Severský príbeh

324
Koenigsegg
Prototyp Koenigsegg CC

Do radu mužov, ktorí túžili stavať vlastné supervýkonné automobily, sa zaraďuje taktiež Christian von Koenigsegg.

Príbeh tohto muža zo Švédska za začal písať v roku 1994, keď založil rovnomennú značku Koenigsegg. Dnes je spoločnosť Koenigsegg Automotive AG producentom úspešných hyperšportových vozidiel. Pôvodne sídlila v Olofströme, neskôr sa presídlila do blízkosti mesta Ängelholm. Súčasný znak značky Koenigsegg je odkazom na švédsku letku, ktorá sídlila na základni, kde je dnes jej domov.

Koenigsegg
Prvý produkčný hyperšport Koenigsegg CC8S

Prvé krôčiky

Cesta k prvému produkčnému vozidlu bola pomerne dlhá – najprv vznikol prototyp Koenigsegg CC, ktorý bol vybavený motorom 4.2 V8 Audi a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Karoséria bola vyhotovená z kompozitného materiálu. Ďalšie modely už pohonnými jednotkami od nemeckého výrobcu vybavené neboli, lebo Audi nesúhlasilo s ich modifikovaním.

Koenigsegg
Výročný model CC850 k „päťdesiatinám“

Prvý produkčný hyperšport Koenigsegg CC8S sa objavil až v roku 2002, pričom sa z neho vyrobilo iba 6 exemplárov. Znamená to, že táto dnes už charizmatická značka oslavuje tohto roku 20. výročie produkcie modelov. Za ten čas sa viaceré hyperšporty s týmto logom postarali o rôzne rýchlostné rekordy.

Koenigsegg
Aerodynamická karoséria je zhotovená z karbónu.

Úžasná súčasnosť

Okrem spomenutého dvojdekádového výročia uvedenia prvého vozidla sa do osláv zapísalo aj 50. výročie narodenia tvorcu tejto značky. Čerstvá novinka CC850 sa svetu najprv predstavila na podujatiach v USA. Plánovaný počet vyrobených kusov bol pôvodne symbolických narodeninových 50, ale vďaka nadšeným reakciám publika sa tento zámer zmenil na 70 vyrobených exemplárov. Christian von Koenigsegg to okomentoval tak, že vzhľadom na ohromné ohlasy na CC850 navýšenie o 20 kusov ani zďaleka nezodpovedá dopytu, ale ponúka šancu zohľadniť priania verných zákazníkov a zároveň získať malú časť nových majiteľov.

Koenigsegg
Novinka nezaprie príbuzenstvo s „prvotinou“ CC8S.

Možno trochu úsmevnou záležitosťou je pri tomto vozidle číslo 1385. Predstavte si, že prepĺňaná jednotka 5.0 V8 s hmotnosťou 185 kg dosahuje pri spaľovaní paliva E85 maximálny výkon 1385 k/1018 kW, maximálny krútiaci moment je 1385 Nm a hmotnosť vozidla opäť „známych“ 1385 kg. Dovnútra sa nastupuje cez vyklápacie dvere a samozrejmosťou je maximálne možné využitie karbónu na karosérii, ktorá nás tvarovo odkazuje o 20 rokov dozadu. Štylisticky totiž „nezabúda“ na línie prvého sériového modelu značky – CC8S.

Koenigsegg
Interiér je prísne športový.

Výrobca deklaruje, že v tomto prípade ide o najrýchlejší produkčný automobil na svete s manuálnou prevodovkou. Tá je však konštrukčne neobvyklá. O čo ide?

Koenigsegg
Vodič má v zornom poli všetky relevantné údaje.

Technický unikát

Deväťstupňová prevodovka kombinuje možnosť manuálneho radenia 6 stupňov prostredníctvom tradičného spojkového pedála a automatického režimu. V manuálnej 6-stupňovej prevádzke vodič využíva stupne prevodovky podľa toho, aký si zvolí jazdný režim. Vodič v tomto prípade dokonale vníma styk pneumatík s vozovkou. Automatický režim zas poskytuje vyšší komfort jazdy s možnosťou zasahovať do radenia. Aj preto je CC850 unikátnym vozidlom, lebo je vybavené technologickými vychytávkami.

Koenigsegg
Ak sa posunie radiaca páka úplne vpravo, vodič využíva automatický režim.

Text: Peter Stano, foto: Koenigsegg