Dopriať si saunu znamená dopriať si liek

106
Saunovanie

Horúce letné dni sa skončili, ale potiť sa neprestávajme. Doprajme si príjemný a liečivý relax v saune. Saunovanie poznali už naši predkovia. Trendy sa síce menia, ale podstata zostáva. Pre náš organizmus znamená sauna oddych aj zlepšenie termoregulácie či imunity.

Ako pripomína Peter Kolenčík, predseda GURU – Slovenskej asociácie saunérov, o „kúpaní sa v pote“ hovorí už neskorá doba bronzová. Dnešná jeho podoba vychádzala z bežného kúrenia v domácnosti. Nahriate kamene boli v jame v strede miestnosti. Neskôr sa už objavujú samostatné stavby, ktoré sa podobajú na zruby z Fínska a tie sa šírili ďalej na juh aj východ. Potné kúpele využívali a využívajú na liečbu niektoré pôvodné africké kmene. Japonci využívali potný kúpeľ ,kama-buro’ pri rôznych úrazoch, kožných chorobách, žalúdočných ťažkostiach, artritíde a reumatizme. Aljašskí Eskimáci očakávali od neho nielen očistný efekt, ale aj pomoc pri viacerých chorobách a bolestiach svalov. Pôvodné indiánske kmene v Strednej Amerike poznajú mayské potné kúpele ,temescal’, ktoré majú okrem očistnej funkcie význam i v liečbe reumatických, kožných a iných chorôb. História saunovania je úzko spätá aj s gréckymi a rímskymi kúpeľmi. Zabudnúť nemožno ani na turecké kúpele ,hammam’.“

Saunovanie

V našich končinách spomína Kolenčík rázovitú obec Šumiac. Práve tu v roku 1919 vybudoval Michal Demo saunu. Táto – ako jej miestni hovorili – „kupielka“ sa tak stala najstaršou saunou v niekdajšom Československu.

Fakty zmeňme na prax a poďme k praktickým radám pri saunovaní. Podľa Kolenčíka je dôležitá pravidelnosť a dodržiavanie pravidiel. V jesennom a zimnom období sa saunovať odporúča dokonca aj dvakrát do týždňa. Pravidelné saunovanie vplýva na posilnenie imunity, odbúra stres a zlepšuje termoregulačné mechanizmy v tele. „Dôležité je dodržiavanie pravidiel zdravého saunovania, tzv. ,saunového desatora’. Patrí k nim sprcha pred saunovaním, vstup bez plaviek, pomalé dýchanie nosom. Ak je to možné, mali by sme si v saune ľahnúť. Keďže oddychujeme, stíšime sa. V saune nám pre správne prekrvenie postačí 10 – 15 minút. Nasleduje pomalé ochladenie v bazéne a minimálne štvrťhodinový oddych. Priebežne dopĺňame tekutiny.“ Postup od pobytu v saune cez ochladenie a odpočinok by sme mali zopakovať aspoň trikrát.

Saunovanie

Neponáhľať sa, uvoľniť telo aj myseľ. Tieto fakty pripomína pri saunovaní aj Tomáš Židek, riaditeľ balneoterapie Spa Aphrodite v Rajeckých Tepliciach. Podobne ako Kolenčík dopĺňa, že v saune je vhodné si ľahnúť. „Hlava, srdce i nohy sú tak v jednej úrovni a telo sa rozohrieva rovnomerne. Plachta či uterák by mala byť vystretá pod celým telom, aby sme sa nedotýkali drevených častí. Je to predovšetkým z hygienických dôvodov.“ Židek hovorí, že dnes sa obľube tešia rôzne saunové rituály. „Pretvárajú saunový relax na dokonalý saunový zážitok. Ide o formu saunovej šou, ktorú má v réžii sauna majster. Je to istá forma umenia, ktorú sprevádza hudba, osvetlenie či vôňa éterických olejov.“

Saunovanie

Kolenčík v tejto súvislosti pripomína, že práve aromaterapia je bežnou súčasťou saunovania. „Vo wellness sa môžeme stretnúť so severskými – metličkovými procedúrami alebo tureckou mydlovou masážou hammam.“

Ak chceme podľa Žideka saunovaním posilňovať imunitu a urobiť z tejto aktivity aj liečebnú kúru,  musíme myslieť na pravidelnosť, ale tiež na proces ako taký. „Je dôležité prejsť si ho celý – od zohriatia tela cez ochladenie až po oddych a doplnenie tekutín. Pretože iba pri správnom saunovaní môžeme pozorovať na organizme aj žiadané pozitívne účinky.“

Saunovanie

 Text: Eva Vašková, foto: pexels.com