Zvery v nás? Biorytmy hovoria áno…

83
Biorytmus

Energiu a výkonnosť nepotrebujú len športovci, ale každý z nás pre denné radosti aj starosti. Prepojenie aktivity a oddychu funguje „pod taktovkou“ biorytmov.

Ráno začať fungovať. Cez deň riešiť pracovné porady, novú sedačku do obývačky a víkendový výlet. Večer upratať kuchyňu po experimente receptu z talianskej taverny a zložiť sa do postele popri filme americkej streamovacej platformy. Každý deň fungujeme podľa sebou nastavených biorytmov. No a práve kvôli (alebo aj vďaka) nim nám to v niektorú hodinu ide lepšie a inokedy ako v lete na saniach.

Biorytmus

„Keď sú naše biologické rytmy rozladené, máme problém so spánkom, s výkonnosťou. Pridávajú sa nestále emočné prežívanie a nespokojnosť. Klientom dávam do pozornosti, že na ich náladu, rozhodovanie, pozornosť a vnímavosť vplýva ich biologický rytmus. Je v podstate v nás. Je nevyhnutné, aby mal človek časový režim. Umožňuje mu rovnomerne hospodáriť s energiou,“ konkretizuje life koučka Janette Šimková.

Je podľa nej prirodzené, že naše biorytmy fungujú častokrát automaticky. Ich zmena si tak vyžaduje sebadisciplínu a postupnosť krokov. „Pomáha nám oprieť sa o svoj prirodzený chronotyp a robiť zmeny podľa neho. Chronotypom označujeme nastavenie našich vnútorných biologických hodín, podľa najnovších výskumov existujú štyri typy.” Klinickému psychológovi Michealovi Breusovi sa totiž základné rozdelenie na sovy, kolibríky či škovránky zdalo nedostatočné. Chcel viac zohľadniť faktor osobnosti a tiež fakt, že človek nie je vták, ale cicavec. „Hľadal som cicavce, ktoré vhodne reprezentujú štyri kategórie chronotypov,“ píše Breus vo svojej knihe Sila správneho okamihu, „… a našiel som presne to, čo som hľadal.“

Biorytmus

A tak vznikla typológia obozretných, inteligentných, no „ako myš vo vreci“ spiacich delfínov – ich produktivita je najintenzívnejšia počas dňa. Ďalej zásadových, stabilných a optimistických levov, na ktorých by ste sa s úlohou mali obrátiť čo najskôr ráno. Potom ich môžu vystriedať priateľské, otvorené a nekonfliktné medvede. Ich produktivita totiž rastie vyššou rannou hodinou. No a tvoriví, riskujúci a emoční vlci si vašu úlohu ponechajú radšej na neskorý večer.Biorytmus

Poznať vlastný biorytmys odporúča aj Daniel Ondřejík. Lektor osobnej produktivity a time manažmentu v tom vidí zásadný poznatok pre našu efektivitu, bez ohľadu na to, čo robíme.   „Biorytmy nám přesněji ukazují, která část dne je pro nás vhodná z pohledu konkrétního typu práce. Tím, že zasadíme konkrétní činnosti do konkrétního časového rámce, ušetříme nejenom čas, ale i energii.“ S tým súvisí podľa jeho slov i plánovanie si našich aktivít. Ak sme plní energie doobeda, je logickejšie stráviť tento čas tým, čo si vyžaduje naše plné sústredenie. Bežnú agendu, ktorá je už rutinou, treba posunúť na menej energické popoludnie.

Biorytmus

Osobná produktivita však nie je len našou záležitosťou. Každý sme súčasťou systému. Sme v ňom tým „ozubeným kolieskom,“ ktoré má klapnúť do bežiaceho motora. Prakticky povedané, sme súčasťou našich rodín, kde niekto rannú kávu dopíja s obúvaním si topánok pred odchodom do práce a niekto už od skorého rána vybavuje pri rannej káve email s reklamáciou novej práčky. No a potom je tu práca a naše tímy. Ako Ondřejík spomína: tím, to sú jednotlivci. Ak si tí uvedomia svoje postavenia z pohľadu produktivity, môžu sa silné stránky tímu posilniť. „Mé zkušenosti ukazují, že velké množství týmů se zaměřuje především na time management a otázku energie už tolik neřeší. Je to škoda, slazení úkolů s výkonností jedince přináší mnoho benefitů jak pro člověka, tak pro tým.“

Text: Eva Vašková, foto: pexels.com