Veľký návrat

130
Paríž

Naposledy sa Mondial de l´Auto Paris (Parížsky autosalón) uskutočnil v roku 2018, ďalší v roku 2020 zrušil covid, no a tento rok sa uskutočnil veľký návrat.

Možno sa niekomu zdá slovo „veľký“ nadnesené, lebo mnohé značky už vopred ohlásili, že sa na tomto podujatí nezúčastnia. Ak sa pozrieme do histórie, tak Parížsky autosalón patrí medzi najvýznamnejšie, veď prvá výstava automobilov sa konala v roku 1898 v Tuilerijskej záhrade, kde sa zišlo 269 vystavovateľov. A počet návštevníkov? Asi 140-tisíc. Od roku 1976 sa expozície automobilov začali striedať každý druhý rok s Frankfurtom, lebo výstavy tohto typu boli akosi nahustené. Poďme sa teraz pozrieť na niektoré exponáty, ktoré sa v meste na Seine predstavili.

Alpine

Športová značka Alpine zaujala najmä konceptom Alpenglow, ktorý sa má stať nositeľom dizajnu a technológií pre budúce vozidlá. Ten naznačuje, ako by mohli vyzerať športové vozidlá v motoristických súťažiach a na cestách.

ALPINE ALPENGLOW concept
Alpine Alpenglow concept

BYD

Čínsky výrobca BYD hodlá tohto roku vstúpiť na niektoré európske trhy s modelom BYD Atto 3 (kompaktné SUV). Európska novinka má pohon predných kolies, výkon elektromotora je 150 kW (204 k), zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 7,3 s a maximálna rýchlosť je 160 km/h. Kapacita akumulátorovej batérie je 60,5 kWh, výrobca uvádza podľa metodiky WLTP dojazd 420 km. O slovo sa hlásia aj BYD Tang EV (SUV strednej triedy) a BYD Han EV (sedan strednej/vyššej strednej triedy).

BYD Tang EV má pohon všetkých kolies, elektromotory dodávajú výkon 380 kW (516 k), akceleráciu 0 – 100 km/h zvládne za 4,6 s, maximálka je 180 km/h. Energiu dodáva akumulátorová batéria s kapacitou 86,4 kWh a dojazd podľa WLTP je 400 km.

BYD Han EV má elektrický pohon všetkých kolies (380 kW/516 k), vozidlo zrýchľuje z pokoja na 100 km/h za 3,9 s a maximum rýchlosti je 180 km/h. Dojazd 521 km (WLTP) zabezpečuje akumulátorová batéria s kapacitou 85,4 kWh.

BYD Atto 3
BYD Atto 3

Dacia

Značka patriaca pod krídla Renaultu uviedla smerovanie svojho novodobého dizajnu, okrem toho sa predstavil koncept Dacia Manifesto. Ide o vozidlo typu buggy s pohonom oboch náprav dvoma elektromotormi. Koncept so schopnosťou zdolávať terény sa s najväčšou pravdepodobnosťou nedostane do výroby, ale je nositeľom niektorých prvkov, ktoré by sa mohli uplatniť pri produkčných automobiloch.

Dacia Manifesto
Koncept Dacia Manifesto

DS

Model DS3 sa predviedol s dizajnovými vylepšeniami, ako sú napríklad tenšie svetlomety či aktualizované svetlá pre denné svietenie, aby sa tento model viac zhodoval s väčším DS 7. K dispozícii budú verzie DS 3 PureTech 100, DS 3 PureTech 130, DS 3 BlueHDi 130 a nová 100 % elektrická verzia DS 3 E-TENSE (115 kW/156 k, 54 kWh batéria, dojazd podľa WLTP do 402 km).

DS3
DS3 využíva aj čisto elektrický pohon.

Faceliftovaný model DS7 bude v Európe ponúkať verzie s naftovým agregátom BlueHDi 130 k a tri plug-in hybridné alternatívy E-TENSE 225 k, E-TENSE 300 k s pohonom všetkých kolies a E-TENSE 360 k s pohonom všetkých kolies.

DS7
DS7 ponúkne štyri druhy pohonu.

Fisker

Značka Fisker predstavila stredne veľký elektrický Ocean už skôr, no prišla ho vystaviť aj do Paríža. Na získavanie energie využíva taktiež solárnu strechu, k dispozícii majú byť viaceré verzie. Od polovice novembra ho má vyrábať Magna Steyr. Ocean Extreme (pohon všetkých kolies dvoma elektromotormi, výkon 410 kW/550 k) bude najdrahší, výkonovým parametrom zodpovedá šprint z 0 na 100 km/h za 3,9 s. Ďalším modelom bude Ultra (pohon všetkých kolies, výkon dvoch elektromotorov 400 kW/540 k), po ňom bude nasledovať najlacnejší variant Sport (pohon zadných kolies, výkon elektromotora 205 kW/275 k). Limitovanou edíciou sa stane štartovacia verzia Ocean One. Na uvádzacích trhoch by sa mal predaj začať ešte v novembri.

