Špičkoví reprezentanti

62
Autá

Hoci sa do sveta automobilových super športovcov hlásia aj elektromobily, tradícii spaľovacích motorov zostávajú verní viacerí výrobcovia.

Aj tu ale badať posun v tom, že do niektorých pohonných reťazcov so spaľovacími agregátmi sa dostávajú elektromotory podporujúce dynamiku a efektivitu prevádzky. Nahliadnime do dvoch „kuchýň“, a to Bugatti a Ferrari, z ktorých čerstvo vyšli atraktívne vrcholné produkty.

Bugatti Chiron Super Sport

Spojenie loga Bugatti a pretekára Chirona vyvoláva paralelu úspešnosti športovej značky a rýchlosti bývalého pretekára. Najnovší výtvor značky Bugatti má označenie Chiron Super Sport.

Bugatti Chiron Super Sport
Bugatti Chiron Super Sport

Vychádza z prototypu Chiron Super Sport 300+ (prekonal rekordnú hranicu 300 míľ/h – 490,484 km/h), s ktorým zdieľa rovnaký výkon. Interiér disponuje výrazným luxusom a komfortom, zvýrazneným koženou výbavou a lešteným hliníkom. Maximálna rýchlosť „malosériovky“ (vyrobí sa 60 kusov) je obmedzená na 440 km/h. Aby sa zabezpečila maximálna bezpečnosť jazdy, konštruktéri museli prepracovať aktívny podvozok. Oproti bežnému modelu Chiron je naladený tuhšie, ale je komfortnejší ako pri verzii Pur Sport, pričom sníma jazdné podmienky a vie na ne reagovať počas 0,6 s.

Bugatti Chiron Super Sport
Bugatti Chiron Super Sport

Pri takto rýchlom automobile zohráva veľmi dôležitú rolu aerodynamika. Zadná časť je kvôli stabilite a dosiahnutiu prítlaku (aj prostredníctvom zasúvateľného krídla) predĺžená, nechýba ani difúzor.

Bugatti Chiron Super Sport
Bugatti Chiron Super Sport

Motor 8.0 W12 so štyrmi turbodúchadlami je spriahnutý so 7-stupňovou prevodovkou. Maximálny výkon je 1176 kW (1600 k)/7000 ot/min a krútiaci moment 1600 Nm (2250 až 7000 ot/min). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa udeje za 2,4 s (0 – 200 km/h – 5,8 s, 0 – 300 km/h – 12,1 s, 0 – 400 km/h – 28,6 s, na tejto hranici sa zaradí 7. prevodový stupeň). Cena má byť 3,2 milióna eur (bez dane), prvé exempláre si majitelia prevezmú začiatkom budúceho roka.

Bugatti Chiron Super Sport
Bugatti Chiron Super Sport

Ferrari 296 GTB 

Maranellská charizmatická značka stvorila vo svojich konštrukčných priestoroch Ferrari 296 GTB s plug-in hybridným pohonom (PHEV). V názve tohto čistokrvného športovca sú zašifrované číslice z objemu (2992 cm3) a počtu valcov motora (6), ako aj skratka označenia Gran Turismo Berlinetta (GTB). Novinka predstavuje prvý cestný automobil tejto značky, ktorý má nainštalovaný prepĺňaný motor V6 (120°) (488 kW/663 k) spojený s elektromotorom. Maximálny kombinovaný výkon hybridného systému činí 610 kW (830 k)/8000 ot/min, čo ho radí na vrchol segmentu športových vozidiel s pohonom zadných kolies a robí ho veľmi flexibilným. Špička krútiaceho momentu 740 Nm je k dispozícii pri 6250 ot/min.

Ferrari 296 GTB
Ferrari 296 GTB

Elektromotor podporuje pohonný systém maximom výkonu 122 kW (167 k) a krútiacim momentom 315 Nm. Vysokonapäťová batéria má kapacitu 7,45 kWh a v čisto elektrickom režime zabezpečí dojazd 25 km pri maximálnej rýchlosti 135 km/h. Ťažná sila sa na zadné kolesá prenáša prostredníctvom 8-stupňovej prevodovky F1 DCT.

Ferrari 296 GTB
Ferrari 296 GTB

Rázvor náprav je o 50 mm kratší ako mali predchádzajúce berlinetty Ferrari, čím sa zvýšila dynamická agilita. Tej zodpovedá aj koncepcia podvozka a aerodynamiky, dizajn navrhlo oddelenie Ferrari Styling Center. Rozsiahlym použitím ľahkých materiálov sa dosiahla pohotovostná hmotnosť iba 1470 kg, výkonová hmotnosť patrí na čelo v tejto triede (1,77 kg/k).

Ferrari 296 GTB
Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB vyvinie maximálnu rýchlosť vyššiu ako 330 km/h a z 0 na 100 km/h dokáže akcelerovať za 2,9 s (0 – 200 km/h za 7,3 s).

Ferrari 296 GTB
Ferrari 296 GTB

Text: Peter Stano, foto: Bugatti, Ferrari