Raketa z Maranella

63
Ferrari F80

Značka so vzpínajúcim sa koníkom má za sebou bohatú históriu pretkanú pozoruhodnými, doslova skvostnými športovými automobilmi.

Súčasnosť podčiarkuje, že k legendám – ako napríklad GTO, F40, Enzo, La Ferrari – sa hlási špičkové superšportové Ferrari F80, ktoré sa nechalo inšpirovať najnovšími technológiami aplikovanými na víťazných špeciáloch Ferrari 499P z Le Mans, ale aj na monopostoch F1.

Ferrari F80

Pútavá štylistika

Talianski dizajnéri z Maranella sú od roku 1984 pravidelnými tvorcami nových superšportových vozidiel, ktoré stelesňujú vrchol špičkových technológií a inovácií v príslušnej ére. V prípade nového modelu F80 tím Ferrari Styling Center na čele s Flaviom Manonim dokázal, že patrí k tomu najlepšiemu, čo sa v tejto branži angažuje. Samozrejme, všetko prebiehalo v spolupráci s oddeleniami inžinierov, aerodynamikov a pracovníkmi zaoberajúcimi sa ergonómiou. Dizajn karosérie pôsobí nielen elegantne športovo, ale je vytvorený s ohľadom na dosiahnutie špičkovej aerodynamiky. Pokračovateľ modelu La Ferrari má vpredu trojplošný spojler usmerňujúci obtekajúci vzduch, plochú spodnú časť karosérie, vzadu aktívne zadné krídlo (s nastaviteľnou výškou a sklonom) a zadný difúzor. Vďaka týmto konštrukčným riešeniam dosahuje Ferrari F80 pri rýchlosti 250 km/h prítlak 1000 kg. Tento parameter zároveň podporuje aktívne odpruženie, ktoré priamo prispieva k vytváraniu prísavného efektu. Opticky nápadné sú taktiež početné otvory na prívod chladiaceho vzduchu či užšia kabína na optimalizáciu obtekania vzduchu okolo vozidla.

Ferrari F80

Dômyselný interiér

Nápadne užšia kabína sa podpísala pod netradičné usporiadanie sedadiel. Sedadlo vodiča je posunuté smerom do stredu, sedadlo spolujazdca s dostatkom miesta sa posunulo mierne smerom vzad (označenie 1+). Kokpit je teda sústredený na vodiča, pred ktorým je malý sploštený volant, ovládače sú klasické, prostredníctvom dotykového displeja sa nastavuje iba klimatizácia. Bezpečnosť jazdy podporujú početné asistenčné systémy.

Ferrari F80

Špičkový pohon

Do Ferrari F80 je nainštalovaná najvýkonnejšia pohonná jednotka 3.0 V6 s uhlom rozovretia 120 stupňov, medzi turbínou a kompresorom je umiestnený elektromotor, ktorý zabezpečuje roztočenie turbíny ešte predtým, ako motor dodá dostatočné množstvo spalín na jej optimálnu prácu. Agregát vygeneruje maximálny výkon 662 kW (900 k) a krútiaci moment 850 Nm, spolupracuje s dvojspojkovou 8-stupňovou prevodovkou F1 DCT. Maximum dosiahnuteľných otáčok je až 9000 ot./min.

Ferrari F80

Do hybridného pohonu sú zaradené tri elektromotory, zadný dodáva maximálny výkon 60 kW (81 k) a krútiaci moment 45 Nm, dva elektromotory sú na prednej náprave. Každý z nich poskytuje maximum výkonu 105 kW (142 k) a krútiaci moment 121 Nm. Summa summarum: najvýkonnejšie cestné vozidlo v histórii značky sa hrdí systémovým výkonom 932 kW (1200 k) a disponuje nízkou pohotovostnou hmotnosťou iba 1525 kg (postavené je z ľahkých konštrukčných materiálov). Z 0 na 100 km/h vyštartuje len za 2,15 sekundy a „dvestovkou“ uháňa za 5,75 sekundy. Maximálna rýchlosť činí 350 km/h.

Ferrari F80

Takmer symbolika…

A počet vyrobených exemplárov? Ten sa zastaví na číslici 799, teda takmer matematická symbolika s označením vozidla… Šťastní majitelia nájdu v tomto športovom klenote spoločníka nielen na zvezenie sa na okruhu, ale aj na bežnú prevádzku. Tvorcovia mu totiž kompromisne dodali primeraný komfort aj na bežných cestách. Odhadovaná cena nemá byť nižšia ako 3 milióny eur.

Ferrari F80

Text: Peter Stano, foto: Ferrari