Fisker Ocean
Elektrický Fisker Ocean

Jeep

Premiéru na parížskej pôde absolvoval Jeep Avenger, prvé SUV značky Jeep s čisto elektrickým pohonom v Európe. Veľkostne patrí pod model Renegade a ide o mestské vozidlo. Vyrábať sa bude v Poľsku (Tychy), na rovnakej výrobnej linke ako pripravované verzie mild hybrid. Vozidlo s dĺžkou 4076 mm ponúkne pohon predných i všetkých kolies. Na jedno nabitie by mal absolvovať až 400 km, na európske trhy sa dostane v prvom štvrťroku 2023.

Jeep Avenger
Jeep Avenger ako elektromobil

Mercedes-AMG

Mercedes-AMG C63 SE Performance (sedan a kombi) dostal nový pohon, namiesto prepĺňanej pohonnej jednotky 4.0 V8 získal hybridnú techniku – najvýkonnejší sériový 2-litrový radový prepĺňaný motor (350 kW/476 k; 545 Nm) a elektromotor (70 kW/95 k, krátkodobo vie dodať 150 kW/204 k; 320 Nm). Systémový výkon je 500 kW/680 k a krútiaci moment 1020 Nm, ťažná sila sa prenáša na všetky kolesá cez deväťstupňovú automatickú prevodovku. Akumulátorová batéria s kapacitou 6,1 kWh poskytne čisto elektrický dojazd 13 km do rýchlosti 125 km/h. Šprint z 0 na 100 km/h zvládne za 3,5 s, maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Mercedens AMG C63 SE
Mercedes-AMG C63 SE Performance

Ora

Čínska značka Ora uviedla v európskej výstavnej premiére elektrický hatchback Funky Cat. Konkurovať chce elektromobilom VW ID.3 či Cupra Born. Prvá predstavená verzia disponuje elektrickým motorom s výkonom 124 kW (169 k). Batéria s kapacitou 48 kWh by mala zaručiť dojazd asi do 310 km, zrýchlenie 0 – 100 km/h trvá 8,3 s a maximum rýchlosti činí 160 km/h.

Ora Funky Cat
Ora Funky Cat

Peugeot

Nový Peugeot 408 má črty zvýšeného fastbacku a absentuje uňho naftový agregát. K dispozícii majú byť tri pohonné verzie, prvou je prepĺňaný trojvalec 1.2 PureTech (96 kW/130 k). K nemu sa pridávajú ešte hybridné pohony 1.6 PureTech (110 kW/150 k) + elektromotor 81 kW/110 k (systémový výkon 134 kW/182 k) a 1.6 PureTech (132 kW/180 k) + elektromotor 81 kW/110 k (systémový výkon 167 kW/227 k). Všetky tri motorizácie sú štandardne vystrojené 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Akumulátorová batéria má kapacitu 12,4 kWh, v čisto elektrickom režime vie vozidlo prejsť asi 40 km. K prvým európskym zákazníkom sa má novinka dostať na začiatku budúceho roka.

Peugeot 408
Elegantný Peugeot 408

Renault

Reinkarnovaný malý elektrický crossover Renault 4 sa má stať súčasťou uvádzania siedmich elektromobilov počas siedmich rokov. Bude stáť na rovnakej platforme ako nový Renault 5 (CMF B-EV). V Paríži ho uviedli ako koncept Renault 4ever Trophy.

Koncept Renault R5 Turbo 3E je zas oslavou 50. výročia Renaultu 5 a zároveň pripomienkou slávnych športových verzií Turbo a Turbo 2. Dva elektromotory vzadu (280 kW/380 k; 700 Nm) zrýchlia vozidlo z 0 na 100 km/h za 3,5 s, maximálna rýchlosť je 200 km/h.

Renault 4ever Trophy
Koncept Renault 4ever Trophy

Produkčná verzia Renault 5 má o dva roky slúžiť ako nástupca modelu Zoe.

Zaujímavou novinkou pre rodiny je Renault Kangoo E-Tech electric.

Renault R5 Turbo 3e
Renault R5 Turbo 3E

Publikum mohlo obdivovať taktiež nový Renault Austral, ktorý môže zastúpiť niekoľko modelov SUV tejto značky. K zákazníkom sa má dostať na prelome rokov 2022/2023.

Renault Austral
Renault Austral

Text: Peter Stano, foto: Alpine, BYD, Dacia, DS, Fisker, Jeep, Mercedes-AMG, mondial.paris, newspress.co.uk, Ora, Peugeot, Renault