Štýlový návrat

69
Ferat

Automobilový svet poskytuje rôzne zaujímavé príbehy. Jeden z nich sa odohral aj pri športovom koncepte – prototype Škoda 110 Super Sport.

Spomenutá štúdia vznikla v roku 1971, pričom bol vyrobený jediný exemplár. Do výroby sa jej podoba nedostala, ale jej vzhľad sa neskôr stal podkladom pre natáčanie filmu Upír z Feratu. Kvôli tejto úlohe sa podriadil štylistickým úpravám, pod ktoré sa podpísal český maliar, grafik a automobilový nadšenec Theodor Pištěk. Vozidlo dostalo čierny lak, zmenila sa taktiež grafika predných a zadných svetlometov, pribudol masívny zadný spojler. Pod kapotou sa nachádzal 1,1-litrový benzínový štvorvalcový motor s výkonom 54 kW (73 k). Premiéru na striebornom plátne vozidlo s názvom Ferat zažilo v roku 1981, teda tohto roku si pripomíname okrúhle 40. výročie.

Ferat

Príbeh v novom ošatení

Zaujímavé automobily zašlých čias často ponúkajú pútavé príbehy na pokračovanie. K nim sa radí aj spomenutý Ferat. Jeho moderné poňatie stvárnil štylista Baptiste de Brugiere, ktorý pracuje v tíme ŠKODA Design. Mladý dizajnér absolvoval známu Strate École de design a po ukončení štúdia na tejto elitnej škole nastúpil do práce v Mladej Boleslavi. „Po práci v ŠKODA AUTO som veľmi túžil, je to skvelá automobilka a pre prácu mimoriadne príjemné miesto. Som veľmi rád, že v roku 2017 sa mi podarilo získať pozíciu v tejto automobilke,“ komentuje Baptiste štart svojej kariéry.

Ferat

K myšlienke vytvoriť moderný Ferat podotkol: „Asi pred tromi rokmi som mal možnosť prvýkrát navštíviť depozitár ŠKODA Múzea. Práve tam som prvýkrát uvidel vozidlo, ktoré mi doslova učarovalo. Keď som sa potom dozvedel o projekte Ikona v novom šate, hneď som sa prihlásil, že pripravím práve jeho novodobú interpretáciu.“

Podľa svojich slov sa Baptiste vo svojej predstave o novodobom „krvilačnom“ špeciále snažil zachytiť predovšetkým prvý dojem, ktorý na ňom auto zanechalo. „Je to tá prvá polsekunda, kým váš mozog začne analyzovať dizajn. V tom okamihu na vás zapôsobia niektoré prvky, ktoré som sa snažil zachovať,“ vraví Baptiste. Dôležité boli podľa neho základné proporcie s malou výškou vozidla, „špicatá“ strecha a obrovský zadný spojler. „Niektoré z týchto prvkov som doviedol až do extrému, aby som autu mohol dať ďalšie moderné prvky,“ prezrádza.

Ferat

Náročná úloha

Tvorca sa musel vysporiadať s jednou zo zásadných vecí, a to zachovať klesajúce línie od predného blatníka smerom dozadu. „To je niečo, čo v súčasnom vnímaní dynamického dizajnu nemusí pôsobiť práve najlepšie. Dnes je vzorom dynamiky šelma pripravená na skok a práve odtiaľto pochádzajú svalnaté línie s mohutnejšou zadnou časťou,“ opisuje Baptiste tento problém.

Cieľom teda bolo doladiť bočné línie, vyvážiť ich a zmodernizovať. Výsledok je výborný, ostro rezané vozidlo nepochybne pripomína pôvodný Ferat a súčasne pôsobí ako superšportiak budúcnosti. „Až potom, ako sa mi podarilo dať dokopy tieto základné proporcie, som začal pracovať na ďalších detailoch,“ vysvetľuje.

FeratA aj tie rozhodne stoja za to. V špicatej prednej časti s veľkou maskou chladiča môžeme jasne prečítať odkaz na dizajnový jazyk aktuálnych vozidiel ŠKODA. Baptiste na to využil predovšetkým typický prvok zvaný „ŠKODA Power Dome“, teda onen vyvýšený prelis na kapote, ktorý je tu veľmi zdôraznený. A originálna štvorica predných LED svetlometov? „To je predsa odkaz na upírske zuby,“ uvádza Baptiste. Š

Ferat

Text: Peter Stano, foto: ŠKODA AUTO