Technika – obmedzenie rizika aquaplaningu

756
Road Condition Observer

Spoločnosť Continental vyvíja koncepty, ktoré by upozornili vodičov na hroziaci vznik aquaplaningu. V sériovej podobe by výrazne zvýšili bezpečnosť jazdy za nepriaznivých podmienok.

Ihneď môže zaznieť otázka: O aké technické riešenie vlastne ide? Vývojoví inžinieri spoločnosti Continental nazvali toto technologické zariadenie Road Condition Observer a zisťuje stav vozovky vo vzťahu priľnavosti kolies k jej povrchu. Špeciálnym rizikom je aquaplaning, kedy sa automobil stáva neovládateľným a hrozí riziko nehody v dôsledku straty kontaktu s cestou. Ak sa na vozovke nachádza hrubšia vrstva vody, predné pneumatiky ju pri vyššej rýchlosti nevytlačia spod seba a začnú na povrchu „plávať“. V niektorých prípadoch už môže byť veľmi neskoro a neovládateľné vozidlo sa dostane do kolízie s okolitými prekážkami alebo opustí vozovku.

Road Condition Observer
Road Condition Observer

Byť informovaný

Dôležité teda je, aby vodič dostal zavčasu relevantné informácie o tom, čo sa pod vozidlom deje a rýchlosť sa znížila tak, aby toto riziko nevznikalo. Základnými stavebnými prvkami takéhoto automatického systému sú pneumatiky, senzory v pneumatikách, kamery, príslušné algoritmy a ovládanie bŕzd až po rozhranie stroj-človek. Potrebné informácie na vyhodnocovanie situácie sa získavajú prostredníctvom kamier Surround View a senzorov eTIS (electronic-Tire Information System) montovaných do pneumatík. Vyšlú vodičovi signál, že hrozí nebezpečenstvo vzniku aquaplaningu a ten môže na základe tohto zistenia a upozornenia včas upraviť rýchlosť.

Systém varujúci pred aquaplaningom by sa mal dostať do nasledujúcej generácie nových modelov, zariadenie je momentálne vo výskumnej fáze. Na vývoji hardvérových a softvérových častí sa podieľajú konštruktéri spoločnosti Continental vo Frankfurte, Hannoveri a Toulouse.

Dôležitý aj stav pneumatík

Zástupcovia spoločnosti Continental zdôrazňujú aj významný vplyv dostatočnej hĺbky dezénu pneumatiky na bezpečnosť jazdy. Na vznik aquaplaningu výrazne vplývajú hĺbka drážok na behúni pneumatiky, množstvo vody na vozovke a rýchlosť automobilu. Výmena letných pneumatík by preto mala nasledovať pri hĺbke dezénu 3 mm, odborníci Continentalu pripomínajú, že pri viac opotrebenej pneumatike rastie riziko aquaplaningu. Ďalej upozorňujú na to, že na mokrej vozovke alebo za dažďa treba vždy znížiť rýchlosť.

Road Condition Observer
Road Condition Observer

Ako to funguje?

Continental využíva zábery zo širokouhlých kamier, tie sú nainštalované v spätných zrkadlách, maske chladiča a na zadnej časti vývojových vozidiel. Kamery zachytávajú špecifické vzory rozstreku vody, ktoré sú pri schopnosti alebo neschopnosti vytláčať vodu spod pneumatiky rôzne. Okrem snímok z kamier sa na zber údajov o podmienkach na vznik aquaplaningu majú využívať aj dáta z pneumatík. Využívať sa budú signály získané zo snímačov zabudovaných v pneumatikách. Už spomenutý systém eTIS (electronic-Tire Information System) je schopný zistiť aj zostávajúcu hĺbku dezénu, vďaka čomu môže stanoviť bezpečnú rýchlosť pre dané jazdné podmienky a odovzdať túto informáciu vodičovi. Ďalšou významnou súčasťou bezpečného pohybu vozidiel sa má stať aj technológia vzájomného prepojenia automobilov. Vďaka zdieľaniu dát medzi vozidlami a digitálnym mapovým podkladom môžu varovanie o riziku aquaplaningu dostať vozidlá ešte pred tým, než vojdú do nebezpečnej oblasti. V súčasnosti už takto funguje dopravný informačný systém, ktorý upozorňuje na nebezpečné miesta na trase.

Je nesporné, že zavedenie tohto systému sa stane ďalším významným krokom na ceste k vysokému stupňu bezpečnosti na cestách.

Text: Peter Stano, foto: Continental