Koniec roka dáva priestor na bilancovanie, preto sa krátko obzrime za tým, čo sa na tejto scéne odohralo z pohľadu príchodu nových modelov a štúdií.
Všetko sa nieslo v odhaľovaní nových elektromobilov, avšak svet nie je čiernobiely. Na scéne ešte zostávajú klasické spaľovacie agregáty (benzínové, naftové), hoci výrobcovia, ktorých sa to dotýka, majú vo svojich plánoch rozsiahlu elektrifikáciu svojich produktov. Pripomeňme si zopár pútavých noviniek.
Mercedes-Benz Vision EQXX
Špičková aerodynamika (cx 0,17) a dômyselné konštrukčné riešenia umožnili tomuto elektrickému prototypu prekonať hranicu dojazdu 1000 km. Nakoniec sa pôvodný rekord posunul až na 1202 km pri spotrebe 8,3 kWh/100 km a priemernej rýchlosti 83 km/h. Pohon disponuje výkonom 180 kW (245 k).
Porsche 718 Cayman GT4 RS
Vrcholný model radu Cayman má označenie GT4 RS, poháňa ho atmosférický štvorlitrový plochý šesťvalec (368 kW/500 k; 450 Nm). Ťažná sila sa prenáša na zadné kolesá prostredníctvom 7-stupňovej prevodovky PDK, šprint z 0 na 100 km/h prebehne za 3,4 s a maximum rýchlosti je 315 km/h.
Audi S3 sedan
Poslanie tradičných športových sedanov napĺňa aj značka Audi, hoci sa téme elektromobilov venuje intenzívne. Pohon modelu S3 sedan zabezpečuje prepĺňaný dvojlitrový štvorvalec (228 kW/310 k; 400 Nm) spriahnutý so 7-stupňovou prevodovkou S-tronic a pohonom quattro. Zrýchlenie 0 – 100 km/h trvá 4,8 s, maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h.
Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae
Tento rok sa stal rozlúčkou značky Lamborghini s 12-valcovým motorom bez podpory elektrickej energie. Agregát 6.5 V12 (573 kW/780 k; 720 Nm) poháňa všetky kolesá, prevodovka je 7-stupňová. Šprint na stovku absolvuje za 2,8 s a maximum rýchlosti činí 355 km/h.
BMW M3 Touring
Novinka z dielne BMW M GmbH stelesňuje v sebe športový naturel a praktickosť. Poháňa ju 3-litrový radový šesťvalec M TwinPower Turbo (375 kW/510 k; 650 Nm). Asistujú mu 8-stupňová prevodovka M Steptronic a pohon všetkých kolies M xDrive. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h sa udeje za 3,6 s.
Ferrari 296 GT3
Čistokrvný športovec pre vybraný okruh zákazníkov z dielne Ferrari vznikol v spolupráci s tímom F1 a vychádza z modelu 296 GTB. Pohonnou jednotkou je 3.0 V6 s dvoma turbodúchadlami (447 kW/600 k; 712 Nm), hnacia sila putuje na zadné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej sekvenčnej prevodovky.
Rolls-Royce Spectre
Prvá elektrická edícia značky s puncom luxusu vyniká „naj“ komfortom, využíva pohon s výkonom na hranici 430 kW (585 k) a krútiacim momentom 900 Nm. Limuzína s hmotnosťou takmer 3000 kg zrýchli z 0 na 100 km/h za asi 4,5 s.
Honda Civic Type-R
Najrýchlejší Civic Type-R (2023) prichádza v čase 25. výročia zrodu. Nápadný je jeho aerodynamický prerod, štvorvalec 2.0 i-VTEC Turbo (asi 235 kW/320 k; 420 Nm) dostal nové prepĺňanie. Presné parametre budú známe až pri uvedení novinky na trh. Športovci ocenia prítomnosť 6-stupňovej manuálnej prevodovky.
Hyundai Ioniq 6
Novinka juhokórejského producenta sa radí medzi najatraktívnejšie elektromobily. Na výber sú dve kapacity batérie, tri stupne výbavy (Family, Style, Premium) či pohon zadnej nápravy a všetkých štyroch kolies. Najvýkonnejšou je štvorkolka vo výbave Premium (239 kW/325 k; 605 Nm), so 77,4 kWh batériou má deklarovaný dojazd do 583 km.
Text: Peter Stano, foto: Mercedes-Benz, Porsche, Audi, Lamborghini, BMW, Ferrari, Rolls-Royce, Honda, Hyundai