Otvorené dvere pre vodík

91
BMW i4 eDrive40

V posledných mesiacoch sa v portfóliu bavorskej značky objavilo viacero noviniek. Sú medzi nimi prepracované modely aj vozidlá na elektrický pohon.

Nemecký výrobca už pred časom ohlásil, že jeho snahou do budúcnosti bude venovať sa alternatívnym zdrojom pohonu. Spolu s ostatnými výrobcami tak podporuje snahy o ekologizáciu prevádzky. Najaktuálnejším príkladom je predstavenie modelov s elektrickým pohonom – BMW i4 a BMW iX.

BMW i4 eDrive40

Aktuálna elektromobilita

Štvordverové kupé BMW i4 je prvým elektromobilom strednej triedy tejto značky, k dispozícii budú dve alternatívy výberu. Model i4 eDrive40 bude využívať jeden elektromotor pri zadnej náprave. Poskytne výkon 250 kW (340 k) a krútiaci moment 430 Nm, kapacita akumulátorovej batérie je 80,7 kWh, čo postačí podľa WLTP na dojazd do 590 km. Maximum rýchlosti je 190 km/h a akcelerácia 0 – 100 km/h sa odohrá za 5,7 s. Model i40 M50 má dva elektromotory, jeden vpredu a druhý vzadu, teda ide o štvorkolku. Aj v tomto vozidle, vyvinutom divíziou BMW M, je kapacita batérie rovnaká. Kombinovaný výkon je 400 kW (544 k) a krútiaci moment 795 Nm, dojazd až 510 km. Maximum rýchlosti činí 228 km/h a akcelerácia z 0 na 100 km trvá 3,9 s. BMW i4 má prísť na trh koncom roka.

BMW i4 eDrive40

Na koniec roka je naplánovaný taktiež príchod SUV iX s veľkosťou X5. Bude ponúkať dve alternatívy: model iX xDrive40 s dvojicou elektromotorov (výkon 240 kW) a iX xDrive50 s dvojicou elektromotorov s výkonom viac ako 370 kW. V prvom prípade je dojazd viac ako 400 km (kapacita batérie vyššia ako 75 kWh) a v druhom viac ako 600 km (kapacita batérie vyššia ako 100 kWh).

BMW i4 eDrive40

Technologický pokrok

Spoločnosť BMW Group prikladá veľký význam vodíkovým vozidlám, ktoré taktiež využívajú elektrický pohon. Potrebná energia sa vyrába priamo na palube z vodíka v palivových článkoch.

Systém palivových článkov sa napája vodíkom z karbónových nádrží a vytvára 125 kW elektrickej energie pre elektrický motor umiestnený na zadnej náprave. Základom je chemická reakcia medzi vodíkom a kyslíkom a jej produktom je iba voda. Dve 700-barové nádrže pojmú šesť kilogramov vodíka a zaručia dlhý dojazd za každých poveternostných podmienok. Ich naplnenie trvá iba tri či štyri minúty.

BMW i4 eDrive40

Poslednou správou je, že spoločnosť BMW Group začala na európskych cestách testovať vozidlá s pohonom na vodíkové palivové články vo verzii blízkej k sériovej podobe. Prototypy modelu BMW i Hydrogen NEXT vychádzajú z aktuálneho modelu BMW X5 a bude sa na nich zisťovať, nakoľko efektívny je bezemisný pohon, preverovať sa bude špecificky nastavený podvozok a aká bude vzájomná spolupráca v reálnych podmienkach aj s elektronikou vozidla. Tento program sa ukončí koncom roka 2022, kedy sa má objaviť malá séria tohto modelu. Pohonný systém dosahuje výkon 275 kW (374 k), čo sa presne zhoduje s najvýkonnejšími aktuálne využívanými radovými 6-valcovými benzínovými motormi.

BMW i4 eDrive40Podstatné komponenty pre vodíkovo-elektrický pohon vznikajú v Lightweight Construction and Technology Centre (Centrum pre odľahčené konštrukcie a technológie) v nemeckom meste Landshut. V roku 2022 sa dostanú do vozidla BMW i Hydrogen NEXT, pričom montáž celého systému s palivovými článkami sa bude odohrávať v Mníchove.

BMW i4 eDrive40Vodíkové vozidlá vyhovujú zákazníkom, ktorí často jazdia dlhé vzdialenosti, potrebujú vysokú mieru flexibility a nemajú pravidelný prístup k elektrickej nabíjacej infraštruktúre.

BMW i4 eDrive40

Text: Peter Stano, foto: BMW