Gastronómia sa mení. Napriek tomu, že pandémia bola pre toto odvetvie veľmi zložitou skúškou, niekde až likvidačnou, tí odvážnejší sa popri udržaní klasiky nebránili ani novým trendom a smerovaniam. A inak to nie je ani teraz. Trendy prichádzajú pomaly, niektoré si už u nás rýchlo našli svojich priaznivcov, iné majú pred sebou ešte poriadne dlhú cestu. Čo je najzaujímavejšie?
V posledných rokoch sa v rámci celej spoločnosti veľmi veľa hovorí o udržateľnosti, plytvaní potravinami či plastoch. Toto všetko sa týka aj gastronómie ešte viac, než kedykoľvek predtým. O ekológiu a šetrné zaobchádzanie s potravinami sa zaujímajú známe osobnosti zo sveta gastronómie a showbiznisu aj veľkí hráči pôsobiaci v gastronomickej oblasti. V rámci odvetvia vzniklo napríklad Memorandum o napĺňaní princípov maximálnej využiteľnosti potravín, potravinovej solidarity a spoločnosti bez odpadov.
Nový životný štýl
Morské riasy, klíčky, mikrobylinky a jedlé kvety sú už dnes častejšou súčasťou jedál a nápojov v reštauráciách, hoci cestu ku konzumentom si spočiatku hľadali opatrne. No mnohé sa ujali. Stále pritom ide o oblasti, ktoré dokážu ponúknuť ďalšie novinky, napríklad spektrum rastlín, ktoré môžu byť ponúkané vo forme klíčkov, je veľmi rozsiahle. Súčasní spotrebitelia si tiež čoraz viac uvedomujú pôvod potravín a nie je im ľahostajný. Viac v popredí je lokálnosť, teda domáci pôvod mäsa, zeleniny, ale aj ovocia, hoci je všeobecne známe, že u všetkých položiek to nie je možné. Od výrobcov očakávajú transparentnosť v označovaní zloženia produktov a vyššiu kvalitu výrobkov, za ktorú si chcú hlavne pri výnimočných udalostiach mnohí priplatiť. Tieto trendy budú pokračovať.
Zaujímavým trendom je aj fermentácia. Fermentovaný nápoj z čaju (kombucha), domáce malinovky či „craftové“ pivo si už našli svojich zákazníkov. Trend fermentácie sa bude ďalej rozširovať aj do jedál a ich prípravy, príkladom sú zakysanka, kefír, kvasené uhorky či na Slovensku veľmi obľúbená kvasená kapusta. Rozšíri sa dokonca konzumácia čo najmenej upravených surovín na tanieroch. Dnes už navyše fungujú aj prevádzky, kde si vybrané jedlo sami pripravíte, pobyt v reštaurácii tak môže byť kulinárskym aj zábavným zážitkom.
Ľudia začali opäť viac cestovať a z ciest si prinášajú aj príjemné gastronomické zážitky
Odborníci z gastronomického sveta ďalej avizujú, že perfektné jedlá pripravené kulinárskymi majstrami, no veľmi rýchlo, jednoducho konzumovateľné a cenovo dostupné (tempura, kebab, ázijské knedličky, kukuričné placky s rôznymi náplňami a mnoho ďalšieho) si ešte viac posilnia svoje postavenie. A mnoho ľudí si ich bude chcieť dopriať aj v pohodlí domova. Veľa priaznivcov si získali burgery, ktoré môžu mať veľmi veľa podôb.
Nekonvenčné lokality, utajené menu a zaujímaví ľudia – trendom bude aj zážitková kuchyňa s príbehom na netradičných miestach. Ľudia sa po horších časoch vracajú do podnikov. Mnohých nebaví rozbaľovať plastové krabičky s jedlom a s ohľadom na našu planétu a trendy ,,zero waste“ či ,,less plastic“ si začnú jedlo opäť vychutnávať v reštauráciách.
V popredí čaj a „iné“ mäso
Čoraz viac ľudí prichádza na chuť kvalitnému čaju a nie sú to len tí, ktorí neobľubujú kávu. Aj v ďalších obdobiach budú ľudia využívať všemožné typy zmesí, odrôd čaju, rôzne spôsoby ich prípravy, koktejly s čajom či napríklad zaujímavý čapovaný „Nitro tea“.
Mäso patrí k najviac obľúbeným potravinám a veľa ľudí si poriadne jedlo bez mäsa nevie predstaviť. Pokiaľ ide o budúcnosť, viac sa bude hovoriť o vývoji „heme“ (špeciálna prísada). Tento produkt by sa mal stať odrazovým mostíkom na využívanie ekologických náhrad mäsa a bielkovín. Zaujímavým trendom môže byť aj špeciálne kultivované mäso, prvé výsledky by aj v našich končinách mali byť známe už čoskoro. Milovníci mäsa sa však nemusia obávať a aj klasické mäso dostane naďalej v gastronómii patričný priestor – napríklad Bavette zo spodnej časti sviečkovej či Merlot cut alebo Vegas strip z ramennej časti.
Z farmy alebo zo sveta
Tento trend u nás kraľuje už zopár rokov a farmárske produkty už nejaký čas dominujú všetkým trendom. Zaujímavým novším trendom je však vytváranie vlastných ,,poľnohospodárstiev“, reštaurácií alebo obchodných reťazcov, niektoré si sami začínajú pestovať zeleninu a ovocie pre svoje menu. Dnes už mnohé majú vlastné bylinkové či koreninové záhony a presne vedia, čo a v akej kvalite si vypestujú. Aj o vege už bolo povedané dosť. V niektorých moderných reštauráciách tvorí vegetariánske menu podstatnú zložku ponuky. Presadzuje sa aj v degustačných menu a taktiež vo ,,fine-dining“ segmente, čiže v zážitkovej gastronómii.
Ľudia začali opäť viac cestovať a z ciest si prinášajú aj príjemné gastronomické zážitky, ktorých sa nechcú vzdať ani doma. Alebo si jednoducho obľúbili to, čo niekedy z medzinárodnej kuchyne ochutnali. Pred pár rokmi silnel trend ázijskej a indickej kuchyne, no aktuálne sa o priazeň usiluje napríklad latinskoamerická kuchyňa. Lákadlom sú mnohé jedlá, napríklad ceviche (pripravené z čerstvej surovej ryby), pisco sour (typický alkoholický koktejl) či arepas (pečivo z kukuricového cesta).
Text: Daniel Košťál, zdroj: autor, METRO, foto: autor, KAUFLAND, IKEA