Okrúhle výročie

75
Škoda 1000 MBX

Medzi jubilantov s okrúhlymi narodeninami sa tohto roku zaradil aj model Škoda 1000 MBX. Jeho poslaním bolo posilniť vývozné ambície značky.

Premiéra tohto dvojdverového automobilu sa odohrala 10. marca 1966 v Ženeve, sériová výroba sa rozbehla v októbri. Vyhotovenie MBX vychádzalo konštrukčne zo štvordverového sedanu, teda možno povedať, že v tom čase išlo o rovnako priestranného päťmiestneho reprezentanta značky s okrídleným šípom, ktorý mal motor pri poháňaných zadných kolesách.

Škoda 1000 MBX

Zrodil sa zámer

Vznik „tisíckového“ derivátu stál na začiatku významných zmien v živote automobilky Škoda. Vychádzal z veľkosériového modelu, mal na tie časy veľmi modernú samonosnú karosériu a motor uložený za poháňanou zadnou nápravou.

Škoda 1000 MBX

Myšlienka vyrábať dvojdverovú verziu MBX sa zrodila ešte v roku 1960, kedy vznikli v pobočnom závode Kvasiny dva prototypy vozidiel Škoda 990 Tudor. Karoséria dostala negatívny sklon zadných stĺpikov, dvojica dverí mala bezrámové sklá, sťahovať sa dali aj menšie okná vedľa zadných sedadiel a zadné trojuholníkové okná sa dali vyklápať. Táto konštrukcia prinášala bonus v rámci lepšieho výhľadu do strán. Stredný stĺpik však siahal iba po spodnú hranu okien a absencia kompletného stredového stĺpika sa pri samonosnej karosérii ukázala z hľadiska tuhosti ako nedostatočná. Kvôli zvýšeniu tuhosti bolo treba spevniť prahy (udialo sa tak na začiatku roka 1967).

Škoda 1000 MBX

Moderná technológia

Vo vtedajšej veľkosériovej výrobe sa uplatnili progresívne technológie, spomenúť možno výrobu bloku motora a skrine prevodovky prostredníctvom tlakového liatia hliníka.

Škoda uplatnila túto metódu pri výrobe bloku motora ako prvý európsky výrobca, vyvinul ju v roku 1922 český inžinier Jozef Polák. Vďaka tejto technológii sa dala výrazne zrýchliť produkcia pohonných jednotiek.

Škoda 1000 MBX

Škodu 1000 MBX poháňal benzínový radový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 988 cm3 (38 kW/52 k/5000 ot/min). Automobil s pohotovostnou hmotnosťou 815 kg vedel jazdiť maximálnou rýchlosťou 127 km/h, užitočná hmotnosť bola 375 kg. Na najazdených 100 km si vozidlo podľa výrobcu „vypýtalo“ 7,8 – 8,0 l benzínu. Štandardom bola dvojica karburátorov Jikov, iba do niekoľkých desiatok kusov sa dostal motor s jedným karburátorom. Kompletizácia vozidiel obsahovala vysoký podiel ručnej práce, teda bola časovo dosť náročná. Aby sa nebrzdila hlavná výrobná linka, tieto vozidlá vznikali od októbra roku 1966 v samostatnej prevádzke mladoboleslavskej automobilky. Posledných dvanásť kusov z celkovo 1403 exemplárov litrového vyhotovenia vzniklo na začiatku roka 1968.

Škoda 1000 MBX

Ešte predtým, v novembri roku 1967, pribudol k jednolitrovej verzii aj dynamickejší variant Škoda 1100 MBX De Luxe. Maximálny výkon motora so zdvihovým objemom 1107 cm3 zostal rovnaký, ale bol pružnejší (81,4 Nm oproti 75,5 Nm). Z ďalších úprav treba pripomenúť výkonnejšie olejové čerpadlo a účinnejšie chladenie. Do augusta roku 1969 sa vyrobilo 1114 kusov, celkovo sa k zákazníkom dostalo 2517 dvojdverových vozidiel MBX. V porovnaní s veľkosériovou produkciou štvordverového typu Škoda 1000 MB (443 156 exemplárov) išlo síce o malé čísla, ale pôvodne sa malo vyrobiť až 50-tisíc kusov. Dnes je táto verzia vyhľadávaným a oceňovaným veteránom s výrazným nárastom hodnoty. Rovnako atraktívnymi sú aj nadväzné modely, ako boli legendárne kupé Škoda 110 R (1970 – 1980) či neskoršie Škoda Garde a Rapid.

Text: Peter Stano, foto: Škoda Auto