiel Mercedes-Benz v roku 1972 a vtedy prijal typové číslo 116. Ostatná generácia (konštrukčný rad 222) bola predstavená v roku 2013, medzi zaujímavosti, prislúchajúce k tomuto modelovému radu, patrí aj miera lojality zákazníkov v západnej Európe, ktorá je približne na úrovni 80 %.

Mercedes-Benz Trieda S

Na opačnej strane sveta, v USA, je tento parameter viac ako 70 %. Trieda S je veľmi úspešná v Číne, kde sa z odstupujúcej generácie predala viac ako tretina sedanov. Čínski majitelia tohto vozidla majú priemerný vek okolo 40 rokov a sú v rámci porovnania trhov najmladší. Celosvetovo sa „esko“ predáva prevažne vo verzii s väčším rázvorom – 9 z 10 zákazníkov sa priklonilo k dlhej verzii. Z dobiehajúcej generácie sa vyrobilo viac ako 500 000 kusov sedanov. Prichádzajúca novinka dostala interné označenie 223 a dátum príchodu k zmluvným partnerom je stanovený na posledný mesiac tohto roka. Objednávky sa prijímali od septembra, v USA a Číne poteší luxusný sedan zákazníkov vo februári 2021.

Mercedes-Benz Trieda S

Prvý pohľad

Markus Schäfer, člen predstavenstva Daimler AG a Mercedes-Benz AG, zodpovedný za koncernový výskum spoločnosti Daimler a Mercedes-Benz Cars COO, povedal: „Nová Trieda S je dôkazom našej ambície vyrobiť najlepšie vozidlo na svete.“ Pri prvom pohľade je zrejmé, že Trieda S dostala ešte výraznejší vzhľad, ktorý nesie prvky vizuálnej dynamiky a elegancie. Líniu karosérie charakterizujú krátky previs vpredu, dlhý rázvor a vyvážený previs vzadu. Predná časť zaujme najmä tvarom masky chladiča, svetlomety disponujú typickým trojbodovým denným osvetlením, sú však plochejšie a celkovo menšie.

Mercedes-Benz Trieda S

Na želanie sa prvýkrát dostávajú do výbavy svetlomety Digital Light, ktoré vodičovi ponúkajú rôzne bezpečnostné asistenčné funkcie zvyšujúce komfort a bezpečnosť jazdy za tmy. Táto inovatívna technológia optimalizuje osvetlenie napríklad v režime hmlového, diaľničného alebo mestského svetla. Kľučky dverí, ktoré sú zapustené do jednej roviny s dverami (mimoriadna výbava), boli vyvinuté kompletne nanovo. Elektricky sa vysunú, keď sa vodič priblíži k vozidlu, alebo keď sa dotkne ich vonkajšej plochy. O bezkľúčový vstup sa stará systém Keyless-Go. Vizuálne dynamicky pôsobí aj zadná časť s výborne navrhnutou funkčnou grafikou svetiel.

Mercedes-Benz Trieda S

Veľká pozornosť sa venovala aj aerodynamike – Trieda S je s hodnotou cx od 0,22 jedným z najaerodynamickejších vozidiel vôbec. Novinka sa zlepšila taktiež v oblasti aeroakustiky. Vysoký zvukový komfort ponúkala v interiéri už predchádzajúca generácia. Nový model je ešte tichší, základom na dosiahnutie vysokého zvukového komfortu a komfortu vibrácií je veľká tuhosť karosérie. A keď už hovoríme o vyššom komforte, priestorovo si polepšili pasažieri vpredu i vzadu. Priestor v oblasti lakťov je v porovnaní s predchodcom zväčšený v prípade vodiča o 38 mm a v prípade cestujúcich na zadných sedadlách o 23 mm. Vzadu narástol priestor nad hlavou o 16 mm. Objem batožinového priestoru si v porovnaní s predchodcom pridal 20 l – teraz činí 550 l.

Mercedes-Benz Trieda S

Vysoká škola technológií

Trieda S bola vždy koncipovaná tak, aby poskytovala veľkorysé a príjemné cestovateľské prostredie. V tomto smere sa nová generácia posúva výrazne vpred, interiér bol podľa slov tvorcov pretvorený do tzv. tretieho priestoru, teda do priestoru medzi domovom a pracoviskom. Parametre komfortu na predných a zadných miestach verzií s krátkym (3106 mm) aj s dlhým rázvorom (3216 mm) boli výrazne vylepšené. O tejto téme by sa dalo rozprávať veľmi obšírne, my len uveďme, že pri piatich rôznych verziách zadných sedadiel sa vytvárajú možnosti konfigurácií na vytvorenie miesta na prácu alebo odpočinok.

