Spoločnosti angažujúce sa vo výrobe vzdušných dopravných prostriedkov hľadajú možnosti zníženia škodlivých emisií v leteckej doprave.
Problematikou zmenšovania zaťaženia životného prostredia sa zaoberá veľa producentov a rôznych vývojových laboratórií. Nedávno prišla zaujímavá správa z prostredia švédskej spoločnosti Heart Aerospace. V jej zornom poli je posilnenie regionálnej leteckej dopravy, konečným produktom má byť v roku 2028 hybridné lietadlo ES-30. Avšak predtým budú ešte prebiehať rozsiahle testy a ďalší vývoj.
Základné parametre
Tridsaťmiestne lietadlo má pri súčasnom stupni vývoja akumulátorových batérií projektový dolet v čisto elektrickom režime 200 km, pri zapojení hybridného ústrojenstva sa akčný rádius dostane na 400 km. Spoločnosť Heart Aerospace pripomína, že v kombinovanom režime a menšom obsadení lietadla sa predpokladaný dolet môže výrazne zvýšiť. Do zaťaženia sa zaratúva aj batožina s hmotnosťou 25 kg/osobu. Z technických parametrov možno uviesť nenáročnosť na dĺžku vzletovej dráhy – pri maximálnom využití ťažnej sily je to 1100 m. Čas nabíjania akumulátorových batérií od spoločnosti BAE-Systems je 30 minút.
Nádejné perspektívy
Elektrické lietadlo s akumulátorovými batériami má riešiť klimatické a nákladové problémy regionálneho letectva. Pre malé letiská bude prínosom aj nižší hluk a celkové priame prevádzkové náklady na cestu budú v porovnaní s konvenčnými lietadlami oveľa nižšie. V polovici 30. rokov by sa mal elektrický dolet v dôsledku predpokladaného ďalšieho vývoja akumulátorových batérií pri plnom obsadení lietadla ES-30 zväčšiť na 300 km a hybridný režim na 500 km, koncom 30. rokov by mala byť situácia ešte priaznivejšia – elektrický dolet 400 km a hybridný 600 km. Nuž, čas ukáže…
Text: Peter Stano, foto: Heart Aerospace, Patrik Olsson