Odkaz minulosti

197
Bugatti

Synonymom automobilizmu je určite značka Bugatti, jej história je mimoriadne zaujímavá.

Všetko „odštartoval“ Ettore Bugatti (15. 9. 1881 – 21. 8. 1947), syn Carla Bugattiho (umelec a návrhár nábytku). Ettore navrhol prvý automobil ako 19-ročný a na Milánskom obchodnom veľtrhu zaň získal ocenenie.

Bugatti Type 10
Bugatti Type 10 dostalo štvorvalec

Bol to vstup na piedestál ďalších úspechov – vozidlo totiž kúpil barón Dietrich z Niederbronnu, ktorý začal Bugattiho sponzorovať. Prvá séria vozidiel dostala označenie De Dietrichove Bugatti. Ďalším úspešným míľnikom bolo, že sa stal hlavným inžinierom vo firme Deutz AG v Kolíne nad Rýnom.

Bugatti Type 35
Bugatti Type 35 (1924)

Zapísané do histórie

V roku 1909 skonštruoval prvé vozidlo so štvorvalcom – Bugatti Type 10. Vďaka výstavnej premiére na Parížskom autosalóne získal objednávky na výrobu ďalších kusov. Bol to aj rok založenia samostatnej značky Bugatti v Molsheime (Francúzsko). Z úspešných automobilov treba spomenúť najmä Typ 35 s prvým osemvalcovým motorom (od 1924), ktorý v rôznych modifikáciách vyhral viac ako tisíc pretekov.

Bugatti Type 41
Bugatti Type 41 Royale

Okrem pretekárskych vozidiel vznikali aj super luxusné limuzíny, z ktorých hádam najslávnejšie bolo Bugatti Type 41 Royale (1927 – 1933). Dizajn Typu 57 SC Atalante zas navrhol syn Jean Bugatti (1909 – 1939), ktorý tragicky zahynul pri vyhýbaní sa opitému cyklistovi. Bugatti bolo od začiatku spájané s motoristickým športom a dosiahlo veľké úspechy.

Bugatti Type 57SC
Bugatti Type 57SC Atalante (1937)

Po zániku značky v roku 1963 nastalo oživenie až v roku 1987, kedy taliansky podnikateľ Artioli založil spoločnosť Bugatti Automobili SpA, ktorá na 110. výročie narodenia Ettoreho Bugattiho predstavila v Paríži superšportový automobil EB110. Bol to v tom čase najrýchlejší sériový automobil na svete (351 km/h). Vyrobilo sa 139 kusov, rok 1995 však znamenal krach.

Bugatti EB110GT
Bugatti EB110GT (1991)

Moderná éra

V roku 1998 nasledovalo znovuoživenie značky koncernom Volkswagen – vznikla spoločnosť Bugatti International SA. Medzi dôležité míľniky patrí príchod sériového super športového Bugatti Veyron EB 16.4 (2005), ktoré bolo v tom čase najrýchlejším, najtechnickejším a jedným z najdrahších vozidiel sveta. Poháňal ho prepĺňaný motor 8.0 W16 (736 kW/1001 k; 1250 Nm), maximálna rýchlosť bola vyššia ako 400 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo iba 2,5 s. Tu treba uviesť, že následne vzniklo viacero modifikácií tohto modelu.

Bugatti Veyron 16.4
Bugatti Veyron 16.4 (produkcia od 2005)

Rok 2016 priniesol na ženevskom autosalóne ďalší model s logom Bugatti – Chiron. Opäť ho poháňal prepĺňaný motor 8.0 W16 (1103 kW/1500 k; 1600 Nm). Vozidlo vyvinulo rýchlosť vyššiu ako 435 km/h, ale tá bola elektronicky obmedzená na 420 km/h. „Stovku“ zvládalo za 2,5 s.

Bugatti Divo
Bugatti Divo (2019)

Najrýchlejším hyper športovým automobilom sa stalo Bugatti Chiron Super Sport 300+. V roku 2019 ako prvé produkčné vozidlo prekonalo na okruhu Ehra-Lessien hranicu rýchlosti 490 km/h (490,484 km/h). Pod karosériou má prepĺňaný motor 8.0 W16 (1176 kW/1600 k). Tridsať šťastlivcov si muselo „siahnuť do vrecka“ po 3,5 milióna eur.

Bugatti Chiron Pur Sport
Bugatti Chiron Pur Sport (2020)

Aspoň toľko z veľmi bohatej histórie Bugatti, ktoré sa aktuálne dostalo prostredníctvom automobilky Porsche pod krídla spoločnosti Rimac. Žeby príprava na elektrickú éru?

Bugatti Chiron Super Sport 300+
Bugatti Chiron Super Sport 300+ (predstavenie 2019, výroba 2021)

Text: Peter Stano, foto: Bugatti