Keď sa snúbia funkčnosť a estetickosť

162
EKOMA

Rodinná spoločnosť EKOMA design pôsobí na trhu s nábytkom už viac ako 25 rokov. Zabezpečuje komplexné riešenie interiérov – rodinné domy a bytové interiéry, kancelárske interiéry, hotely, reštaurácie či kongresové sály. Taktiež spolupracuje s developermi pri zariaďovaní vstavaných kuchýň a šatníkov pre najnovšie rezidenčné projekty – od profesionálneho návrhu až po realizáciu na kľúč.

O navrhovaní interiérov rôznych priestorov a ich špecifikáciách, požiadavkách klientov, či na čo pri zariaďovaní klásť dôraz, sme sa pozhovárali s majiteľmi spoločnosti, manželmi Ing. Alexanderom Milly a Ing. Zuzanou Milly.Ekoma

V čom vidieť hlavné rozdiely pri navrhovaní interiéru bytov či domov a verejných priestorov či kancelárií?

ZM: Hlavným rozdielom je účel, na ktorý je daný interiér používaný. Inak sa správajú klienti, ktorí si pre seba zariaďujú dom alebo byt, a iné je to pri kancelárskych priestoroch.

AM: Aj keď posledné obdobie prinieslo určité prepájanie priestorov na prácu a bývanie.

V čom treba byť pri navrhovaní a zariaďovaní malej kancelárie opatrný?

Ekoma
Manželia Ing. Alexander Milly a Ing. Zuzana Milly

ZM: Najviac treba dbať na to, aby plnila svoj účel. Kancelária, hoci aj malá, by mala mať všetky atribúty pracovného miesta. Priestor by mal byť efektívne využitý, stolička ergonomická a pohodlná, úložný priestor by mal byť prispôsobený vašim potrebám, mal by tu byť dostatok svetla a miesta na všetky kancelárske potreby.

AM: Z môjho pohľadu je najväčšou chybou priestor podceniť. Ak vám má slúžiť a máte v ňom efektívne pracovať, treba mu venovať náležitú pozornosť. Daný priestor sa dá vyriešiť aj multifunkčne, tak, aby mohol spĺňať aj iné potreby ako kancelárske. V rámci tohto priestoru treba vychádzať z toho, koľko ľudí a ako dlho bude na tomto mieste pracovať. Od toho záleží mobilita pracovného miesta – premiestniteľnosť, výšková nastaviteľnosť stola, ergonómia pracovnej stoličky.

Stretli ste sa už s požiadavkou návrhu pracovnej miestnosti v dome či byte? Ako sa dá šikovne využiť a zariadiť často menší pracovný priestor?

AM: V minulosti sa táto požiadavka týkala väčších domov a ľudí, ktorí boli napríklad riadiaci manažéri a potrebovali mať aj doma adekvátnu pracovňu. Dnes sa to týka takmer každého klienta. Jednotliví výrobcovia pre tento účel investovali veľa času a úsilia do vývoja pracovných miest, ktoré sú aplikovateľné nielen vo veľkých vilách, ale aj v menších domácnostiach.

ZM: Áno, je to štandardná požiadavka. Domáce pracovne sme robili aj pred covidovým obdobím, teraz je však táto požiadavka bežná.

Ekoma

Kancelárie typu open space majú svoje klady aj zápory, ľahko sa však môže stať, že pri zlom navrhnutí môže byť takýto pracovný priestor pre zamestnancov nekomfortný. Čo je potrebné pri takomto type zariaďovania vyzdvihnúť?

AM: Áno, to je pravda. Open space je náročné pracovné prostredie, pokiaľ nie je správne navrhnutý a zariadený. Treba klásť dôraz na doriešenie akustiky v rámci daného priestoru a vybudovanie oddychových zón, zón pre tímovú spoluprácu atď.

ZM: Dôležité sú súkromné zóny na rokovanie, telefonovanie, zázemie pre zamestnancov, dobre vyriešené pracovné miesta s akustickými paravánmi, svetlami, panelmi, aby sa ľudia vzájomne nerušili.

Beriete vždy do úvahy akustické riešenia pri navrhovaní kancelárií? Čo všetko si môžeme pod tým predstaviť?

AM: Určite áno. Aby bola v danom open space priestore zabezpečená konformita pre pracujúcich, je nutné akustické riešenia nepodceniť. Ideálne je, ak spoločnosť investuje do akustických projektov, ktoré zoptimalizujú použitie akustických materiálov a prvkov v priestore. Dnes sme vybavení rôznymi softvérmi, ktoré sú schopné navrhovať akustické riešenia. Akustika v pracovnom prostredí je veľmi dôležitá. Ide o súbor interiérových zariadení od paravánov, rôznych panelov, existujú akustické svietidlá, obklady stien, veľmi moderné sú akustické búdky, ktoré sa momentálne vyrábajú v rôznych rozmeroch pre rôzne účely.

