Návrat do prítomnosti

187
DeLorean

S menom DeLorean sa spája príbeh mladíka, ktorý sníval svoj sen o stvorení nevšedného automobilu.

Jeho život bol kontroverzný, dnes ho mnohí odsudzujú, no existuje aj veľká skupina ľudí, ktorí ho obdivujú pre schopnosť dosiahnuť svoj cieľ a mimoriadne manažérske aj konštruktérske nadanie.

Pohnutý životopis

John DeLorean sa narodil v Detroite (6. 1. 1925) v rodine prisťahovalcov a hoci vyrastal v nie ideálnych rodinných pomeroch, zdobila ho ambicióznosť. K tomu sa ešte pridala láska k automobilom, čo potvrdila jeho ďalšia životná púť. Po vyštudovaní stredoškolského Lawrencovho technologického inštitútu v Detroite sa zapísal na strojnícku fakultu. Čoskoro získal čiastočný úväzok v automobilke Chrysler a jeho vlohy si onedlho všimol Packard, ktorý ho od Chryslera vykúpil. Talentovaný inžinier tu navrhol viacero technických vynálezov vrátane vylepšenej patentovanej automatickej prevodovky.

DeLorean DMC-12
DeLorean DMC-12

Koncom 50. rokov sa stal hlavným konštruktérom v GM, pre značku Pontiac vytvoril napríklad úspešný model Tempest. Ako 40-ročný sa potom stal najmladším vrcholovým manažérom v existencii koncernu GM. Mnohí ho kritizovali za jeho okázalý luxusný život. V roku 1969 sa stal šéfom Chevroletu, dokonca v roku 1972 získal pozíciu viceprezidenta koncernu General Motors. Šok nastal po jeho opustení GM a oznámení, že sa chce venovať najmä sociálnej práci. Dôvodom tohto kroku mohol byť aj zámer založiť vlastnú spoločnosť – stalo sa tak v polovici 70. rokov, kedy vznikla DeLorean Motor Company (DMC). K zakladateľovi iba zopár ďalších slov – postupne sa dostal do viacerých škandálov a hoci ho súd v rámci drogovej aféry oslobodil, zlá povesť mu navždy zostala, hoci bol nezmazateľne významnou postavou automobilového sveta. Zomrel v roku 2005.

DeLorean DMC-12
DeLorean DMC-12

Prvý a posledný

Pod stvorenie prvého a posledného modelu, spojeného so zakladateľom značky DeLorean, sa podpísalo talianske dizajnérske štúdio Giorgetta Giugiara (Italdesign Giugiaro S.p.A.). Futuristicky štylizované vozidlo dostalo označenie DeLorean DMC-12, charakteristickými znakmi boli nerezová karoséria s nenalakovaným povrchom, krídlové dvere, motor umiestnený v strede a nezávislé zavesenie kolies. Nadšenie vzbudzujúci automobil sa začal vyrábať v roku 1981 a prvé predajné čísla napĺňali očakávania. Postupne však záujem klesal, až sa zastavil. DMC-12 sa vyrábal do roku 1983 a svoju nesmrteľnú popularitu si získal aj vďaka „obsadeniu“ vo filme Návrat do budúcnosti, najziskovejšiemu filmu roka 1985.

DeLorean DMC-12
DeLorean DMC-12

Nástup do modernosti

Na čele obnovenej značky (v roku 1995) dnes stojí Joost de Vries. Súčasnosť prináša modernú interpretáciu DMC-12, a to prostredníctvom elektromobilu Alpha 5. Na jeho pútavom dizajne opäť spolupracovalo štúdio Giorgetta Giugiara. Spoločnými znakmi sú krídlové dvere či karoséria z nerezovej ocele.

DeLorean Alpha 5
DeLorean Alpha 5

Predstavenie verejnosti má prebehnúť na augustovom Pebble Beach Concours d ‘Elegance Award, o dva roky by mala prísť na rad produkcia 88 kusov. Elektricky poháňané vozidlo bude podľa prvých predbežných správ mať výkon na úrovni „elektrickej“ športovej konkurencie, z 0 na 100 km/h zrýchli za asi 3 s a dosahovať má limitovanú rýchlosť 240 km/h.

DeLorean Alpha 5
DeLorean Alpha 5

Dojazd sa odhaduje na asi 480 km. Produkcia sa zrealizuje v Taliansku, licenciu na bežné cesty vraj dostane iba zopár vyrobených kusov. Bližšie informácie by mali byť známe pri oficiálnom predstavení.

DeLorean Alpha 5
DeLorean Alpha 5

Text: Peter Stano, foto: DeLorean Motor Company, newspress.co.uk