Krásne spomienky

91
Gordon

Kto prechováva lásku k automobilom zašlých čias, môže sa vrátiť v čase prostredníctvom značky Gordon.

Existencia tejto malej českej manufaktúry prináša radosť nielen tým, ktorí si takýto automobil objednajú. Obdivovateľov nádhernej klasiky potešia aj obrazové materiály tohto producenta. Výsledok jeho činnosti potvrdzuje, že ide o prácu šikovných rúk a precízne vypracovanie roadstera v modernom poňatí. Poďme ale pekne po poriadku.

Gordon

Čriepky z histórie

Pohľady na najmenšiu českú automobilku sa začali sústreďovať pred koncom 20. storočia. V roku 1997 založil firmu Gordon automobilový konštruktér Vladimír Frimel. V jej sídle, Plzni, sa ručne vyrábajú dvojsedadlové roadstery, evokujúce 30. roky minulého storočia. Kto by si chcel užívať jazdu v otvorenom automobile, dizajnovo príbuznom so slávnym automobilom Aero 30/50 Roadster, má možnosť tento pocit zažiť. Automobilové závody Gordon, s. r. o., tak sa totiž producent nádherných individualistických vozidiel teraz oficiálne nazýva, poskytujú svojim zákazníkom nielen špičkové vozidlo s modernou technikou, ale aj osobitý prístup pri jeho objednaní, servise či poradenstve.

Gordon

Prvá séria vozidiel Gordon Roadster používala motor Ford Zetec-E 1.8 16V (96 kW/130 k). Do druhej série sa opäť montoval agregát rovnakej značky, tentokrát Ford Duratec-ST 3.0 V6 (166 kW/226 k). Ako zaujímavosť možno uviesť, že jediný kus z tejto série bol vybavený automatickou prevodovkou a putoval k zákazníkovi do Ruska. Čas sa však nedá zastaviť ani v prípade tohto výnimočného vozidla – rok 2021 si zapísal zrod jeho tretej edície, z ktorej vzniklo za krátky čas zatiaľ päť kusov.

Gordon

V modernom štýle

Pod karosériou strihnutou podľa klasických veteránov skrýva nový Gordon technologickú modernu. Monokok je zvarený z hliníkových profilov a plechov, pomocné rámy vpredu a vzadu sú z ocele. Panely karosérie sú z kompozitu vystuženého karbonaramidovými vláknami. Pohotovostná hmotnosť 1010 kg dáva tušiť, že ide o dynamické vozidlo. Zdrojom hybnosti je prepĺňaný 1,6-litrový motor (maximum výkonu 164 kW/223 k; krútiaci moment 300 Nm) – v spolupráci ho vyvinuli BMW a PSA. Šprint z 0 na 100 km/h trvá iba 4,9 s, špička rýchlosti končí na hranici 210 km/h. Hnacia sila sa na zadné kolesá prenáša 5-stupňovou manuálnou prevodovkou (z Mazdy MX5). O spoľahlivé spomaľovanie sa starajú kotúčové brzdy Wilwood s vnútorným chladením vpredu aj vzadu. Podvozok „stojí“ na drôtených kolesách s pneumatikami 205/55 R16 V. Týchto zopár údajov z technického zázemia potvrdzuje, že jazda v takomto čipernom vozidle a prúdom vzduchu osviežovanom interiéri je skutočným pôžitkom.

GordonMaximum kvality

Do čias minulých sa vchádza aj po nastúpení do vozidla. Vodiča a spolujazdca privíta poctivé ručné spracovanie, nápadité je taktiež originálne stvárnenie palubnej dosky. Závesy otočných mechanizmov textilnej strechy majú originálny dizajn, pocit kvality vyžaruje taktiež originálne čalúnenie z kvalitnej kože s elegantnými stehmi. Vodičovi dobre padne do ruky luxusný volant Nardi a ak nechce počúvať šum prúdiaceho vzduchu, môže aktivovať audio systém. A aby bolo všetko naozaj štýlové, majiteľ si môže k vozidlu zakúpiť dobové oblečenie, klasické okuliare, kožené rukavice, fajku atď.

Gordon

Ak na záver parafrázujeme jednu múdrosť, tak v tomto prípade platí: „Radšej raz vidieť (aspoň na fotografiách), ako viackrát si o vzhľade vozidla prečítať…“

Gordon

Text: Peter Stano, foto: Gordon