Ak nesledujete dashborady, mali by ste začať. Tým v autách hovoríme palubné dosky a neignoruje ich nik pri zmysloch. Ako zvýšiť pravdepodobnosť, že ľudia budú venovať pozornosť vašim firemným reportom, čiže dashboardom?
Poznali ho už v stredoveku. Dashboard bol kus dreva, kože či látky pripevnený medzi zapriahnutými zvieratami a posádkou koča alebo voza. Slúžil ako ochrana pred blatom, kamením a odfrkávajúcimi organickými výlučkami.
Intuitívna zrozumiteľnosť dashboardov v automobiloch nového veku je imperatív: niet priestoru na zostavovateľské úlety, zdĺhavé vyhodnocovania, mylné interpretácie. Keďže od nich pri jazde v podstate závisia naše životy, nezaškodí zobrať si ponaučenia aj do kancelárskej sféry.
Tachometer v reálnom čase
Pri našom príklade to bez ohľadu na značku, typ a éru výroby vozidla budú rýchlosť, obrátky motora a stav zdroja energie. Výstražné znamenia si počas jazdy nevyžadujú našu pozornosť, kým netreba riešiť nejakú abnormalitu.
Bez možnosti spätnej väzby a jej premietnutia do činnosti sa reporty stávajú neužitočnou formalitou. Tachometer v reálnom čase odpovedá na ťažšiu či ľahšiu nohu vodiča na pedáli. Dokážete či predstaviť, že by sa to nedialo okamžite, ba vôbec?
Široký sortiment obuvi
Ľudia oprávnene venujú pozornosť iba tomu, čo ich zaujíma, zahŕňa a posúva ďalej. Vari najčastejšou chybou je ambícia vytvoriť dashboard pre všetkých. V skutočnosti bude pre nikoho.
Priemerná veľkosť mužskej nohy celosvetovo je 43 – 46 v závislosti od regiónu, u žien 37,5 – 38,5. Bolo by však absurdné a doslova nepriechodné, ak by v predajniach s obuvou mali len takýto sortiment.
Hudba na monotónnu cestu
Dobre, ale čo pasažieri, keď sa vrátime k nášmu podobenstvu? Vidia informáciu o rýchlosti auta, nemôžu ju však priamo ovplyvniť. Práve preto je nutné identifikovať pri tvorbe dashboardov homogénne skupiny príjemcov a počínať si čo najadresnejšie.
Oddelenie zákazníckej podpory skôr zmobilizujú dáta o retencii než hlavné čísla za celú firmu. Keď spolujazdec vníma, že cesta je monotónna, môže prospieť výberom svižnejšej hudby, podnietiť burcujúcu debatu či upraviť plán zastávok na oddych.
Realita aj tak nepustí
Statické sekcie v rámci dashboardov určených na každodenné či ešte frekventovanejšie používanie iba zaberajú miesto, mätú a odrádzajú. Nadčasovejší obraz, samozrejme, má svoje opodstatnenie, nepatrí však do reportov zachytávajúcich dynamické procesy.
Nepoužívajte jalové metriky. Zväčša vyzerajú krajšie ako ich alternatívy, nikam však nevedú. Prikrášľovanie, trebárs iba podvedomé, funguje len dočasne: realita napokon aj tak nepustí. Férovejšie a prínosnejšie je mapovať signály s pravou vypovedacou hodnotou. Vrátane tých menej lichotivých.
Áno, údaje občas vyznejú znepokojivo. Na to však dashboard slúži: má vám objektívne, pohotovo a zreteľne oznámiť, ako sa vášmu podnikaniu darí. Alebo by ste si sadli do auta, ktoré by vám neukazovalo prekročenie povolenej rýchlosti?
Pravidlo 60-30-10
Originalita za každú cenu je kontraproduktívna. Vráťme sa za volant: sotva by ste ocenili hranaté pneumatiky. Pri tvorbe dashboardov nevytvárate nový umelecký smer, ale oporu pre efektívny biznis. Radšej teda rešpektujte poznatky z behaviorálnych štúdií, prieskumov, psychológie farieb.
Interiéroví dizajnéri, módni návrhári či vizážisti rozdeľujú celok podľa bazálneho pravidla 60-30-10. V uvedenom pomere ho vypĺňajú centrálnou, sekundárnou a oživujúcou farbou. Ilustrovať si to môžeme na pánskom odeve: 60 % patrí obleku, 30 % košeli a 10 % viazanke alebo motýliku.
Text: Miki Kočan, foto: unsplash.com