Ofenzíva pokračuje

197
Novinky

Napriek tomu, že automobilový priemysel prežil neľahké obdobie, je jasné, že motoristi majú a budú mať postarané o zaujímavé novinky.

Tie sa predstavujú prostredníctvom on-line svetových prezentácií, tlačových správ na stránkach producentov a následne prvých jazdných predstavení automobilov určitému okruhu novinárov. Zopár z nových informácií si uvedieme.

Plnokrvné SUV

Značka Ferrari už pred časom oznámila, že pracuje na prvom SUV a teraz uviedla výsledok. Tvorca označuje model Purosangue (plnokrvník) ako FUV (Ferrari Utility Vehicle). Vozidlo s dĺžkou 4973 mm a šírkou 2028 mm ponúka rázvor 3018 mm. Vďaka svojej technickej výbave má ponúknuť skôr vlastnosti GT, pohon všetkých kolies zabezpečuje atmosférický motor 6.5 V12 (540 kW/734 k/7750 ot./min; 760 Nm/6250 ot./min). Ťažná sila sa distribuuje 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou (umiestnená je pri zadnej náprave). Svetlá výška vozidla je 185 mm. A ešte dynamika: akcelerácia 0 – 100 km/h – 3,3 s, 0 – 200 km/h – 10,6 s, maximálna rýchlosť 310 km/h.

Ferrari Purosangue
Ferrari Purosangue

Vyššia efektivita

BMW Group chce od roku 2025 spustiť novú éru e-mobility s modelmi NEUE KLASSE – s novo vyvinutými okrúhlymi článkami batérií optimalizovanými pre nové konštrukcie. Šiesta generácia lítiovo-iónových článkov zväčší hustotu energie o viac ako 20 %, zvýši rýchlosť nabíjania o 30 % a navýši dojazd až o 30 %. Zároveň sa znížia emisie CO2 z výroby článkov až o 60 %. V porovnaní so súčasnou piatou generáciou možno predpokladať, že výrobné náklady sa znížia o 50 %. Ďalším cieľom BMW Group je znížiť výrobné náklady plne elektrických modelov na rovnakú úroveň, akú dosahujú súčasné vozidlá so spaľovacími motormi. Do konca roka 2025 chce nemecký výrobca dostať na cesty viac ako dva milióny plne elektrických vozidiel.

NEUE KLASSE
Okrúhle články batérií šiestej generácie

Najvýkonnejší sériový dvojliter

Mercedes-AMG C63 SE Performance dostal nový pohon, a to 2-litrový radový prepĺňaný motor (350 kW/476 k; 545 Nm) a elektromotor (70 kW/95 k, krátkodobo 150 kW/204 k; 320 Nm). Systémový výkon je 500 kW/680 k a krútiaci moment 1020 Nm, ťažná sila sa prenáša na všetky kolesá (4Matic+). Batéria s kapacitou 6,1 kWh poskytne čisto elektrický dojazd 13 km do rýchlosti 125 km/h. Šprint z 0 na 100 km/h zvládne za 3,5 s, maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Mercedes-AMG C63 SE Performance
Mercedes-AMG C63 SE Performance

Výročný darček

Automobilka Renault si k 50. výročiu uvedenia modelu R5 venovala koncept R5 Turbo 3E. Návrat úspešného hatchbacku by sa mohol odohrať v elektrickej podobe – predstavuje sa pod sloganom „Born to Drift“, teda „Zrodený na driftovanie“. Trojka v označení znamená tretí model Turbo v poradí a písmeno E potvrdzuje elektrický pohon zadných kolies dvoma elektromotormi (280 kW/380 k; 700 Nm). Dynamické parametre: zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba za 3,5 s (v driftovacom móde 3,9 s), maximálna rýchlosť 200 km/h.

R5 TURBO 3E
Koncept R5 Turbo 3E

Siedma generácia

Na budúci rok má do Európy zavítať siedma generácia charizmatického modelu Ford Mustang. Novinka dostane dva motory poháňajúce zadné kolesá – 2,3-litrový prepĺňaný štvorvalec EcoBoost alebo atmosférický 5.0 V8. Prvý, úplne prepracovaný agregát bude spriahnutý s 10-stupňovou automatickou prevodovkou, osemvalec štandardne so 6-stupňovým manuálom a na želanie s 10-stupňovou automatikou.

Ford Mustang
Ford Mustang

Text: Peter Stano, foto: Ferrari, BMW Group, Mercedes-AMG, Renault, Ford