Mnohí sme už ako malé deti s obľubou nazerali do výkladov obchodov, popri ktorých sme prechádzali.
Priebežne boli obmieňané a vždy nás prekvapovali niečím iným. V súčasnosti je to inak, nájsť pekný výklad dá poriadne zabrať. Objaviť však možno v rámci sveta aj veľmi unikátne výkladové riešenia.
Tri sekundy, ktoré strávite pred zaujímavým výkladom, dokážu údajne rozhodnúť o tom, či do predajne, ktorej tento výklad patrí, vstúpite alebo nie. Isté je, že precízne upravené výklady neujdú pravdepodobne žiadnej pozornosti. Kým kedysi boli výkladné skrine neodmysliteľnou súčasťou bežných predajní, v súčasnosti vidno atraktívne výkladové inštalácie skôr len v obchodoch s módnym a luxusným tovarom, hodinkami, šperkami a pod. Predstavujú danú značku, jej najzaujímavejšiu ponuku, prípadne aktivity, ktoré sú v danom období aktuálne. Potenciál výkladov je pritom oveľa vyšší…
Príklady zo sveta
Zrejme neprekvapí fakt, že pekne upravené výklady obchodov sú viac vnímané v období adventu a vianočných sviatkov. Akosi viac než inokedy v roku v tejto dobe inšpirujú, nabádajú k záujmu o vystavené tovary, lákajú vstúpiť do danej predajne a ďalej objavovať. Výklady majú neraz silnú moc zastaviť naše uponáhľané kroky, informovať, ale aj provokovať a dokonca v rámci určitých hraníc šokovať. Aj taký je totiž cieľ šikovných svetových výkladových dizajnérov, ktorý nadobúda reálne podoby skôr vo výkladoch nákupných ulíc najznámejších svetových metropol. Tie sa často pýšia úchvatnými, vkusnými riešeniami a vyžarujúcou atmosférou. Očaria už na prvý pohľad a to neraz až tak, že ich chcete preskúmať do najmenšieho detailu a strácate pojem o čase.
Mnohé majú až umeleckú podobu. Vo výkladoch slávnych svetových obchodných domov sa dokonca objavujú pohyblivé prvky, rôzne svetelné efekty, odvíja sa zaujímavý príbeh, menšia pyrotechnická show alebo v nich nájdete dokonca živých ľudí.
„Ak by som mala vybrať mestá, kde možno uvidieť najkrajšie výklady, boli by to metropoly ako New York, Londýn a Paríž. Prvý obchodný dom ,Le Bon Marché‘ vznikol v Paríži v roku 1852, a tu sa začal písať aj začiatok tvorby kreatívnych výkladov. Nasledovali Macy´s a Bloomingdale’s v New Yorku, Printemps a Galeries Lafayette v Paríži, Marks & Spencer a Harrods v Londýne. Pekné výklady možno nájsť v súčasnosti aj v Berlíne, v susednej Viedni či Miláne. Medzi značky, ktoré si na výklady mimoriadne potrpia, patria Hermés, Selfridges, Anthropologie, Tiffany & Co., Louis Vuitton a Printemps,“ uvádza Natália Miklošovič, Fashion Branding & Strategy Consultant, ktorá sa venuje aj výkladovej tvorbe a pôsobí v Londýne. Zavolať si odborníkov, aby pomohli navrhnúť a naplánovať inštaláciu na mieru, je už vo vyspelých krajinách bežným štandardom. Výsledkom ich práce sú výklady, ktoré zostávajú v povedomí ľudí veľmi dlho.
„V Londýne ma napríklad dávnejšie zaujal výklad britského umelca Conrada Shawcrossa, ktorý bol realizovaný pre známy obchodný dom Selfridges. Použitie materiálov na vytváranie rôznych výkladových kreácií tu prakticky nemalo hranice. Dôležitá bola myšlienka a nápad. Výklad sa dá vytvoriť aj z veľmi bežných materiálov, nití, bavlniek, sietí, látok, rozbitej keramiky, korkových zátok, papiera, plastového odpadu, použitím 3D tlače, kartónu, dreva a ďalších materiálov,“ vysvetľuje N. Miklošovič.
Vplyv sociálnych sietí
Každý deň nášho fungovania je nabitý silným vizuálnym smogom. Aj z tohto dôvodu priťahujú podľa mnohých zistení našu pozornosť najmä výklady, ktoré sa vyznačujú ucelenosťou, sú originálne, nápadité a uveriteľné. Vo výklade toho pritom nemusí byť príliš veľa, aby zaujal.
