Prvé krôčky automobilizmu

41
Autá

História automobilizmu ponúka na svojich stránkach zaujímavé príbehy a fakty. Ako to bolo vlastne na začiatku, kedy sa odohrávali prvé kroky?

Prvou otázkou, ktorá zaiste napadne mnohým, je príchod vôbec prvého automobilu. Nestvorila ho automobilka, ale za jeho vznikom stál konštruktér s menom Francoise Isaac se Rivaz. Stalo sa tak v roku 1808 a pohonným médiom bol vodík. Kto sa však odprezentoval prvým produkčným vozidlom? Aj tu je odpoveď jednoduchá. Išlo o trojkoliesku Benz Patent Motorwagen z roku 1885.

Autá
Prvý komerčný automobil na svete – Benz Patent Motorwagen

Pri pátraní po najstaršej automobilke už nemusí byť výsledok až taký jednoznačný. Veľa z nich vzniklo na základe produkcie rôznych priemyselných výrobkov, bicyklov či motocyklov. Z tohto pohľadu by mala byť najstaršou značka Peugeot, založená v roku 1810. Zo začiatku sa orientovala na výrobu kávových mlynčekov, od roku 1830 to boli bicykle. Mnohí z takýchto výrobcov mali blízko aj k „pohyblivým strojom“, preto je logické, že prvé vozidlo s menom Peugeot vzniklo v roku 1889 – v spolupráci s Leonom Serpolletom. Bola to trojkolieska poháňaná parným strojom, o rok nasledovalo štvorkolesové vozidlo so spaľovacím motorom Panhard-Daimler (1890). Armand Peugeot odišiel z rodinného podniku v roku 1896 a založil spoločnosť Société des Automobiles Peugeot.

Autá
Tatra Präsident

Míľnik s primátom

Autá
Armand Peugeot

Ako sme už uviedli, za prvý automobil na svete sa pokladá ten, ktorý zostrojil Carl Benz (1844 – 1929) v roku 1885 a v januári 1886 si ho dal aj patentovať. Už predtým existovali pokusy s parnými strojmi, ale toto bol automobil s pohonom na spaľovací motor. Slávny nemecký konštruktér predstavil prvý jednovalcový štvortaktný motor s elektrickým zapaľovaním v roku 1879. Do rámca týchto dejinných udalostí zapadá aj meno Gotlieb Daimler (1834 – 1900), ktorý v roku 1886 nezávisle vyrobil svoj vlastný automobil. S činnosťou tohto konštruktéra sa spája aj meno Wilhelm Maybach – spolu postavili v roku 1885 prvý motocykel. O päť rokov neskôr prišlo na rad prvé štvorkolesové vozidlo Mercedes – bolo vybavené motorom s výkonom 25,7 kW (35 k). A ešte pripomíname, že v roku 1926 vznikla značka Daimler-Benz AG.

Medzi najstaršími

Hlboko do histórie treba nazrieť aj v prípade automobilky Tatra. V júni roku 1850 začal Ignác Šustala v Kopřivnici (Nesselsdorf) vyrábať s dvoma tovarišmi kočiare a bričky. Spojením s Adolfom Raškom a Karlom Moslerom vznikla v roku 1858 firma Schustala and Comp. Do výroby sa od roku 1882 dostali nákladné železničné vagóny a od roku 1886 sa pridali osobné vagóny. Prelomovým sa stal rok 1897, kedy vznikol prvý kopřivnický automobil Tatra Präsident. O rok neskôr prišiel aj prvý nákladný automobil tejto značky.

Autá
Museum Peugeot v Sochaux skrýva klenoty.

S visačkou Opel

A ešte jeden zaujímavý pohľad na historické korene značky Opel. Firma s rovnomenným názvom vznikla v januári roku 1862 a jej výrobným portfóliom boli šijacie stroje. V roku 1886 prišlo rozhodnutie vyrábať bicykle a prvý automobil – Opel System Lutzmann – vznikol v roku 1899. Zo začiatku neboli automobily hlavným výrobným artiklom, ale všetko nabralo spád po požiari vo fabrike. Neskôr sa stal Opel (v roku 1913) dokonca najväčšou automobilkou v Nemecku.

Autá
Opel System Lutzmann z roku 1899

Text: Peter Stano, foto: newspress.co.uk, Mercedes-Benz, Technické múzeum TATRA, Peugeot, Opel