Prečo cvičiť tvárovú jogu

83
Face yoga

Všetci túžime byť fyzicky fit a mať mladistvý vzhľad v každom veku. Našťastie, dnes existuje veľa možností a dostupných informácií, ako na to. Aj vďaka tréningu si udržiavame dobrú postavu, avšak ruku na srdce – koľko času venujete cvičeniu tvárového svalstva?

Svaly na tvári treba posilňovať rovnako ako každé iné. Nezabúdajme, že zdravie je komplexná záležitosť. Byť v dobrej psychickej a fyzickej kondícii znamená mať pestrú a vyváženú stravu, dostatok pohybu, kvalitný spánok a tiež treba myslieť na duševnú hygienu. V dnešnom uponáhľanom svete sa to mnohým zdá takmer nemožné, dôležité je však pripomínať si, že cieľom nie je byť dokonalý a je v poriadku, keď vždy nefungujeme na 100 %. Avšak o to dôležitejšie sa javí sústrediť pozornosť na seba samého a určiť si priority tak, aby sme boli v lepšej pohode.

Nie je všetko len o krémoch

Tvár patrí k tým častiam tela, na ktoré sústredíme obrovskú pozornosť. Kupujeme si rozmanité prípravky či absolvujeme rôzne kozmetické procedúry, ktorými ju chceme udržiavať zdravú a mladistvú. Vo vyššom veku neraz mnohí siahnu aj po invazívnejších metódach, hoci starnutie, samozrejme, neoddialime. Pre svoj vzhľad však môžeme urobiť veľa prirodzenou cestou a bez radikálnych zásahov. Tvárová joga je jednou z výborných a účinných možností, ako sa udržiavať v dobrej kondícii – stačí mať elán do cvičenia, snahu a trpezlivosť.

Face yoga

Na tvári sa nachádza takmer 60 svalov, ktoré nepoužívaním ochabujú. Svaly na tvári však využívame prakticky neustále – keď rozprávame, smejeme sa, hneváme či dokonca spíme. Keď navyše vykonávame opakujúce sa pohyby, tak časom môžeme na koži pozorovať viditeľné vrásky či zárezy aj vo chvíľach, keď tvárou nehýbeme. Tichým nepriateľom je taktiež gravitácia. Aj preto je dôležité tvárové svalstvo používať a cvičiť správnym spôsobom, vďaka čomu možno predísť neželanému ochabnutiu častí tváre či vráskam, respektíve ich zjemniť. Tvárovou jogou navyše dokážeme eliminovať rôzne zlozvyky a kontrolovať mimiku. Pravidelným cvičením časom uvidíte, ako sa vaša tvár rozžiari, nadobudne sviežejší vzhľad, pleť bude spevnená, čo napokon môže smerovať k zdravšiemu sebavedomiu a väčšej radosti, že tak urobíte službu aj svojej tvári.

Cvičenie neberte ako povinnosť, ale ako zábavu, ktorá prináša len benefity.

Starostlivosť zvonka aj zvnútra

S pribúdajúcimi rokmi starne aj naša koža. Na tvári sa starnutie prejavuje vráskami, ochabnutím, vačkami pod očami či mdlým vzhľadom. Preto je veľmi dôležité venovať svojej pleti správnu starostlivosť – zvonka aj zvnútra. Navyše, každý starne rôzne v závislosti od rôznych faktorov, avšak aj keď nemusíme na prvý pohľad vidieť jasné známky starnutia, neznamená to, že nás míňa. Prvé postrehnuteľné prejavy možno vo všeobecnosti pozorovať v období okolo tridsiatky až štyridsiatky. Práve klesajúca tvorba kolagénu a elastínu – dvoch dôležitých proteínov – sa podieľa na viditeľnom starnutí pokožky. Je tak veľmi dôležité skombinovať dobrú životosprávu, správnu kozmetiku a pravidelné cvičenie, ktorých účinok sa napokon prejaví na celom vašom tele.

Správne dýchanie podporuje relaxáciu. V žiadnom prípade popri cvičení nezadržiavajte dych!

