Dynamiku rozširovania elektromobilov ovplyvňujú rôzne faktory. Jedným z najvýznamnejších je zatiaľ vysoká cena – pričom berieme do úvahy úlohu plnohodnotného rodinného automobilu.
Od roku 2035 by sa mali dodávať na trh iba vozidlá, z odborných kruhov sa však ozývajú skeptické názory, či to tak bude. Elektromobily v poslednom čase nezlacneli, skôr naopak a zatiaľ nenapĺňajú predpoklady, že sa cenovo postupne vyrovnajú klasickým „spaľovákom“. A ak niekedy prichádza rušenie podporných dotácií na ich kúpu, negatívne sa to odráža aj na záujme vlastniť elektromobil. Niektorí automobiloví producenti predpokladajú, že postupne prinesú na trh elektromobily na cenovej hranici 25-tisíc, či dokonca 20-tisíc eur, nuž uvidíme, aké technické a úžitkové vlastnosti tieto elektromobily ponúknu. Pozrime sa na zopár elektromobilov, ktoré majú relatívne najpriaznivejšie nadobúdacie náklady.
S visačkou „najdostupnejší“
Z hľadiska ceny sa radí na vrchol najdostupnejších elektromobilov Dacia Spring. Od 16 900 eur dostane majiteľ vozidlo s motorom Electric 45 (33 kW/45 k; 125 Nm), výrobca uvádza dojazd podľa WLTP 225 km (v závislosti od výbavy). Akumulátorová batéria má kapacitu 26,8 kWh, pričom v mestskom režime dokáže jazdiť so spotrebou približne 10 kWh/100 km. Rozmery malého vozidla sú 3701 mm (dĺžka), 1583 mm (šírka), 1485 mm (výška) a rázvor 2423 mm. Objem batožinového priestoru činí 308 l. Pohotovostnú hmotnosť si udržalo pod jednou tonou (951 kg), zrýchlenie z 0 na 100 km/h absolvuje za 19,1 s a maximum rýchlosti je 110 km/h.
Nad pomyselnou hranicou
Viacerí výrobcovia ohlásili snahu dostať sa s elektromobilmi na hranicu 20-tisíc eur. Patril medzi ne aj Volkswagen, no po ekonomickej analýze svoj zámer prehodnotil a posunul hranicu „možného“ na 25-tisíc eur. Existujú však ďalší európski výrobcovia, ktorí deklarujú snahu dostať sa s cenou malých automobilov na spomenutú hranicu 25-tisíc eur. Uvidíme, čo sa v tomto smere odohrá v blízkej budúcnosti. Ako praktický a pomerne priestranný sa javí Citroën ë-C3, ktorý by mal údajne mať cenovku 23 200 eur. Karoséria má rozmery 3981 (dĺžka), 1733 mm (šírka), rázvor vozidla meria 2540 mm a objem batožinového priestoru disponuje hodnotou 315 l. Elektrická pohonná jednotka dodáva maximálny výkon 42 kW (56 k) a krútiaci moment 143 Nm. Akumulátorová batéria má kapacitu 29,2 kWh, dojazd podľa údajov výrobcu atakuje hranicu 320 km. To už je hodnota, ktorá toto vozidlo vysiela nielen do mesta, ale aj jeho okolitých lokalít. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 107 km/h. Na hranicu 20-tisíc eur by sa tento automobil mohol posunúť v roku 2025, ak sa naplnia plány dať mu menšiu batériu. Tým sa ale stane vozidlom na krátke denné mestské trasy.
Elektrická „štýlovka“
Značka Fiat ponúka aj elektrifikovanú „päťstovku“. Model 500e možno kúpiť za 23 800 eur. Malý štýlový automobil disponuje dĺžkou 3632 mm, šírkou 1900 mm, výškou 1527 mm, rázvorom 2322 mm. Hmotnosť od 1255 kg závisí od špecifikácie. Na výber sú dva pohony – 70 kW/95 k/220 Nm (batéria 23,8 kWh, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10 s, dojazd v kombinovanom cykle 190 km/mestskom cykle 257 km, spotreba 13 kWh/100 km) a 87 kW/118 k/220 Nm (batéria 42 kWh, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9 s, dojazd v kombinovanom cykle 282 – 337 km/v mestskom cykle 402 – 479 km, spotreba 13,3 – 15,6 kWh/100 km).
Text: Peter Stano, foto: Dacia, Citroën, Fiat