Pohľad do zajtrajška

149
Porsche Mission X

Ikonická značka Porsche oslavuje tohto roku 75. výročie registrácie prvého športového automobilu. K tomuto výročiu pristupuje aj odhalením koncepčnej štúdie elektrického vozidla Mission X.

Ak nazrieme do histórie, tak 8. júna 1948 získal tento nemecký výrobca všeobecnú prevádzkovú licenciu pod názvom Porsche pre 356 „Nr. 1“ Roadster. Bol to teda významný dátum pre zrod značky produkujúcej technologicky vyspelé športové automobily.

Porsche Mission X
Porsche Mission X patrí rozmerovo medzi športové kompakty.

Vzor pre technologickú budúcnosť

Oliver Blume, generálny riaditeľ spoločnosti Porsche AG, povedal: „Porsche Mission X je technologický maják pre športový automobil budúcnosti. Takto sa spája s ikonami športových vozidiel predchádzajúcich desaťročí: rovnako, ako predtým modely 959, Carrera GT a 918 Spyder, aj Mission X poskytuje rozhodujúci impulz pre ďalší vývoj budúcich koncepcií vozidiel.“

Porsche Mission X
Aerodynamicky tvarovaná karoséria vytvára vynikajúci prítlak.

Pri dĺžke 4,5 m, šírke 2 m a výške 1,2 m je tento koncept pomerne kompaktným hyperautom. Rázvor je 2,73 m a zodpovedá tak rozmerovo modelom Carrera GT a 918 Spyder. Vpredu sú obuté 20-palcové a vzadu 21-palcové pneumatiky. Štylistické prvky, príznačné pre značku Porsche, sú novo interpretované a zobrazujú typickú príslušnosť automobilu. Mission X si teda nesie najvyšší výkon a moderný luxus.

Asymetrické karbónové škrupinové predné sedadlá naznačujú orientáciu na vodiča, spolu so šesťbodovými pásmi a otvoreným volantom tvoria paralelu s motoristickým športom.

Porsche Mission X
Dvere sa otvárajú na spôsob špeciálov Le Mans.

Technické vízie

Z hľadiska parametrov má pri tomto koncepte ísť o najlepší pomer hmotnosti a výkonu (1 kg/1 k), vysoký prítlak a rovnomerné zaťaženie. Na základe týchto technických vlastností, ak by sa Mission X dostal v budúcnosti do sériovej výroby, by sa mal stať najrýchlejším vozidlom na okruhu Nürburgring-Nordschleife. Aerodynamický prítlak má byť vysoko nad súčasným modelom 911 GT3 RS.

Vďaka 900-voltovej architektúre sa má dosiahnuť výrazne lepší výkon nabíjania a nabíjať sa bude dvakrát rýchlejšie ako špičkové vozidlo Porsche Taycan Turbo S. Akumulátorová batéria si nájde miesto za sedadlami v strede (tzv. usporiadanie E-Core), priaznivé rozloženie hmotností vytvorí základ pre vynikajúcu agilitu.

Porsche Mission X
Predná náprava má 20-palcové kolesá, vzadu sú 21-palcové.

Superšportoví predchodcovia

Medzi superšportovými automobilmi sa objavili ako míľniky modely Porsche 959 (1985), Carrera GT (2003) a 918 Spyder (2013).

Porsche 959 sa stalo v roku 1985 technologickou vitrínou. Malo šesťvalcový biturbo boxer s maximálnym výkonom 331 kW (450 k), čo mu v kombinácii s aerodynamicky optimalizovanou karosériou umožnilo vytvoriť svetový rekord 317 km/h medzi sériovo vyrábanými automobilmi tej doby.

Medzi superšportovými vozidlami je dnes ikonou aj Porsche Carrera GT, ktoré malo noblesný dizajn a poskytovalo nesmierne pútavý zážitok z jazdy. O pohon sa staral motor V10 s maximálnym výkonom 450 kW (612 k).

Porsche Mission X
Kokpit je prísne športový a orientovaný na vodiča.

V modeli 916 Spyder zas dosiahla veľkolepý vrchol hybridná technológia. Ako prvé sériové vozidlo dosiahlo v septembri roku 2013 na 20,6-kilometrovom okruhu Nürburgring-Nordschleife čas 6:57 min. Pohonný systém mal maximálny výkon 652 kW (887 k). Podobné ambície môže mať aj Mision X – ak sa dostane do sériovej výroby.

Text: Peter Stano, foto: Porsche