Môžeme hovoriť o ôsmich základných oblastiach na tvári, na ktorých možno pozorovať starnutie pleti – čelo, oči, ústa, líca, pery, nosovo-ústne ryhy, krk a spodná čeľusť. V týchto oblastiach pozorujeme najviditeľnejšie prejavy starnutia. Tvárovú jogu tak môžete zamerať na tú oblasť, ktorú by ste chceli vylepšiť. Avšak platí, že ideálne je kombinovať cvičenia orientované na celú tvár, pretože vďaka komplexnému cvičeniu dosiahnete najlepší výsledok.

Mladne telo aj myseľ

Napriek tomu, že tvárová joga zvádza sústrediť pozornosť len na tvárové svalstvo, najlepší výsledok dosiahnete vtedy, keď takéto cvičenie spojíte aj s cvičením tela. Netreba zabúdať, že telo a tvár sú prepojené. Aj preto je pri tvárovej joge vhodné začať s takzvanými zahrievacími cvikmi, ktoré vás skvelo pripravia na ďalšie cvičenie. Zároveň netreba zabúdať na správne dýchanie, ktoré okrem iného zabezpečuje lepšiu cirkuláciu krvi a viac kyslíka v organizme. Tvárová joga tak nie je len o samotnom cvičení, ako mať krajší vzhľad – ide o súhrnnú záležitosť, v rámci ktorej relaxuje nielen vaše telo, ale aj myseľ.

Face yogaAk s tvárovou jogou začínate, buďte pozorní a cvičte dôsledne. Odporúča sa cvičiť pred zrkadlom, aby ste videli prípadné chyby, ktoré robíte a nevytvárali si tak zbytočné „vedľajšie“ vrásky. Časom sa jednotlivé pózy naučíte tak dobre, že už zrkadlo nebudete potrebovať. Netreba sa báť, ide o jednoduché cviky, ktoré praxou a opakovaním dostanete natoľko do tela, že už po čase nebudete musieť nahliadať do knižiek či videí, aby ste si skontrolovali správny postup. Najpodstatnejšie je dodržiavať pravidelnosť – cvičiť raz za čas a dlho je oveľa menej efektívne, ako venovať tvárovej joge hoci aj pár minút denne. Dôležité je nezabúdať, že joga nemá byť o strese, preto aj tú tvárovú vnímajte s radosťou a ako relaxačné cvičenie. Cvičenie neberte ako povinnosť, ale ako zábavu, ktorá prináša len benefity.

Zásady pri cvičení tvárovej jogy

  • Nepodceňujte začiatky a cvičte s návodom a pred zrkadlom až dovtedy, kým si cvičenia nezautomatizujete. Je dôležité správne používať svaly a vyvarovať sa tak nežiaducich vrások či ochabnutia svalov ich nesprávnym zaťažovaním.
  • Pred každým cvičením hydratujte svoju pleť a používajte vhodné krémy či pleťové oleje. Ak máte suchú kožu, môžete si len uškodiť a natiahnuť si ju či vytvoriť neželané vrásky. Tvárovú jogu však môžete cvičiť kedykoľvek, nemusíte sa pre to počas dňa odličovať.
  • Radšej cvičte každý deň pár minút, akoby ste mali tvárovej joge venovať veľa času iba občas. Nezabúdajte, že pravidelné cvičenie má z dlhodobého hľadiska oveľa lepší efekt!
  • Ideálne je cvičiť dvakrát za deň – najlepšie ráno a večer pred spaním. Ráno preto, lebo tak naštartujete tvárové svalstvo a počas dňa budete svaly vedieť lepšie kontrolovať. Večer sa zase aj pomocou tvárových cvičení pripravíte na lepší spánok. Pokiaľ je pre niekoho náročné cvičiť hneď po prebudení, môže si vybrať ktorúkoľvek hodinu počas dňa.
  • Venujte každému cvičeniu čas, sústreďte sa a neponáhľajte sa. Aj tu platí pravidlo, že radšej kvalita ako kvantita. Dosiahnete lepšie výsledky, keď sa budete každému cviku venovať poctivo.
  • Správne dýchanie podporuje relaxáciu. V žiadnom prípade popri cvičení nezadržiavajte dych!
  • Buďte k svojej koži nežní, špeciálne k tej na tvári, ktorá je veľmi tenká a jemná. Zbytočne ju silno nenaťahujte a nerobte nič, čo vás príliš bolí.

Text: Miriama Vojteková, foto: www.stock.adobe.com