Synonymom automobilizmu je určite značka Bugatti, jej história je mimoriadne zaujímavá.
Všetko „odštartoval“ Ettore Bugatti (15. 9. 1881 – 21. 8. 1947), syn Carla Bugattiho (umelec a návrhár nábytku). Ettore navrhol prvý automobil ako 19-ročný a na Milánskom obchodnom veľtrhu zaň získal ocenenie.

Bol to vstup na piedestál ďalších úspechov – vozidlo totiž kúpil barón Dietrich z Niederbronnu, ktorý začal Bugattiho sponzorovať. Prvá séria vozidiel dostala označenie De Dietrichove Bugatti. Ďalším úspešným míľnikom bolo, že sa stal hlavným inžinierom vo firme Deutz AG v Kolíne nad Rýnom.

Zapísané do histórie
V roku 1909 skonštruoval prvé vozidlo so štvorvalcom – Bugatti Type 10. Vďaka výstavnej premiére na Parížskom autosalóne získal objednávky na výrobu ďalších kusov. Bol to aj rok založenia samostatnej značky Bugatti v Molsheime (Francúzsko). Z úspešných automobilov treba spomenúť najmä Typ 35 s prvým osemvalcovým motorom (od 1924), ktorý v rôznych modifikáciách vyhral viac ako tisíc pretekov.

Okrem pretekárskych vozidiel vznikali aj super luxusné limuzíny, z ktorých hádam najslávnejšie bolo Bugatti Type 41 Royale (1927 – 1933). Dizajn Typu 57 SC Atalante zas navrhol syn Jean Bugatti (1909 – 1939), ktorý tragicky zahynul pri vyhýbaní sa opitému cyklistovi. Bugatti bolo od začiatku spájané s motoristickým športom a dosiahlo veľké úspechy.

Po zániku značky v roku 1963 nastalo oživenie až v roku 1987, kedy taliansky podnikateľ Artioli založil spoločnosť Bugatti Automobili SpA, ktorá na 110. výročie narodenia Ettoreho Bugattiho predstavila v Paríži superšportový automobil EB110. Bol to v tom čase najrýchlejší sériový automobil na svete (351 km/h). Vyrobilo sa 139 kusov, rok 1995 však znamenal krach.

Moderná éra
V roku 1998 nasledovalo znovuoživenie značky koncernom Volkswagen – vznikla spoločnosť Bugatti International SA. Medzi dôležité míľniky patrí príchod sériového super športového Bugatti Veyron EB 16.4 (2005), ktoré bolo v tom čase najrýchlejším, najtechnickejším a jedným z najdrahších vozidiel sveta. Poháňal ho prepĺňaný motor 8.0 W16 (736 kW/1001 k; 1250 Nm), maximálna rýchlosť bola vyššia ako 400 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo iba 2,5 s. Tu treba uviesť, že následne vzniklo viacero modifikácií tohto modelu.

Rok 2016 priniesol na ženevskom autosalóne ďalší model s logom Bugatti – Chiron. Opäť ho poháňal prepĺňaný motor 8.0 W16 (1103 kW/1500 k; 1600 Nm). Vozidlo vyvinulo rýchlosť vyššiu ako 435 km/h, ale tá bola elektronicky obmedzená na 420 km/h. „Stovku“ zvládalo za 2,5 s.

Najrýchlejším hyper športovým automobilom sa stalo Bugatti Chiron Super Sport 300+. V roku 2019 ako prvé produkčné vozidlo prekonalo na okruhu Ehra-Lessien hranicu rýchlosti 490 km/h (490,484 km/h). Pod karosériou má prepĺňaný motor 8.0 W16 (1176 kW/1600 k). Tridsať šťastlivcov si muselo „siahnuť do vrecka“ po 3,5 milióna eur.

Aspoň toľko z veľmi bohatej histórie Bugatti, ktoré sa aktuálne dostalo prostredníctvom automobilky Porsche pod krídla spoločnosti Rimac. Žeby príprava na elektrickú éru?

Text: Peter Stano, foto: Bugatti