Moderný výklad má podľa N. Miklošovič jasný príbeh a tému, nainštalované dynamické osvetlenie a zakomponované všedné predmety z každodenného života. Tie môžu byť použité v zaujímavej kompozícii alebo nahradené trebárs humorne pôsobiacimi zväčšeninami. Presne takýto výklad väčšinu z nás zaujme. Rastúca obľuba využívania sociálnych sietí zároveň spôsobila, že výklady sú dnes bežne súčasťou rôznych statusov, komentárov a fotogalérií. Aj preto dizajnéri výkladov myslia na to, aby ich diela boli okrem iného aj dostatočne „instagramovateľné“.
Mať príťažlivý alebo aspoň vkusne upravený výklad je cieľom mnohých obchodníkov. Niekomu sa tento zámer podarí, inému nie. Vždy je, samozrejme, lepšie osloviť skúsených odborníkov na výkladovú tvorbu. Aranžovanie výkladov je však u nás takmer zabudnuté remeslo, v zahraničí, naopak, vychytená činnosť. Často sú na tento účel prizývaní aj študenti architektúry alebo dizajnu. Výsledkom sú originálne nápady, odvážne a zrejme aj doteraz nerealizované výkladové kreácie.
Dôležitosť osvetlenia
Vedeli ste, že na celkový zážitok z pohľadu do výkladov, napríklad na nákupných uliciach, vplýva napríklad aj osvetlenie? Iný pohľad do výkladov sa nám naskytá počas dňa a iný podvečer alebo večer, kedy máme príležitosť nazrieť cez ne aj dnu do predajne. Zároveň sa večer výklady môžu premeniť na pôsobivú show a je možné si prezrieť ponuku oveľa dôkladnejšie a najmä nerušene. Počas dňa veľakrát celkový dojem z výkladov na nákupných uliciach narúša okrem okoloidúcich aj prirodzené svetlo, negatívne na prezeranie vplývajú aj rôzne svetelné odrazy. Výklady v obchodných centrách bývajú spravidla osvetlené lepšie, hoci sú umiestnené jeden vedľa druhého. Môže to pôsobiť monotónne, avšak naskytá sa nám príležitosť prechádzať sa, obdivovať, prezerať a inšpirovať sa.
Bežne očakávame, že sa výklady počas roka zmenia a vždy ponúknu niečo nové. „Obchodníci vo vyspelom svete pripravujú spolu s novými dizajnérmi nové výklady buď so sezónnou obmenou 4x ročne (jar, leto, jeseň, zima) alebo 2x ročne (jar/leto, jeseň/zima), výklady k sviatkom (Veľká noc, Valentín, Halloween, Vianoce) alebo uskutočňujú menšie zmeny podľa toho, ako často dostávajú nový tovar (raz týždenne, raz za dva týždne, raz mesačne),“ hovorí N. Miklošovič.
Výkladový wau efekt
„Súčasné výklady majú veľakrát ekonomický (upozorňujú na zľavy), už len niekedy kultúrno-výchovný význam. Veľké svetové obchodné domy idú často ešte ďalej. Prostredníctvom svojich výkladov odvážne provokujú alebo vyjadrujú jasný postoj k zásadným spoločenským témam, ktoré aktuálne hýbu svetom. Niekedy svoje výklady využívajú aj na edukačné účely, poukazujú prostredníctvom nich na závažné a pretrvávajúce problémy v spoločnosti,“ uvádza N. Miklošovič. Čoraz viac je tak podľa jej slov prostredníctvom výkladov zviditeľňovaná napríklad problematika plastov a ich škodlivosti na životné prostredie. „Ako netradičnú inšpiráciu uvediem značku Anthropologie, ktorá väčšinu výkladov vytvára z odpadov alebo predmetov každodennej spotreby,“ dodáva.
Budúcnosť (a sčasti aj súčasnosť) je o interaktivite a platí to aj pre výklady. „V roku 2017 sa vo Francúzsku uskutočnil prvý prieskum toho, ako na náš život a naše rozhodnutia vplývajú interaktívne výklady. Skúmalo sa, ako zákazníci reagujú na výklady, ktoré obsahujú interaktívny prvok a na tie, ktoré ho neobsahujú. Interaktivita podľa zistení pôsobí na nákupné správanie výrazne, navodzuje vzrušenie a ovplyvňuje naše citové reakcie. Čoraz častejšie tak zatiaľ najmä vo vyspelých krajinách vidno dotykové výklady, ktoré veľmi rýchlo poskytnú informácie o predávaných produktoch, a to bez toho, aby bolo nutné vojsť do predajne. A to nie je všetko. Nečakané zvuky, ktoré vychádzajú z výkladov, zasa prinútia okoloidúcich obzrieť sa, zistiť, čo sa deje a zaujímať sa. Aj takéto už sú moderné výklady,“ dodáva N. Miklošovič.
Text a foto: Daniel Košťál