Cesta medzi minulosťou a súčasnosťou

96
Cestovanie

Čína je krajina s bohatou kultúrou, ktorá ponúka zážitky z objavovania jedinečných miest…

Múzeum cisárskych pecí

Jingdezhen, známe aj ako „hlavné mesto porcelánu“, vyrába keramiku už 1700 rokov. Počas dynastií Ming a Qing vyvážalo obrovské množstvo porcelánu do Európy. Vďaka porcelánovému priemyslu sa Jingdezhen rozrastal do svojho okolia a mesto začalo lemovať neďaleké rieky, hory či údolia. Prvé sídla vznikali okolo pecných komplexov, ktoré pozostávali z pecí, dielní a obytných zón. Ulice vytvorila príroda a porcelánový priemysel. Väčšina malých uličiek medzi komplexmi pecí ústila pri rieke Chang, po ktorej sa jednoducho prepravovali porcelánové výrobky. Hlavné ulice sa vždy tiahli pozdĺž rieky Chang, ktorá tak spájala všetky dôležité obchodné uzly.

Priestor pre návštevníkov

Plán múzea cisárskych pecí, ktorý sa nachádza v chránenom historickom pásme pri východnej strane ruín, bol zarovnaný so severojužnou sieťou ulíc Jingdezhen. Zo západnej strany lemujú ruiny bazény a most, ktoré prepájajú vstup s parkom Imperial Kiln Relic Park. Návštevníci sa tak môžu potulovať pod zeleným baldachýnom lesa a prejsť mostom, ktorý ústi do vstupnej haly múzea.

Cestovanie
Príchod do dynastie Tang

Koncept stavby

Múzeum cisárskych pecí Imperial Kiln pozostáva z viac ako šiestich tehlových klenieb, ktoré sú založené na tradičnej forme pece, pričom každá z klenieb má inú veľkosť, zakrivenie a dĺžku. Klenby boli postavené a detailne integrované s existujúcimi a novoobjavenými ruinami. Staré pece, ktoré majú jedinečné líniové a klenuté tvary, siahajú pod úroveň ulice, aby sa mohli flexibilne prispôsobiť komplikovane prístupným miestam a detailne vykreslili vnútorný priestor. Táto stratégia je čiastočne aj reakciou na výšku okolitých historických budov a svojou rozličnosťou sa snaží priblížiť k horizontálnej rovine budovy. „Vloženie“ budovy do terénu vytvára viac verejných priestorov na úrovni ulice a tiež umožňuje navrhnúť množstvo detailnejších otvorených klenieb a nádvorí v rámci múzea. Väčšina týchto verejných priestorov poskytuje tieň a chráni pred dažďom, keďže v Jingdezhene je horúco a počas leta veľa prší. Jeden z týchto otvorených priestorov, po ktorého koncoch sa nachádzajú aj dve otvorené klenby, odhaľuje pôvodný materiál pecí.

Cestovanie
Socha Modrého mora

Keď návštevník prejde po moste, vojde do vstupnej haly múzea a zabočí doľava, prejde množstvo rôzne veľkých klenutých výstavných priestorov, ktoré sú striedavo otvorené (uzavreté alebo otvorené do neba). Ďalej cesta vedie k schodisku mierne klesajúcemu do podzemnej časti s piatimi zapustenými nádvoriami. Ďalším lákadlom je múzeum tri v jednom (pece, porcelán a ľudia). Návštevníci tu môžu vidieť porcelán, ruiny a zapustené nádvoria, ktoré vytvárajú rozmanité vrstvy a striedajú sa so starými tehlami na fasáde.

Priestor je navrhnutý tak, aby pritiahol návštevníkov a uchvátil ich okolím.

Ak sa dáte zo vstupnej haly smerom doprava, prejdete popri kníhkupectve, kaviarni a čajovni, nakoniec sa dostanete do čiastočne krytej časti pod oblúkom, kde na vás čaká úžasná scenéria. Počas dňa tieto oblúky odrážajú pohyb vody, zatiaľ čo nízke horizontálne medzery nabádajú návštevníkov, aby sa posadili a vychutnali si krásny a dlhý horizont ruín cisárskej pece. Podobné predstavenie môžu návštevníci pozorovať po ceste do auditória pred vstupnou halou, kde cez škárky ruín presvitá Longzhu pavilón. Päť zapustených nádvorí rôznych veľkostí je spracovaných do piatich tém: zlato, drevo, voda, oheň, pôda. Týchto päť tém odzrkadľuje nielen staré čínske myslenie o Zemi, ale spája sa aj s technikami výroby porcelánu. Múzeum sa snaží navrátiť ku koreňom Jingdezhenu a prepojiť pece, porcelán a človeka.

Sála horského a morského umenia

Cestovanie
Pohľad pomedzi otvorené klenby

Čína je staroveká krajina, ktorá pripisuje veľký význam bagrovaniu a jeho zmienka sa objavuje aj v mýtickom príbehu o krotení potopy cisárom YU. V Číne vznikol moderný bagrový priemysel v Tianjine. Projekt sa nachádza v kľúčovej oblasti Jizhou, najsevernejšej a najhornatejšej časti Tianjinu. Toto hlavné výstavné miesto predajného centra nehnuteľností dizajnéri premenili na umeleckú sálu a inšpirovali sa čínskymi orientálnymi rozprávkami, aby priestoru dali umelecký koncept. Serendipper slúži ako nenápadná dekorácia na prezentáciu východného temperamentu. Priestor si zachoval štvorcový pôdorys podľa architektonickej formy vnútorného nádvoria, ktorý je rozdelený na výstavnú sieň, rokovaciu zónu, výstavnú plochu pieskových stolov a priestor pre detské aktivity.

Jingwei vyplnila more

Vrcholom výstavnej haly je socha s názvom „Modré more“ a jej príbeh. Autori sa inšpirovali rozprávkou o Jingwei, ktorá vyplnila more. Pri stroskotaní lode na Východnom mori zomrelo dievčatko a jej duch sa premenil na krásneho vtáka, ktorý smutne plakal a vydával zvuk „jingwei, jingwei“. Vták tak nenávidel more, že sa Jingwei rozhodla vyplniť ho. Odvážny vtáčik každý deň bez oddychu znášal z hory do mora vetvičky a kamienky. Z tejto bájky pochádza fráza „Vták Jingwei sa snaží naplniť more“, ktorá v čínskej kultúre označuje ľudí, čo sú pevní, nezlomní a nezastavia sa pred ničím, kým nedosiahnu svoj cieľ.

Cestovanie
Pozostatky porcelánu Ming

Krása času a priestoru

Experimentálny koncept vyjadruje dizajnérove ambície: telo zariadenia tvorí modrá morská lavička, ktorá slúži divákom na sedenie. Okolo lavičky môžeme vidieť modro-biely sklon, parabolicky naskladané „vetvičky a kamienky“, čo sa snažia vyplniť „Východné more“, ktoré symbolizuje mramorová podlaha. Elementy sa navzájom dopĺňajú a stávajú sa uceleným obrazom „Jingwei vypĺňa more“. Priestor je navrhnutý tak, aby pritiahol návštevníkov a uchvátil ich okolím.

Text: V2com, DM, foto: Tian Fangfang, ©Sean, schranimage