Elektrický športový čln

367
Čln

Výrobca charizmatických športových automobilov Porsche a producent lodí Frauscher Shipyard predstavili prvý sériový model elektrického športového plavidla 850 Fantom Air.

Vzťahy medzi výrobcami automobilov a člnov, či dokonca jácht, nie sú až takou veľkou vzácnosťou. Potvrdzujú to aj prvé testovacie jazdy plne elektrického športového člna na jazere Garda. Táto novinka totiž využíva pohon budúceho plne elektrického Porsche Macan.

Čln

Nový Frauscher x Porsche 850 Fantom Air mali možnosť novinári aj ďalší záujemcovia otestovať v Taliansku. Pri prezentácii prvého sériového modelu Detlev von Platen, člen predstavenstva pre predaj a marketing spoločnosti Porsche AG, povedal: „Model eFantom ponúka všetko, čo produkty Frauscher a Porsche vždy sľubovali, teda mimoriadny výkon a luxusné zážitky, najvyššiu kvalitu a exkluzívny nadčasový dizajn.“

Čln

Plné priehrštie výkonu

Ekologickú formu pohonu prispôsobilo Porsche použitiu na vode. Športový čln využíva komponenty Premium Platform Electric (PPE). Súčasťou sú synchrónny elektromotor (PSM), ktorého maximálny výkon bol znížený na 400 kW, a výkonová elektronika. Ťažnú silu na lodnú skrutku prenáša hriadeľ. Elektromotor sa nachádza vzadu a ovládacie prvky sú vo vodotesnom boxe s logom Porsche. Lítiovo-iontová batéria má kapacitu 100 kWh. Na zavesenie v nosnom ráme zvolili konštruktéri úchyty z oceľových lán, ich úlohou je tlmiť otrasy vznikajúce pri jazde na vode a cez vlny. Paralela s cestnými vozidlami Porsche nastáva aj v prípade využitia jazdných režimov, sú to: Docking, Range, Sport a Sport Plus. Napríklad v režime Docking je pri jazde v prístave rýchlosť člna obmedzená na 8 uzlov (15 km/h). Optimálna rýchlosť je 41 km/h (22 kn), v tomto režime zabezpečí plne nabitá batéria jednohodinovú jazdu alebo dojazd asi 45 km. Počas maximálne efektívnej jazdy možno absolvovať až 100 km, najvyššiu rýchlosť umožňuje dosiahnuť režim Sport Plus (obmedzená je na 85 km/h – 46 kn). Typické jazdy – teda kombinácie pomalých a vysokorýchlostných presunov – zabezpečia v závislosti od jazdného profilu cestovanie s dĺžkou 2 až 3 hodiny.

Čln

Štýlový dizajn Porsche

Pod štýlovosť vnútra sa podpísalo štúdio F. A. Porsche, za bezrámovým čelným sklom je umiestnená čierna palubná doska s vysokým leskom, na jej hornej úrovni je pätica analógových prístrojov. Nechýba typický volant Porsche, štartovacie tlačidlo je vľavo a dve predné sedadlá tvarovo zodpovedajú celkovej dynamike člna.

Čln

Prvá luxusná séria

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air konštrukčne vychádza z lode Frauscher 858 Fantom Air, teda je 8,67 m dlhý a 2,49 m široký, na palubu sa pohodlne zmestia deviati pasažieri. Na zadnej plošine sa dá príjemne odpočívať na ležadlách. Sedadlá sú potiahnuté odolnou umelou kožou. K dispozícii je široká ponuka voliteľných farieb (pre čalúnenie, trup a palubu), štandardom je špičkový audio systém s 12-palcovým dotykovým displejom s Bluetooth a Wi-Fi.

Čln

Športový čln Frauscher x Porsche 850 Fantom Air sa má predstaviť vo svetovej výstavnej premiére na veľtrhu „boot“ v Düsseldorfe v januári 2024. V pôvodných plánoch sa ráta s produkciou prvého luxusného vydania v počte 25 kusov, ktoré sa dajú u spoločnosti Frauscher už objednať za cenu 561 700 eur. Prví zákazníci dostanú svoje člny v roku 2024, vyrábať sa budú v lodenici Frauscher v rakúskom Ohlsdorfe. Frauscher taktiež zabezpečí logistiku predaja, ako aj popredajné služby a servis.

Čln

Text: Peter Stano, foto: Porsche