Mercedes-Benz Trieda STechnológia svetelných diód sa plne uplatnila aj v rámci osvetlenia interiéru, prvýkrát dostalo priestor interaktívne osvetlenie. Medzi položkami mimoriadnej výbavy sa nachádza aktívne náladové osvetlenie – integrovaním do asistenčných jazdných systémov dokáže dokonca vizuálne podporiť ich upozornenia. Konštruktéri stvorili elegantný a komfortný interiér, jeho vrcholom je prístrojová doska s novou architektúrou, moderne stvárnenými plochami a ergonomickým usporiadaním displejov.

Mercedes-Benz Trieda SVeľkým inovačným pokrokom je použitie druhej generácie systému MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz). Hardvér a softvér urobili nevídaný krok vpred, interiér sa takto stáva digitálnejším a inteligentnejším. Ovládanie funkcií vozidla a komfortných asistenčných funkcií uľahčujú zobrazenia až na piatich veľkých obrazovkách (niektoré OLED). Ich vzhľad si možno individuálne prispôsobiť prostredníctvom štyroch štýlov zobrazovania (Decentný, Športový, Exkluzívny, Klasický) a troch režimov (Navigácia, Asistencia, Servis). Nový centrálny OLED displej má rozmery 239,1 x 218,8 mm, pritom ponúka aktívnu uhlopriečku 12,8 palca. Plocha obrazovky sa v porovnaní s predchodcom zväčšila o 64 %. Rozmery displeja vodiča sú 291,6 mm x 109,4 mm a jeho uhlopriečka je 12,3 palca. Vylepšený je taktiež hlasový asistent Hey Mercedes a možno ho ovládať aj zozadu. Súčasťou špičkového ozvučovacieho systému Burmester® so štvorrozmerným priestorovým zvukom je 30 reproduktorov a osem budičov harmonického zvuku (exciter).

Mercedes-Benz Trieda SViac ako 50 elektronických komponentov novej Triedy S možno aktualizovať bezdrôtovo (over-the-air). Patria medzi ne kompletný infotainment MBUX, displej vodiča, asistenčné jazdné systémy či systémy osvetlenia Multibeam LED a Digital Light. Zákazník pri aktualizácii nebude musieť jazdiť do servisu a ušetrí čas. Aktualizácia novými funkciami bude na základe súhlasu majiteľa prebiehať bezdrôtovo, a to počas celej životnosti vozidla.

Mercedes-Benz Trieda S

Smerom k ekologizácii

Trieda S napĺňa aj požiadavky kladené na vyššiu účinnosť pohonných jednotiek, vstupnou bránou pri motorizáciách sú radový šesťvalcový benzínový a naftový agregát v rozličných výkonových stupňoch. Onedlho príde na rad motor V8 s integrovaným štartovacím generátorom (ISG) a 48-voltovým elektrickým systémom. V roku 2021 pribudne model s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete, s čisto elektrickým dojazdom približne 100 kilometrov. Pri uvedení na trh budú k dispozícii tieto verzie: S 450 4MATIC (270 kW/367 k; 500 Nm), S 500 4MATIC (320 kW/435 k; 520 Nm), S 350d (210 kW/286 k; 600 Nm), S 350d 4MATIC (210 kW/286 k; 600 Nm) a S 400d 4MATIC (243 kW/330 k; 700 Nm). Všetky agregáty spolupracujú s prevodovkami 9G-TRONIC.

Mercedes-Benz Trieda SNa vhodnom základe

Mercedes-Benz Trieda S jazdí na komfortnom podvozku – s krátkym a dlhým rázvorom. Štandardne sa dodáva vzduchové pruženie Airmatic s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Vzájomné prepojenie systémov podvozka a riadiacich systémov sa podpisuje pod maximum stability a bezpečnosti. Voliteľný je plne aktívny podvozok so systémom E-aktívne ovládanie pohybu karosérie – na základe 48-voltovej technológie poskytuje spojenie komfortu a agility, navyše zaručuje dodatočnú ochranu posádky pri bočnom náraze. V takejto situácii zasiahne elektronika a karoséria sa dokáže počas niekoľkých desatín sekundy zdvihnúť až o 80 mm. Bočný náraz iného vozidla sa nasmeruje do oblasti vyššie položeného prahu, ktorý dokáže prevziať väčšiu časť pôsobiaceho zaťaženia ako dvere. Pri analýze hrozby bočného nárazu sa uplatňuje radarová senzorika.

