Revolúcia v tréningu vôní

98
Vôňa

Týždňový festival dizajnu v San Franciscu patrí k významným podujatiam, na ktorom sa prezentujú a hodnotia priekopníci nových spôsobov nazerania na svet. Témou tohto ročníka bola Power – moc predstavujúca produkty ovplyvňujúce životy tisícok ľudí… 

Organizátori San Francisco Design Week (SFDW) zvolili obzvlášť aktuálnu tému s cieľom prehodnotiť spôsob nášho uvažovania o moci v prospech spravodlivých úmyslov. Moc znamená silu, ktorá je všade okolo nás a prejavuje sa aj v schopnosti dosiahnuť niečo výnimočné. Niečo, čo pozitívne posúva veci vpred.

Vôňa
Odborníci ocenili projekty rúcajúce bariéry a otvárajúce nové príležitosti ľuďom.

V digitálnych službách

S veľkou silou prichádzajú veľké možnosti na vytvorenie zmien. Ale nie hocakých. Odborníci ocenili projekty rúcajúce bariéry a otvárajúce nové príležitosti ľuďom, ktorí boli predtým nedostatočne zastúpení v komunite dizajnérov. Hodnotu jedinečných produktov zvyšovalo jednoduché použitie i vizuálna príťažlivosť. Ocenenie San Francisco Design Week Awards udelili vo viacerých kategóriách – od architektúry, zdravia či mestskej mobility a komunikačného i priemyselného dizajnu až po digitálne služby. Všetky diela majú spoločné jedno: človeku uľahčujú život a prispievajú k pozitívnej budúcnosti spoločnosti.

Šance pre zdravie

V kategórii VR/AR/XR zabodoval Smell Revived – systém, v ktorom po prvý raz použili virtuálnu realitu pri nácviku pachov! Tvorcovia sa zamerali na pachovú dysfunkciu pacientov prekonajúcich covid-19. Ľuďom, ktorých čuchové vnímanie bolo poškodené po vírusovej infekcii, môže krátkodobé vystavenie sa pachom pomôcť pri zotavení. Čuchová terapia nie je len o jednoduchom ovoňaní vôní, pacient sa musí zamerať aj na to, čo vôňa predstavuje.

Vôňa
Smell Revived je prvý tréningový systém pachov, pri ktorom použili virtuálnu realitu.

Účinná kombinácia

Používatelia môžu navštíviť virtuálne priestory, aby si pripomenuli pôvod vône a každodenné stretnutia s vôňou. Systém Smell Revived pozostáva z tréningového modulu, tabliet na plnenie esenciálnych olejov a platformy pre virtuálnu realitu. Systém je bezdrôtový a ľahký, dá sa držať v ruke alebo pripnúť na golier. Obsahuje všetky druhy vôní – od ovocia, kvetov, dreva, korenia, jedla a ďalších, a možno si ich dokúpiť. Tento produkt podporuje pripojenie k rôznym zariadeniam na virtuálnu realitu. Používateľom stačí spárovať zariadenia cez Bluetooth. Kto nemá doma VR headset, môže vstúpiť do virtuálneho prostredia pomocou Google Cardboard a mobilu. Vo virtuálnej realite sa pacienti môžu sústrediť na aktuálny nácvik pachov bez toho, aby ich rušilo vonkajšie prostredie. Dizajnéri z BroadAR, Inc. pre každú vôňu navrhli množstvo interaktívnych prostredí, aby stimulovali vizuálne spojenie používateľa. Tréning vôní si možno aj zaznamenávať.

Vôňa
Milu využíva hlasové interakcie na posilnenie medzi seniormi a ich rodinami.

Servis i zážitky

V kategórii Student zabodovala Bea Alessio, ktorá vytvorila systém Milu slúžiaci na posilnenie komunikácie medzi osamelými seniormi a ich rodinami. Cieľom je podnietiť rozprávanie a zdieľanie prostredníctvom hlasu a vizuálov. Milu možno používať na inteligentných televízoroch, smartfónoch či domácich hlasových asistentoch. Zaujal aj špeciálny finančný expert Pilot, ktorý výrazne uľahčí prácu podnikateľom. Tento softvér slúžia na vedenie účtovníctva či daňovú prípravu a získal ocenenie v kategórii FinTech.

Text: Dagmar Murgašová, foto: Courtesy of BroadAR, Inc., Courtesy of Milu, Pixabay