Tipy pre lepšie trávenie

72
Trávenie

Každý miluje dobré jedlo a chce sa kvalitne najesť. Jedlo je jednou z našich základných potrieb.

Niekedy sa však stáva, že si ho nedokážeme dôkladne vychutnať a cítime po ňom nepríjemné tráviace ťažkosti – plynatosť, pálenie záhy či bolesti. Tieto nepríjemné situácie sa môžu vyskytnúť kvôli nesprávnej kombinácii jedál alebo v dôsledku nejakej vážnejšej choroby, napríklad zápalu alebo vredom. Pozrime sa spoločne na to, ako môžeme podporiť naše trávenie a predchádzať tak nepríjemným chorobám. Pripravili sme pre vás jedinečné tipy.

Trávenie

  • Jedzte iba dobre tepelne upravenú stravu, najmä v súvislosti s mäsovými výrobkami. Mäso by sa malo vždy dôkladne prevariť, nejedzte steaky, ktoré nie sú dopečené a vidíte, že je vo vnútri ešte krv.
  • Vyhýbajte sa alkoholickým nápojom. Alkohol dráždi žalúdok a spôsobuje veľkú kyselinu. Neprospieva ani pečeni, ani žlčníku.
  • Pri konzumácii jedla sa nenáhlite, nestojte ani nechoďte. Posaďte sa a dožičte si tých pár minút na najedenie sa. Nejedzte v strese, lebo potom vaše trávenie tiež bude vystresované. Snažte sa jesť pomaly a poriadne prežúvať sústa. Jedlo neberte ako povinnosť, ale vychutnávajte si ho. Jedzte vtedy, keď naozaj máte čas a chuť.
  • Stres škodí nášmu organizmu. Problémy s trávením niekedy spôsobuje veľký stres a nervozita. Pocity záťaže, stresu, bublanie v žalúdku, pálenie či hnačkovitá stolica môžu byť aj prejavmi stresu a vyčerpanosti. Stres v podstatnej miere ovplyvňuje žalúdok.

Trávenie

  • Jedlá, ktoré nemáte radi, jednoducho nejedzte. Zle to vyplýva na vašu psychiku. Nenúťte sa do ničoho, čo jesť nechcete. Ak nechcete jesť mäso, tak ho nejedzte. Nechutí vám zeleninová polievka od starej mamy? Tak ju slušne odmietnite.
  • Vyhýbajte sa škodlivým vyprážaným jedlám, masti a potravinám, ktoré sú ťažšie stráviteľné. Skôr pokrmy duste alebo varte. Vyberajte si ľahšie potraviny – chudé mäso či ryby.
  • Pohyb, pohyb, pohyb. Pohyb po jedle nie je otrepaným klišé. Pohyb je najlepším pomocníkom pre lepšie trávenie. Po jedle nikdy neležte ani neseďte, nemá vám to potom ako stráviť.
  • Dodržujte dostatočný pitný režim. V lete môžete skúsiť mätovú vodu, mätový čaj alebo minerálky bez príchuti. Pite aspoň 2 – 2,5 l vody denne.
  • TrávenieProbiotiká sú vynikajúcim pomocníkom pri akýchkoľvek ťažkostiach s trávením a najmä pri zápaloch žalúdka.
  • Nepodceňujte silu vlákniny na zažívací trakt.
  • Nepoužívajte príliš často bielu múku, skúste sa jej vyhýbať a doprajte si radšej celozrnnú, špaldovú či makovú múku.
  • Skúste do svojho jedálnička viac zaradiť vegan alebo BIO produkty.
  • Jesť je potrebné viackrát za deň, menšie porcie. 3 – 4 razy denne je ideálne. Jedenkrát denne zjesť všetko, čo vidíte, a potom celý deň nič, je najhorší spôsob stravovania. Nikdy nejedzte v noci po 21. hodine.
  • Niekedy pomáha aj očista organizmu v podobe detoxu alebo pitných dní, môžete to vyskúšať.
  • Ach, to sladké. Akékoľvek sladkosti, čokoládky, napolitánky či koláče sú zabijakom pre zdravé fungovanie čriev a žalúdka. Spôsobujú obrovskú kyselinu v žalúdku, zápalové procesy a kandidózu.

Zapamätajte si, že trávenie ovplyvňuje nielen to, čo zjete, alebo vypijete, ale celkovo vaša životospráva, pohyb a tiež duševná pohoda.

Text: Natália Bosáková, foto: unsplash.com, pixabay.com