S menom DeLorean sa spája príbeh mladíka, ktorý sníval svoj sen o stvorení nevšedného automobilu.
Jeho život bol kontroverzný, dnes ho mnohí odsudzujú, no existuje aj veľká skupina ľudí, ktorí ho obdivujú pre schopnosť dosiahnuť svoj cieľ a mimoriadne manažérske aj konštruktérske nadanie.
Pohnutý životopis
John DeLorean sa narodil v Detroite (6. 1. 1925) v rodine prisťahovalcov a hoci vyrastal v nie ideálnych rodinných pomeroch, zdobila ho ambicióznosť. K tomu sa ešte pridala láska k automobilom, čo potvrdila jeho ďalšia životná púť. Po vyštudovaní stredoškolského Lawrencovho technologického inštitútu v Detroite sa zapísal na strojnícku fakultu. Čoskoro získal čiastočný úväzok v automobilke Chrysler a jeho vlohy si onedlho všimol Packard, ktorý ho od Chryslera vykúpil. Talentovaný inžinier tu navrhol viacero technických vynálezov vrátane vylepšenej patentovanej automatickej prevodovky.
Koncom 50. rokov sa stal hlavným konštruktérom v GM, pre značku Pontiac vytvoril napríklad úspešný model Tempest. Ako 40-ročný sa potom stal najmladším vrcholovým manažérom v existencii koncernu GM. Mnohí ho kritizovali za jeho okázalý luxusný život. V roku 1969 sa stal šéfom Chevroletu, dokonca v roku 1972 získal pozíciu viceprezidenta koncernu General Motors. Šok nastal po jeho opustení GM a oznámení, že sa chce venovať najmä sociálnej práci. Dôvodom tohto kroku mohol byť aj zámer založiť vlastnú spoločnosť – stalo sa tak v polovici 70. rokov, kedy vznikla DeLorean Motor Company (DMC). K zakladateľovi iba zopár ďalších slov – postupne sa dostal do viacerých škandálov a hoci ho súd v rámci drogovej aféry oslobodil, zlá povesť mu navždy zostala, hoci bol nezmazateľne významnou postavou automobilového sveta. Zomrel v roku 2005.
Prvý a posledný
Pod stvorenie prvého a posledného modelu, spojeného so zakladateľom značky DeLorean, sa podpísalo talianske dizajnérske štúdio Giorgetta Giugiara (Italdesign Giugiaro S.p.A.). Futuristicky štylizované vozidlo dostalo označenie DeLorean DMC-12, charakteristickými znakmi boli nerezová karoséria s nenalakovaným povrchom, krídlové dvere, motor umiestnený v strede a nezávislé zavesenie kolies. Nadšenie vzbudzujúci automobil sa začal vyrábať v roku 1981 a prvé predajné čísla napĺňali očakávania. Postupne však záujem klesal, až sa zastavil. DMC-12 sa vyrábal do roku 1983 a svoju nesmrteľnú popularitu si získal aj vďaka „obsadeniu“ vo filme Návrat do budúcnosti, najziskovejšiemu filmu roka 1985.
Nástup do modernosti
Na čele obnovenej značky (v roku 1995) dnes stojí Joost de Vries. Súčasnosť prináša modernú interpretáciu DMC-12, a to prostredníctvom elektromobilu Alpha 5. Na jeho pútavom dizajne opäť spolupracovalo štúdio Giorgetta Giugiara. Spoločnými znakmi sú krídlové dvere či karoséria z nerezovej ocele.
Predstavenie verejnosti má prebehnúť na augustovom Pebble Beach Concours d ‘Elegance Award, o dva roky by mala prísť na rad produkcia 88 kusov. Elektricky poháňané vozidlo bude podľa prvých predbežných správ mať výkon na úrovni „elektrickej“ športovej konkurencie, z 0 na 100 km/h zrýchli za asi 3 s a dosahovať má limitovanú rýchlosť 240 km/h.
Dojazd sa odhaduje na asi 480 km. Produkcia sa zrealizuje v Taliansku, licenciu na bežné cesty vraj dostane iba zopár vyrobených kusov. Bližšie informácie by mali byť známe pri oficiálnom predstavení.
Text: Peter Stano, foto: DeLorean Motor Company, newspress.co.uk