Súboj elektromobilov a klasických spaľovacích agregátov

31
Agregáty

Na prvý pohľad sa zdá, že elektrifikácia nielenže dostala zelenú, ale začína mať v plánoch automobiliek načrtnutú jasnú budúcnosť.

V našom krátkom pohľade na súboj elektromobilov s klasickými spaľovacími motormi nie je cieľom rozlúsknuť, ako sa to všetko zavŕši. Skôr sa pozrieme na to, ako sa to doteraz všetko vyvíjalo a ako niektorí producenti vozidiel pristupujú k danej téme.

Agregáty
Prvé E-SUV Volkswagen ID.5 a ID.5 GTX

Vyhlásenia automobiliek

V minulom roku viacero výrobcov automobilov potvrdilo, že už do svojich nových vozidiel nebudú ďalej vyvíjať klasické spaľovacie pohonné jednotky. Znamená to, že ďalšie generácie nevzniknú, ale budú sa podľa niektorých strategických cieľov ďalej využívať súčasné agregáty s miernymi vylepšeniami. Tu treba pripomenúť, že zlomovým by sa malo pre hromadné využitie elektromobilov stať striedanie najbližších desaťročí.

Agregáty
Veľké elektrifikačné plány má aj španielska značka Cupra.

Do uvedeného dátumu, teda roku 2030, chce koncern Volkswagen pokrývať trh 70 % elektrických vozidiel. No treba podotknúť, že evolúciou súčasných motorov chce napĺňať emisné predpisy Euro 7 a vozidlá vybavené modernými spaľovacími motormi hodlá dodávať na trhy s menej prísnymi emisnými predpismi. Z toho všetkého vyplýva, že sa tu ponecháva taktiež priestor na produkciu luxusných limuzín s výkonnými motormi. Dôležité bude totiž naplniť sumárny balík emisných opatrení pre jednotlivé značky. Keďže sme pri koncerne Volkswagen, radikálny skorý koniec by nemusel čakať ani na výnimočnú pohonnú jednotku 6.0 W12.

Agregáty
Jednou z možností je „vodíková“ budúcnosť.

Tlak na klasiku

Európska komisia chce po roku 2025 zavedením normy Euro 7 prakticky vylúčiť existenciu výroby nových vozidiel so spaľovacími motormi. Odborníci však tvrdia, že problémom nie sú spaľovacie motory, ale palivo. Potvrdzujú to aj aktivity niektorých automobiliek. Porsche, Siemens a ďalší partneri sa podieľajú na vývoji syntetického paliva eFuel a výsledky naznačujú, že toto palivo by mohli využívať všetky súčasné agregáty, pričom pokles produkcie emisií by dosahoval až 85 %.

Automobilka BMW tvrdí, že treba rešpektovať aj želania zákazníkov. „Bavori“ sa okrem témy elektrifikácie chcú preto naďalej venovať aj klasickým 6- a 8-valcom. Japonská Toyota zas spolupracuje s Yamahou na vodíkovom motore – ide o päťlitrový osemvalec.

Agregáty
Porsche vyvíja syntetické palivo eFuel.

Vodík však nemožno zatracovať ani pri jeho využití v elektromobiloch vybavených palivovými článkami. Túto technológiu má napríklad roky vyvinutú nemecká prémiová značka Mercedes-Benz.

Do koncernu Volkwagen patriaca značka Lamborghini má naplánovaný prechod do elektrickej budúcnosti v troch fázach – najprv to bude oslava spaľovacieho motora, do dvoch až troch rokov prídu hybridy a do desiatich rokov sa objaví E-SUV. Nuž, uvidíme…

Agregáty
Potrebné je taktiež vybudovať potrebnú nabíjaciu infraštruktúru.

Dôležité otázky

Najdôležitejšou súčasťou elektromobilov sú batérie, preto vznikajú početné výrobné závody. Investícia – vyše 7 miliárd eur – pôjde na elektrifikáciu napríklad do nového závodu SEAT S.A. Projekt Future: Fast Forward zahŕňa vybudovanie závodu na výrobu článkov batérií. Samozrejme, s masívnym príchodom elektromobilov treba budovať aj potrebnú nabíjaciu infraštruktúru…

Text: Peter Stano, foto: newspress.co.uk, Volkswagen, Cupra, BMW, Porsche, Audi