Mercedes-Benz Trieda SRiadiace jednotky podvozka so systémom E-aktívne ovládanie pohybu karosérie tisíckrát za sekundu analyzujú jazdnú situáciu a prispôsobujú podvozok. Medzi inovatívne počiny sa taktiež zaraďuje dômyselné dynamické riadenie zadnej nápravy. Za príplatok sa do vozidla dostane riadenie zadnej nápravy s uhlom natočenia zadných kolies až 10°. Porovnanie v praxi: Trieda S sa dokáže v meste vysporiadať s priemerom otáčania menším o 1,9 m, teda 10,9 m (dlhý rázvor a pohon všetkých kolies). Je to hodnota porovnateľná s vozidlom kompaktnej triedy.

Mercedes-Benz Trieda SBližšie k automatizácii

Trieda S sa pokladá za etalón uplatňovania najmodernejších technológií. Nie inak je to aj v prípade novej generácie. Cieľom je splniť náročné zákonné požiadavky na takzvaný systém autonómnej jazdy s úrovňou 3. V polovici roka 2021 sa má objaviť nový systém Drive Pilot (doplnková výbava), Trieda S dokáže jazdiť v hustej premávke alebo počas zápchy na vhodných úsekoch diaľnic v Nemecku, vodič sa tak bude môcť venovať vedľajším činnostiam, ako napríklad spracovaniu e-mailov vo vozidle prostredníctvom funkcie kancelárie v automobile (In-Car-Office). Aby sa dosiahla vízia jazdenia bez nehôd, uplatňuje sa celý rad nových alebo rozšírených asistenčných jazdných systémov. Spôsob fungovania systémov možno zažiť prostredníctvom novej koncepcie zobrazovania na displeji vodiča.

Mercedes-Benz Trieda SVďaka výkonnejšej senzorike na snímanie okolia dokážu parkovacie systémy lepšie pomáhať vodičovi pri manévrovaní. Začlenením do systému MBUX je obsluha intuitívnejšia a rýchlejšia. Voliteľné riadenie zadnej nápravy je integrované do asistentov parkovania, čo znamená, že na základe toho sa upravuje výpočet jazdných stôp (trajektórií). Funkcie núdzového brzdenia slúžia najmä na ochranu ostatných účastníkov cestnej premávky. S asistentom parkovania ovládaným na diaľku môže vodič zaparkovať alebo vyparkovať vozidlo pomocou mobilného telefónu. S predvýbavou pre Inteligentného parkovacieho pilota je Trieda S pripravená na Automatizovanú parkovaciu službu (Automated Valet Parking – AVP, SAE úroveň 4). V kombinácii s potrebnou mimoriadnou výbavou a službou Connect (v závislosti od krajiny) možno využiť plnoautomatizované zaparkovanie a vyparkovanie, resp. zaparkovanie a vyparkovanie bez vodiča v parkovacích domoch vybavených infraštruktúrou AVP.

Mercedes-Benz Trieda SNový formát bezpečnosti

Nová hliníkovo-hybridná karoséria s podielom hliníka vyšším ako 50 % spĺňa množstvo požiadaviek: vysokú odolnosť voči nárazu, nízku hmotnosť, ako aj vysokú tuhosť karosérie na zabezpečenie vynikajúcich jazdných vlastností, najlepší zvukový komfort aj komfort vibrácií. Premiérovým doplnkovým prvkom sú čelné airbagy vzadu pre pasažierov na krajných sedadlách (pre Triedu S s dlhým rázvorom). Rúrkovitá štruktúra nového airbagu vzadu má približne 16 l a celkový objem rozvinutého airbagu je až 70 l. Taktiež je k dispozícii nový stredový airbag medzi sedadlami vodiča a spolujazdca. Pri konštrukčných dielcoch sa využíva vysoká miera recyklácie. Pripomenúť možno najnovšiu generáciu balíka asistenčných jazdných systémov, ktorý je súčasťou sériovej výbavy, obsahuje množstvo nových a zdokonalených funkcií. Jedným z príkladov je predvídavé prispôsobenie sa rýchlostným limitom.

Text: Peter Stano, foto: Mercedes-Benz