Na novinky bol bohatý aj mesiac apríl, zopár prírastkov či udalostí si pripomenieme na nasledujúcich riadkoch.
Spoznali sme víťaza ankety Svetové auto roka 2022 a pretože svet nie je čierno-biely, neprekvapujú ani snahy o zavedenie aj ďalších alternatívnych zdrojov pohonu.
Svetové auto roka 2022
Víťazná cesta elektromobilov v rôznych anketách pokračuje modelom Hyundai Ioniq 5. Ten získal titul WCOTY 2022 (World Car of the Year). Na druhom mieste skončil koncernový automobil Kia EV6 (víťaz COTY 2022) a na stupne pre víťazov sa ešte dostal Ford Mustang E-Mach. Poradie určilo 102 motoristických novinárov z 33 krajín sveta, pričom určili aj víťazov v podkategóriách – Svetovým luxusným automobilom sa stal Mercedes-Benz EQS, Svetovým mestským automobilom je Toyota Yaris Cross, za Svetový športový automobil bolo zvolené Audi E-Tron GT, Hyundai Ioniq 5 je podľa poroty aj Svetovým elektrickým automobilom a získal tiež ocenenie v kategórii Svetový automobilový dizajn.

Nový luxus značky BMW
Na prelome tretej dekády apríla sa vo svetovej premiére predstavilo nové luxusné BMW radu 7. Pod kapotou budú pracovať benzínové, naftové a plug-in hybridné pohony, no zo začiatku (od novembra) bude k dispozícii čisto elektrická verzia BMW i7 xDrive60 (400 kW/544 k; 745 Nm), v roku 2023 pribudne M-ková alternatíva BMW i7 M70 xDrive. Postupne budú uvedené aj ďalšie verzie. Na palube sa ocitnú, samozrejme, špičkové technológie.

Maranellský prírastok
Leto sa blíži, treba odkryť nebo nad hlavami – asi takto by sa dalo vyjadriť predstavenie horúcej novinky Ferrari 296 GTS. Po kupé teda prichádza spider, ktorý využíva plug-in hybridnú techniku. Tvorí ju 3-litrový prepĺňaný agregát V6 (488 kW/663 k) a elektromotor (122 kW/167 k). Systémový výkon je 610 kW (830 k) a krútiaci moment 740 Nm. Ťažná sila putuje prostredníctvom 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky F1 DCT na zadné kolesá. Vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,9 s, maximálna rýchlosť siaha nad 330 km/h. Skladacia pevná strecha sa otvorí/zatvorí za 14 s.

Vodíková budúcnosť
Na vodík, ako prostriedok pre dosiahnutie čistej prevádzky, vzhliada aj automobilka Renault. Potvrdzuje to taktiež plán postupne odhaľovať koncept, navrhnutý pod vedením riaditeľa dizajnu Renault Gillesa Vidala, poháňaný motorom spaľujúcim vodík. Spolupracujúca dcérska spoločnosť Hyvia nedávno otvorila prvý výrobný závod, pričom sa zameriava na aplikáciu vodíkových technológií, konštruuje taktiež palivové články a je zodpovedná za vývoj úžitkových vodíkových modelov Renault. Do testovacieho strediska a do výroby bude zelený vodík dodávať vlastný elektrolyzér s výkonom 1 MW.

MINI trieli do „Zeleného pekla“
V štartovnom poli 24-hodinovky na Nürburgringu (legendárna trať má označenie „Zelené peklo“) sa po desiatich rokoch znova objaví špeciál MINI John Cooper Works. Postavil ho súkromný tím Bulldog Racing a koncom mája sa stane zaiste ozdobou 50. ročníka týchto extrémne ťažkých pretekov. Základom pohonu je sériový prepĺňaný 2-litrový štvorvalec, motor má maximálny výkon 225 kW (306 k) a krútiaci moment 450 Nm, spojený je s 8-stupňovou prevodovkou Steptronic. Pretekársky špeciál dostal celý rad úprav vrátane väčšej 100-litrovej nádrže a bude súťažiť v kategórii SP3T.

Text: Peter Stano, foto: Hyundai, BMW, Ferrari, Renault, MINI