Koniec výroby športovej legendy

63
Ford GT

V živote automobilov sa nezriedka stane, že po rokoch výroby ikonického modelu ohlási producent jeho labutiu pieseň.

Takáto na prvý pohľad smutná udalosť sa dotýka modelu Ford GT. Hoci v tomto prípade nejde o veľkosériový model, ale o superšportový klenot, predsa len bude majetnejšej časti svetovej populácie tento reprezentant značky s modrým oválom na trhu chýbať. Ak však zoberieme do úvahy, že existuje aj možnosť pokračovania, nemusí táto správa vyznievať až tak pochmúrne. Zatiaľ však neexistujú signály, či rovnomenný športový špeciál osloví úzku klientelu aj v budúcnosti – nuž, všetko odhalí čas…

Ford GT
Prvý prototyp Ford GT z roku 1964

Moderné edície

Novodobé dejiny radu GT sa začali písať v roku 2003, kedy prišla na svet reinkarnovaná podoba s odkazom na model GT40 a zároveň sa stala symbolom osláv 100. výročia značky Ford.

Ďalšie pokračovanie prišlo na rad v roku 2016, keď konečnej sériovej podobe predchádzalo predstavenie konceptu zo začiatku roka 2015. Jej prvý kontakt s publikom sa odohral na januárovom autosalóne v Detroite 2016 a výroba sa začala na linke Ford Performance 16. decembra. Pozoruhodné je, že v prvom roku predstavenia vozidla zaznamenal pretekársky superšport víťazstvo v Le Mans, kde vyhral v triede LM GTE Pro. Pri tejto príležitosti si spoločnosť Ford zároveň pripomenula polstoročné výročie absolútneho víťazstva v týchto pretekoch. V roku 1966 tu totiž prvú, druhú a tretiu priečku získali okruhové Ford GT40, ale treba zdôrazniť, že v tomto roku to bola nadvláda v rámci absolútneho poradia.

Ford GT
Aktuálny Ford GT sa predstavil v Detroite (roku 2016).

Zaujímavá história

So vznikom vozidla Ford GT40 sa spája zaujímavá historka. Bill Ford II ho vraj nechal postaviť preto, lebo americkému koncernu nevyšla črtajúca sa kúpa spoločnosti Ferrari. Enzo Ferrari z toho zámeru vycúval kvôli nedohode v rámci motoristického športu. Vtedy sa Bill Ford nahneval a rozhodol, že úspechmi ovenčené Ferrari porazí práve na športovom poli, čo sa mu nakoniec podarilo v spomenutom roku 1966 prostredníctvom špeciálov GT40 Mk II. A nezostalo iba pri tomto úspechu, ďalšie víťazstvá slávneho modelu nasledovali v Le Mans ešte počas nasledujúcich troch ročníkov.

Ford GT
Interiér je prísne športový.

Posledné kusy

Produkciu týchto exkluzívnych vozidiel má na starosti kanadská spoločnosť Multimatic, ktorá z aktuálnej generácie doteraz vyrobila 1100 kusov. Treba pripomenúť, že tento počet vznikol vďaka priebežným zmenám z pôvodne zamýšľaných 250 vyrobených exemplárov. Spoločnosť Multimatic zároveň oznámila, že od januára do konca tohto roka vyprodukuje ďalších 250 kusov, teda celkový počet dosiahne 1350 kusov. Znamená to, že posledné vyrobené kusy sa pravdepodobne stanú zároveň predmetom zvýšeného zberateľského záujmu.

Ford GT
Rýchly superšport dostal karosériu s príkladnou aerodynamikou.

Ford GT dostal 3,5-litrový motor V6 s maximálnym výkonom 482 kW (655 k)/6250 ot/min a krútiacim momentom 745 Nm/5900 ot/min. Rok 2020 zaznamenal úpravy tohto agregátu, na základe nich si v rámci maximálneho výkonu polepšil na hodnotu 492 kW (669 k).

A ešte treba dodať, že koncom roka 2022 skončí taktiež produkcia limitovanej edície Ford GT Mk II, vyvinutej spoločnosťami Ford Performance a Multimatic, celkový počet dosiahne číslo 45.

Ford GT
Na konci roka sa zastaví aj výroba špeciálu Ford GT MkII.

Text: Peter Stano, foto: Ford