ZM: Áno, akustika je dôležitá. Dnes sa už otázka akustiky rieši aj v bytových interiéroch oveľa častejšie, ako to bolo v minulosti. Súvisí to s potrebou pracovného miesta aj doma, ale ľudia kladú väčší dôraz na súkromie a odhlučnenie aj v bytových priestoroch.Ekoma

Viete podľa vašich doterajších skúseností všeobecne zhodnotiť, aký štýl v poslednom období dominuje a čo ľudia preferujú?

AM: To je veľmi individuálne. Najčastejšie prevláda moderný a funkčný štýl.

Postcovidové obdobie, keď zamestnávatelia potrebujú znova pritiahnuť ľudí do práce, a takisto nedostatok pracovných síl prinášajú do kancelárií zvýšený dopyt po zatraktívnení pracovného prostredia. Dnes už nie je problém nájsť v kancelárskych interiéroch napr. pingpongové stoly, biliard, stolný futbal, priestory pre dojčiace matky a rôzne zóny na občerstvenie. Nedávno sme realizovali priestory navodzujúce pocit vnútornej záhrady a špeciálne prístroje na občerstvenie.

ZM: Dôležitý je klient a jeho predstava. Robili sme kancelárske interiéry v staroanglickom štýle, jedna z našich posledných realizácií niesla veľa prvkov japonskej kultúry, ale jasnú prevahu má moderný, veľmi funkčný estetický štýl.

Je redizajn už existujúcich a hotových priestorov pre vás výzva alebo to prináša viac starostí?

AM: Redizajn vyžaduje vyššiu flexibilitu a predstavivosť, lebo je náročnejšie vytvoriť pekný interiér a pritom akceptovať skutočnosti, ktoré sa nedajú zmeniť. Je to výzva, ale my máme výzvy radi.

ZM: Určite je o niečo jednoduchšie zariadiť nový priestor, ale redizajn robíme často.Ekoma

Obdobie pandémie prinieslo viacero zmien v pracovnom prostredí, tou najvýraznejšou je, že sa zhodnotili výhody práce z domu. Je aj pod vplyvom podobných zmien cítiť, že sa požiadavky klienta po pandémii zmenili?

AM: Pandémia priniesla zmenu v prístupe klientov aj výrobcov kancelárskeho nábytku. Zo strany výrobcov sme po covide videli obrovské zmeny vo flexibilite kancelárskeho nábytku. Prišiel veľký trend mobilných rokovacích búdok, odnímateľné paravány a iné multifunkčné prvky. Pandémia priniesla prelínanie bytového a kancelárskeho priestoru. V neposlednom rade si spoločnosti veľmi uvedomili nutnosť udržateľnosti zdrojov a nutnosť recyklácie. Dnes spoločnosti požadujú deklarovanie recyklovania produktov a certifikácie výrob o udržateľnosti zdrojov. Naša spoločnosť je držiteľom zeleného certifikátu PCEF, ISO 45001. Zrealizovali sme už aj interiér pod certifikáciou BREEAM excelent.

ZM: Zo strany klientov sme zaregistrovali odlišný prístup k zariadeniu ich domácností. Lockdown priniesol veľkú ochotu investovať do interiéru. Ľudia začali tráviť veľa času doma aj v záhrade. Netýka sa to iba zariadenia pre malú domácu kanceláriu. Týka sa to celkovo pochopenia, že doma trávime čas a interiér nám má dobre slúžiť, byť pohodlný, funkčný.

Ekoma

Ako u vás prebieha navrhovanie a realizácia nábytku na mieru? Je zložitejšie vytvárať atypický nábytok?

AM: Na začiatku je rozhovor s klientom o jeho predstavách, potrebách a výške investície. Tvoríme interiéry kombináciou typizovaných prvkov od našich výrobcov s nábytkom, ktorý je vymyslený na mieru danému klientovi.

ZM: Navrhovanie je tvorivý proces šitý na mieru danému klientovi. Preto sa s ním potrebujeme stretnúť a porozprávať, aby sme sa čo najviac priblížili jeho predstave o tom, ako má daný interiér vyzerať. Ideálny interiér je kombinácia typového a atypického nábytku. Pre nás je veľmi dôležité, aby okrem estetického hľadiska bol atypický nábytok konštrukčne riešený tak, aby bol trvácny a funkčný.

Text: Miriama Vojteková, foto: EKOMA